Betalt trots att jag inte jobbar?

Hamilton
13 januari 2009 · 8 873 Inlägg

Fredde_med_forden skrev:

tkd_rille skrev:

Fredde_med_forden skrev:

Är du säker? tänk om maskin rasar totalt och blir på service i två månader? då svälter jag ju för fan ihjäl!!
Det måste finnas några regler om det här någonstans.. fan att man inte visste mer innan man skrev på..

sådant man ska kolla innan du tar anställning. En fråga
jag är fast anställd med provanställning just nu i tre månader och har då (liksom alla andra) timlön.

hur kan du vara en fast anställd med provanställning?. Jag ser de som en visstidsantällning på prov.
Timlön får du ju vad du jobbar för, månadslön får du för 40 timmar i veckan.

som vi har hos oss så är jag timanställd TILLSVIDARE dock varslad. men har en garantilön om de inte ordnar fram jobb till mig, jag är uppdragsanställd. Så fixar inte chefen jobb så jag får gå hemma så har jag fullt betalt.

du borde nog prata med chefen nu istället för att sitta vid forumet.

Alltså om du misstycker i vad jag gör på min fritid så är det upp till dig wink

Men kan ju bara avsluta alla spekulationer här med att jag pratade med honom, och innan jag ens hann fråga färdigt frågan berättade han för mig att givetvis (!) ska jag ha betalt för mina 40 timmar i veckan vare sig jag jobbar eller inte (alltså om han inte kan sätta mig i arbete). Annars är man ju jävligt illa ute om det blir allvarliga fel på grejorna. så fullt betalt oavsett och en jävla massa beröm blev det tillslut. NICE!

Fast anställd är jag, "muntligt" om man får säga så. Enligt papprena är jag ju givetvis provanställd med tillsvidare anställning, men enbart för att det standard procedure.

Tack för alla snabba svar ändå (15!) smile

Trevligt att du fick ett korrekt svar från en i mina ögon seriös arbetsgivare.
Det blir alltid en massa spekulationer i ett forum och oftast är råden och svaren helt felaktiga.

Fotograf på tierpidag.se
Fredde_med_forden
13 januari 2009 · 53 Inlägg

ja jo, det var inte meningen att få er att famla i intet wink

Nej då, han verkar bra den här arbetsgivaren.
Och jag tror han verkar tycka detsamma om mig med. kanske därför det inte är något tjafs om nåt. Fick firmabil igår också ^^ så nu åker man en ferrariröd berlingo, snabb som vinden! wink


Men är det kanske inte så att fast anställd är man alltid (så länge man inte har f-skatt) men att den fasta anställningen delas upp i (först) provanställning en viss tid, som sedan övergår till tillsvidareanställd (det som man normalt sett relaterar till fast anställd)?

Muttley
13 januari 2009 ·

Hamilton skrev:

Fredde_med_forden skrev:

tkd_rille skrev:

sådant man ska kolla innan du tar anställning. En fråga
jag är fast anställd med provanställning just nu i tre månader och har då (liksom alla andra) timlön.

hur kan du vara en fast anställd med provanställning?. Jag ser de som en visstidsantällning på prov.
Timlön får du ju vad du jobbar för, månadslön får du för 40 timmar i veckan.

som vi har hos oss så är jag timanställd TILLSVIDARE dock varslad. men har en garantilön om de inte ordnar fram jobb till mig, jag är uppdragsanställd. Så fixar inte chefen jobb så jag får gå hemma så har jag fullt betalt.

du borde nog prata med chefen nu istället för att sitta vid forumet.

Alltså om du misstycker i vad jag gör på min fritid så är det upp till dig wink

Men kan ju bara avsluta alla spekulationer här med att jag pratade med honom, och innan jag ens hann fråga färdigt frågan berättade han för mig att givetvis (!) ska jag ha betalt för mina 40 timmar i veckan vare sig jag jobbar eller inte (alltså om han inte kan sätta mig i arbete). Annars är man ju jävligt illa ute om det blir allvarliga fel på grejorna. så fullt betalt oavsett och en jävla massa beröm blev det tillslut. NICE!

Fast anställd är jag, "muntligt" om man får säga så. Enligt papprena är jag ju givetvis provanställd med tillsvidare anställning, men enbart för att det standard procedure.

Tack för alla snabba svar ändå (15!) smile

Trevligt att du fick ett korrekt svar från en i mina ögon seriös arbetsgivare.
Det blir alltid en massa spekulationer i ett forum och oftast är råden och svaren helt felaktiga.

Det blir ju tyvärr så med tanke på att de kan vara enormt många svar på det vi läst=). men han har en bra arbetsgivare och de ska vi vara glada för såklart.

Hamilton
13 januari 2009 · 8 873 Inlägg

tkd_rille skrev:
men jag har en fråga. att vara tillsvidareanställd (=fast tjänst) med provanställning?. de brukar vara så att efter provanställningen så är man tillsvidare.
Men innan man kommit genom prövotiden är de väl ändå visstid?. för om vi nu bara säger att chefen inte skulle varit nöjd så kan han låta bli att ge dig fortsatt tjänst ju. Och då går man den dagen provanställningen är slut.

Nej jag menade bara att du skulle fråga bossen direkt istället smile så skulle vi sluppit gissa oss framåt.

Finns inget sådant allternativ antingen har du tillsvidareanställning eller tidsbegränsad anställning.
Om anställningen ska vara tidsbegränsad måste det framgå av ett skriftligt avtal för att gälla.
En provanställning övergår automatiskt till en tillsvidareanställning.

Sedan är Timanställning ingen anställningsform.

Fotograf på tierpidag.se
Muttley
13 januari 2009 ·

Fredde_med_forden skrev:
ja jo, det var inte meningen att få er att famla i intet wink



Men är det kanske inte så att fast anställd är man alltid (så länge man inte har f-skatt) men att den fasta anställningen delas upp i (först) provanställning en viss tid, som sedan övergår till tillsvidareanställd (det som man normalt sett relaterar till fast anställd)?

Nej alltså provanställning är provanställning, där du ska visa för din boss hur bra du är och om du är duglig för de jobb du ska utföra. Och är han inte nöjd så kickar han dig ju.
Men är han nöjd så övergår du till tillsvidare som det heter idag. det finns ingen fast anställning idag om man ska uttrycka de bokstavligt.

Som visstidare har man ju bara kontrakt till ett visst datum sen så antingen förlänger man det eller blir av med jobbet.

så de med fast anställning och provanställning låter för mig fel faktiskt.

Muttley
13 januari 2009 ·

Hamilton skrev:

tkd_rille skrev:
men jag har en fråga. att vara tillsvidareanställd (=fast tjänst) med provanställning?. de brukar vara så att efter provanställningen så är man tillsvidare.
Men innan man kommit genom prövotiden är de väl ändå visstid?. för om vi nu bara säger att chefen inte skulle varit nöjd så kan han låta bli att ge dig fortsatt tjänst ju. Och då går man den dagen provanställningen är slut.

Nej jag menade bara att du skulle fråga bossen direkt istället smile så skulle vi sluppit gissa oss framåt.

Finns inget sådant allternativ antingen har du tillsvidareanställning eller tidsbegränsad anställning.
Om anställningen ska vara tidsbegränsad måste det framgå av ett skriftligt avtal för att gälla.
En provanställning övergår automatiskt till en tillsvidareanställning.

Sedan är Timanställning ingen anställningsform.

Nej de är exakt det jag menar. att antingen har man tillsvidare eller inte. och under provanställningen så har man inte tillsvidare förrän de automatiskt gått över. För de kan ju faktiskt vara så att de inte vill behålla en.

som vi gjorde hos mig var faktiskt
Visstidsanställning med löpande skrivna kontrakt i ett år sen gick jag automatiskt över till en tillsvidareanställning.

Fredde_med_forden
13 januari 2009 · 53 Inlägg

Alltså, provanställningen är på mellan en till sex månader i normala fall. Det är under den tiden som arbetsgivaren har chansen att göra sig av med en om han inte är nöjd (utan att det blir en massa strul för hans del. MEN, provanställning är också till för oss arbetare, under den tiden har vi chansen att avgöra om arbetsplatsen är något att ha, så att man ska kunna sluta utan att ha jordens längsta uppsägningstid.

Am I right, aight!

Muttley
13 januari 2009 ·

Fredde_med_forden skrev:
Alltså, provanställningen är på mellan en till sex månader i normala fall. Det är under den tiden som arbetsgivaren har chansen att göra sig av med en om han inte är nöjd (utan att det blir en massa strul för hans del. MEN, provanställning är också till för oss arbetare, under den tiden har vi chansen att avgöra om arbetsplatsen är något att ha, så att man ska kunna sluta utan att ha jordens längsta uppsägningstid.

Am I right, aight!

ja så formulerat är de helt korrekt. då är vi alla överens.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang