3452
Sök

Lack (hur förhindrar man "apelsinskal")

198 Inlägg
16 januari 2009
Trådstartare
tjena har en fundering bara. när man lackar en bil själv i ett garage varför blir de som att det ser ut som appelsin skal då? vad kan man göra för att hindra det? är det för att färjen är för tjocke eller?

Neerd
1 596 Inlägg
16 januari 2009
är väll damm o annat skit som är i luften... som vi inte "ser"... bästa är väll att stå i ett lack bås isf:)

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

4 670 Inlägg
16 januari 2009
VrT5 skrev:
tjena har en fundering bara. när man lackar en bil själv i ett garage varför blir de som att det ser ut som appelsin skal då? vad kan man göra för att hindra det? är det för att färjen är för tjocke eller?

Ändra rubrik innan den tas bort!

Kan avra mycket som gör att det blir apelsinskal, Sprutbild, hur den är blandad osv, går ju ta bort lite av det med vattenslip och sen polera upp ytan

med lem
1 925 Inlägg
16 januari 2009
som sagt, det är smuts.. städa först hela garaget. efter det vattnar du golvet. blir det fortfarande dålig lack får du våtslipa.

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

lala~~
88 Inlägg
16 januari 2009
kan även va att du lägger på för lite färg på de sista lagret, hände mig några gånger då ja lacka om min bil

198 Inlägg
16 januari 2009
Trådstartare
okej kom ihåg att jag lackade någon gammal epa när man va i den åldern som vart så å nu är de oldsmobilens tur får se om det blir bättre=)

Försöker iaf
1 998 Inlägg
16 januari 2009
Du ska på med mer färg eller klarlack så du får en spegelblank yta. Detta ä riktigt svårt å få för de ska ju va på gränsen innan de börjar rinna.

Men apelsin går att polera bort. kanske inte allt men så de blir bättre.

Men när ja lackar så dammar ja på 2 lager färg å sen 1 lager klarlack. Sen så drar ja på ett riktigt blött lager klarlack så de blir blankt. Vill man ha de fint måste man våga big_smile

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

198 Inlägg
16 januari 2009
Trådstartare
Boostrider skrev:
Du ska på med mer färg eller klarlack så du får en spegelblank yta. Detta ä riktigt svårt å få för de ska ju va på gränsen innan de börjar rinna.

Men apelsin går att polera bort. kanske inte allt men så de blir bättre.

Men när ja lackar så dammar ja på 2 lager färg å sen 1 lager klarlack. Sen så drar ja på ett riktigt blött lager klarlack så de blir blankt. Vill man ha de fint måste man våga big_smile

tack för tipset de ska provas=)

469 Inlägg
16 januari 2009
du måste ha minst 25 grader varmt för att få bra lack vad jag har hört!

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"

198 Inlägg
Billackerare
58 Inlägg
16 januari 2009
Ofta är det munstyckestorlek och spruttrycket som inte är korrekt, dvs. när man inte vet vad det ska vara. För att få en blank yta måste rätt mängd färg läggas på med rätt tryck för att slås sönder som den ska. Har man för lågt tryck men lägger på rätt mängd färg kommer färgen inte att slås sönder som den ska och därför bli tjock och väldigt struktur-aktig. Lägger man däremot på fel mängd färg med rätt tryck kommer det att resultera i antingen torr-sprut ( för lite) eller rinning ( för mycket ). Detta är förstås inte de enda som kan arta sig när man målar, men en ganska simpel beskrivning av de vanligaste. Sprutteknik är extremt avgörande på hur ytan blir också.

1 562 Inlägg
16 januari 2009
blir så om man är för snabb på att spruta på färgen. för lite färg alltså

123 Inlägg
16 januari 2009
Kan bli pga att du inte har utsug oxå..? om du nu inte har det. blir ju massa lack (stoft) i lufte som yr runt å efter ett tag åker det ner å lägger sig över bilen..

Gör som Ford köp Volvo!

Motorburen Ungdom
499 Inlägg
16 januari 2009
Som sagt, vattna golvet innan så du inte trampar upp massa gammal både smuts och färg damm på bilen när du springer runt med sprutan, sen brukar man se ganska fort om lacken blir apelsinskal, lägg på ett tunt lager till då utan att få rining, brukar funka för mig.. Annars lackar du så bra du kan, sen som någon sa våtslipar med ganska fint papper och polerar upp ytan igen. Sen läste jag någonstans att man kunde lacka delar på bilen itaget, typ en skärmkanten sen vänta några minuter just för att dammet ska lägga sig och sen gå in och lacka dörren osv..

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton

Billackerare
737 Inlägg
17 januari 2009
_fillan_ skrev:
som sagt, det är smuts.. städa först hela garaget. efter det vattnar du golvet. blir det fortfarande dålig lack får du våtslipa.

Det har ingenting med smuts att göra.

Det är en mix av erfarenhet, vilka grejer man använder och vart man gör jobbet.

Corrado VR6R 3.0 Turbo

1 853 Inlägg
17 januari 2009
använd inte silicon i samma lokal som du ska lacka...

881 Inlägg
17 januari 2009
soyd skrev:
använd inte silicon i samma lokal som du ska lacka...

För att?

Eliminator
1 441 Inlägg
17 januari 2009
För att silicon är ett flyktigt medel som om man en gång använt sådant i en lokal (typ hammarlack) så finns den där permanent mer eller mindre, då får du fina kratrar på lacken som nålstick, visst det finns silicon remover, men det funkar inte alltid. När du väl upptäckt problemet har du redan kasserat en laddning färg på bilen.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

12 086 Inlägg
17 januari 2009
Brukar inte för tjock färg ge apelsinskal? Och tunnflytande ger rinningar.
Det är därför de krävs ett proffs för att hitta balansen och kunna hantera den.

337 Inlägg
17 januari 2009
är det bara lite apelsinskal så går det som sagt att våtslipa och därefter köra poler-maskin på.

Sök