Betalt trots att jag inte jobbar?

Fredde_med_forden
13 januari 2009 · 53 Inlägg

Tjenna. har en "kluring" här.

Jag kör skogsmaskin åt en lokal entreprenör, och nu den här veckan har maskinen stått på service mycket, detta har resulterat i att jag inte fått ihop mina 8 timmar dagligen på att "jobba"
(lite verkstadsjobb har det blivit, men bara ett par timmar om dagen)

Och då hans två andra maskiner är fulla så kan han ju inte sätta mig i arbete, men är han ändå skyldig att ge mig lön för 40h i veckan? (det är ju inte mitt fel att jag inte kan jobba..)

Jag menar tänk om maskinen går sönder fyra dagar i veckan i tre veckor, då har jag bara lön för tre dagar.. blir fattigt då..

jag är fast anställd med provanställning just nu i tre månader och har då (liksom alla andra) timlön.


Jag tänkte jag ska fråga honom idag, men det är ju bara LITE känsligt att snacka löner andra månaden man jobbar sad

och ifall han blåser mig, tänkte jag skulle höra vad ni andra har för erfarenheter.

Muttley
13 januari 2009 ·

Nej han är inte skyldig att ge dig pengar för att du icke jobbar om ni inte har avtalat det innan. Har ni avtalat det däremot så får han ge dig.

Fredde_med_forden
13 januari 2009 · 53 Inlägg

tkd_rille skrev:
Nej han är inte skyldig att ge dig pengar för att du icke jobbar om ni inte har avtalat det innan. Har ni avtalat det däremot så får han ge dig.

Är du säker? tänk om maskin rasar totalt och blir på service i två månader? då svälter jag ju för fan ihjäl!!
Det måste finnas några regler om det här någonstans.. fan att man inte visste mer innan man skrev på..

Eisenhut
13 januari 2009 · 1 827 Inlägg

Har du månadsanställning så får du dom pengarna du ska ha för den månaden, oavsett hur mycket du jobbar. Oftast har man ju schema på 160 timmar och då får du jobba dom, men ändas det har du fortfarande ditt månadsavtal.

Går du på timmar är det dock en helt annan sak.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
blacken
13 januari 2009 ·

Fredde_med_forden skrev:

tkd_rille skrev:
Nej han är inte skyldig att ge dig pengar för att du icke jobbar om ni inte har avtalat det innan. Har ni avtalat det däremot så får han ge dig.

Är du säker? tänk om maskin rasar totalt och blir på service i två månader? då svälter jag ju för fan ihjäl!!
Det måste finnas några regler om det här någonstans.. fan att man inte visste mer innan man skrev på..

Innan man skriver på något, läs vad som står där, och framför allt fråga vad som gäller.  Annars så surra med Transport eller dylikt om vad som gäller för olika anställningar..

Senast redigerat av blacken (13 januari 2009)

Hamilton
13 januari 2009 · 8 873 Inlägg

tkd_rille skrev:
Nej han är inte skyldig att ge dig pengar för att du icke jobbar om ni inte har avtalat det innan. Har ni avtalat det däremot så får han ge dig.

Vad grundar du det på?
Har man en anstälning så är det arbetsgivaren som ska förse dig med arbetsuppgifter.
Är du inte sjuk eller semmester så har han full lön oavsett om maskinen är hel eller inte.

Men för att vara 100% säker så ska man alltid kontakta facket för att få det bekräftat

Fotograf på tierpidag.se
Abeed Pekabow i can see u
13 januari 2009 · 644 Inlägg

timmelön är timmelön inte månadslön.
han kan lika  gärna säga aa den här veckan ska du bara jobba 3 timmar, då behöver han inte diskutera att någt är sönder. tyvärr är 99% säker på att han inte kommer ge dig för de timmarna du inte jobba

Muttley
13 januari 2009 ·

Fredde_med_forden skrev:

tkd_rille skrev:
Nej han är inte skyldig att ge dig pengar för att du icke jobbar om ni inte har avtalat det innan. Har ni avtalat det däremot så får han ge dig.

Är du säker? tänk om maskin rasar totalt och blir på service i två månader? då svälter jag ju för fan ihjäl!!
Det måste finnas några regler om det här någonstans.. fan att man inte visste mer innan man skrev på..

sådant man ska kolla innan du tar anställning. En fråga
jag är fast anställd med provanställning just nu i tre månader och har då (liksom alla andra) timlön.

hur kan du vara en fast anställd med provanställning?. Jag ser de som en visstidsantällning på prov.
Timlön får du ju vad du jobbar för, månadslön får du för 40 timmar i veckan.

som vi har hos oss så är jag timanställd TILLSVIDARE dock varslad. men har en garantilön om de inte ordnar fram jobb till mig, jag är uppdragsanställd. Så fixar inte chefen jobb så jag får gå hemma så har jag fullt betalt.

du borde nog prata med chefen nu istället för att sitta vid forumet.

Muttley
13 januari 2009 ·

Hamilton skrev:

tkd_rille skrev:
Nej han är inte skyldig att ge dig pengar för att du icke jobbar om ni inte har avtalat det innan. Har ni avtalat det däremot så får han ge dig.

Vad grundar du det på?
Har man en anstälning så är det arbetsgivaren som ska förse dig med arbetsuppgifter.
Är du inte sjuk eller semmester så har han full lön oavsett om maskinen är hel eller inte.

Men för att vara 100% säker så ska man alltid kontakta facket för att få det bekräftat

grundar de på att han säger timlön och att han är precis anställd. dvs om chefen inte slängde in han på en tillsvidareanställning direkt så har han en visstidsanställning på timlön.
Han måste ha en garantilön av chefen om han ska ha betalt när han står still. och de nämner han inte.

oleg Trätekniker
13 januari 2009 · 387 Inlägg

Det är just såna här frågor facket har betalt för att svara på!

Blivande expert på Focus!
Kan jag inte, lär jag mig!
-------------------------------------------------------------
Han som drack sprit i smyg ville bli hemlighetsfull.......
Mortalis VW-nörd?
13 januari 2009 · 4 332 Inlägg

Abeed skrev:
timmelön är timmelön inte månadslön.
han kan lika  gärna säga aa den här veckan ska du bara jobba 3 timmar, då behöver han inte diskutera att någt är sönder. tyvärr är 99% säker på att han inte kommer ge dig för de timmarna du inte jobba

Inte om du skrivit på ett kontrakt med dem. Jag hade ett kontrakt med ett företag en gång där de förband sig att ge mig minst, säg 100 timmar, på en månad. Hade de inte jobb åt mig för 100 timmar, så fick de vackert pynta ut för 100 timmar oavsett vad.
Detta funkar båda vägar, dvs har de tider så ja kommer upp i 100 timmar måste ja ta dem annars bryter ju jag kontraktet.

Så, om du har ett kontrakt där de står att du ska jobba 40h i veckan, eller då 160h på en månad, så ska du få lön för de även om maskinen inte finns där osv. Har du inte ett sånt så får du ta ett snack me the fack...

Smajly
13 januari 2009 · 3 059 Inlägg

Som sagt ja kan man aldrig vara fast anställd på en provanställning.
Provanställning i 3 månader innebär ju också att han kan säga till dig efter 1 månad att det tyvär inte funkar och att du får gå..

Senast redigerat av Smajly (13 januari 2009)

Germax
13 januari 2009 · 12 086 Inlägg

Har man månadslön är de upp till arbetsgivaren att sätta dig i arbete, lönen måste han ge dig så länge du är på plats dina timmar om dagen. Men går du hem kan arbetsgivaren krast hävda att du inte ska ha betalt, även om det är moralisk förkastligt om han inte sagt något.

Germax
13 januari 2009 · 12 086 Inlägg

Smajly skrev:
Som sagt ja kan man aldrig vara fast anställd på en provanställning.
Provanställning i 3 månader innebär ju också att han kan säga till dig efter 1 månad att det tyvär inte funkar och att du får gå..

Man har fortf 1 månads uppsägning. (tror jag)

Muttley
13 januari 2009 ·

JapMax skrev:

Smajly skrev:
Som sagt ja kan man aldrig vara fast anställd på en provanställning.
Provanställning i 3 månader innebär ju också att han kan säga till dig efter 1 månad att det tyvär inte funkar och att du får gå..

Man har fortf 1 månads uppsägning. (tror jag)

inte med en timanställning om man inte har de skrivet i avtalet.

Germax
13 januari 2009 · 12 086 Inlägg

tkd_rille skrev:

JapMax skrev:

Smajly skrev:
Som sagt ja kan man aldrig vara fast anställd på en provanställning.
Provanställning i 3 månader innebär ju också att han kan säga till dig efter 1 månad att det tyvär inte funkar och att du får gå..

Man har fortf 1 månads uppsägning. (tror jag)

inte med en timanställning om man inte har de skrivet i avtalet.

Man kan la inte ha provanställning och timanställning samtidigt? tongue
Iaf jag menade vanlig provanställning heltid.

JimpeBoy
13 januari 2009 · 529 Inlägg

JapMax skrev:

Smajly skrev:
Som sagt ja kan man aldrig vara fast anställd på en provanställning.
Provanställning i 3 månader innebär ju också att han kan säga till dig efter 1 månad att det tyvär inte funkar och att du får gå..

Man har fortf 1 månads uppsägning. (tror jag)

Har man en provanställning brukar det vara 2 veckors uppsägningstid.

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen
Muttley
13 januari 2009 ·

JapMax skrev:

tkd_rille skrev:

JapMax skrev:

Man har fortf 1 månads uppsägning. (tror jag)

inte med en timanställning om man inte har de skrivet i avtalet.

Man kan la inte ha provanställning och timanställning samtidigt? tongue
Iaf jag menade vanlig provanställning heltid.

Nej, men du kan ha fast anställning och ha timlön likaså timlön när du är provanställd. han var inte timanställd jag skrev fel där.

Men de är bara när man är fast som man kan ha uppsägningstid om man inte har avtalat annat. När jag gick under min provanställning så kunde de skicka hem mig när de ville efter att månadskontraktet var slut. Alltså har man ett avtal fram till ett visst datum kan man inte bli utslängd.
Men har man timlön är de inte alltid man får betalt heller om man går hemma, allt beror ju på vad avtalet säger. och de vet inte vi här utan de vet nog facket och arbetsgivaren bäst.

Fredde_med_forden
13 januari 2009 · 53 Inlägg

tkd_rille skrev:

Fredde_med_forden skrev:

tkd_rille skrev:
Nej han är inte skyldig att ge dig pengar för att du icke jobbar om ni inte har avtalat det innan. Har ni avtalat det däremot så får han ge dig.

Är du säker? tänk om maskin rasar totalt och blir på service i två månader? då svälter jag ju för fan ihjäl!!
Det måste finnas några regler om det här någonstans.. fan att man inte visste mer innan man skrev på..

sådant man ska kolla innan du tar anställning. En fråga
jag är fast anställd med provanställning just nu i tre månader och har då (liksom alla andra) timlön.

hur kan du vara en fast anställd med provanställning?. Jag ser de som en visstidsantällning på prov.
Timlön får du ju vad du jobbar för, månadslön får du för 40 timmar i veckan.

som vi har hos oss så är jag timanställd TILLSVIDARE dock varslad. men har en garantilön om de inte ordnar fram jobb till mig, jag är uppdragsanställd. Så fixar inte chefen jobb så jag får gå hemma så har jag fullt betalt.

du borde nog prata med chefen nu istället för att sitta vid forumet.

Alltså om du misstycker i vad jag gör på min fritid så är det upp till dig wink

Men kan ju bara avsluta alla spekulationer här med att jag pratade med honom, och innan jag ens hann fråga färdigt frågan berättade han för mig att givetvis (!) ska jag ha betalt för mina 40 timmar i veckan vare sig jag jobbar eller inte (alltså om han inte kan sätta mig i arbete). Annars är man ju jävligt illa ute om det blir allvarliga fel på grejorna. så fullt betalt oavsett och en jävla massa beröm blev det tillslut. NICE!

Fast anställd är jag, "muntligt" om man får säga så. Enligt papprena är jag ju givetvis provanställd med tillsvidare anställning, men enbart för att det standard procedure.

Tack för alla snabba svar ändå (15!) smile

Muttley
13 januari 2009 ·

Fredde_med_forden skrev:

tkd_rille skrev:

Fredde_med_forden skrev:

Är du säker? tänk om maskin rasar totalt och blir på service i två månader? då svälter jag ju för fan ihjäl!!
Det måste finnas några regler om det här någonstans.. fan att man inte visste mer innan man skrev på..

sådant man ska kolla innan du tar anställning. En fråga
jag är fast anställd med provanställning just nu i tre månader och har då (liksom alla andra) timlön.

hur kan du vara en fast anställd med provanställning?. Jag ser de som en visstidsantällning på prov.
Timlön får du ju vad du jobbar för, månadslön får du för 40 timmar i veckan.

som vi har hos oss så är jag timanställd TILLSVIDARE dock varslad. men har en garantilön om de inte ordnar fram jobb till mig, jag är uppdragsanställd. Så fixar inte chefen jobb så jag får gå hemma så har jag fullt betalt.

du borde nog prata med chefen nu istället för att sitta vid forumet.

Alltså om du misstycker i vad jag gör på min fritid så är det upp till dig wink

Men kan ju bara avsluta alla spekulationer här med att jag pratade med honom, och innan jag ens hann fråga färdigt frågan berättade han för mig att givetvis (!) ska jag ha betalt för mina 40 timmar i veckan vare sig jag jobbar eller inte (alltså om han inte kan sätta mig i arbete). Annars är man ju jävligt illa ute om det blir allvarliga fel på grejorna. så fullt betalt oavsett och en jävla massa beröm blev det tillslut. NICE!

Fast anställd är jag, "muntligt" om man får säga så. Enligt papprena är jag ju givetvis provanställd med tillsvidare anställning, men enbart för att det standard procedure.

Tack för alla snabba svar ändå (15!) smile

perfekt så slipper vi spekulera mer nu. väldigt bra avtal du har med chefen.

men jag har en fråga. att vara tillsvidareanställd (=fast tjänst) med provanställning?. de brukar vara så att efter provanställningen så är man tillsvidare.
Men innan man kommit genom prövotiden är de väl ändå visstid?. för om vi nu bara säger att chefen inte skulle varit nöjd så kan han låta bli att ge dig fortsatt tjänst ju. Och då går man den dagen provanställningen är slut.

Nej jag menade bara att du skulle fråga bossen direkt istället smile så skulle vi sluppit gissa oss framåt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang