2551
Sök

Lambdavärde högt men luktar bensin och check engine lampa krånglar.

43 Inlägg
21 januari 2009
Trådstartare
Hejsan hade ett högt lambdavärde på besiktningen senast, kom precis ner på "godkänt" efter vi snackat en stund. Trodde mest det var för att det är småläckage innan sista burken.
Men sen börjar check engine lampan lysa, jag har nollat några ggr men kommer tillbaka. Den vill ha det till att tomgångsregulatorn är fel, har bytt denna utan framgång. Känns som den försöker ställa sig ytanför arbetsområdet och när den inte klarar det så tjuter det i kontakten, svårt att förklara men hoppas det kan vara begripligt. Bilen drar även mkt bensin och högt lambda e ju mager gång, allt rimmar illa tycker jag.
Jag har 2 lambdor på bilen, kan den dra i sig luft bakvägen i ngt läckage och lura ngn lambda att sätta felkod?

Diesel eller 300++

I got Dubs!
2 423 Inlägg
43 Inlägg
21 januari 2009
Trådstartare
Spelar det ngn roll egentligen? Tänkte hålla det utanför för eventuella fördomar!

Diesel eller 300++

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
21 januari 2009
gissad det e en saab?? det kom upp en lampa där det stod sheck engine häromdan. sen bara var den borta nästa gång jag startade bilen. skumt

43 Inlägg
21 januari 2009
Trådstartare
Haha nej jag har en MG, men sant första gissningen blir alltid Saab ett av de sämsta system som ngnsin byggts.
Men i denna frågan så känns det som bilmärke spelar kvitta då det oftast är samma tanke bakom systemen, det som är tråkigt med min och ofta saab med är att felkoderna är helt annorlunda mot vad det egentliga felet är!

Diesel eller 300++

2 452 Inlägg
21 januari 2009
skulle tippa på att du har nån lambdasond som är kass av dom 2 du har...

döden kommer tillbaka

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
21 januari 2009
you name it haha. det är så krånkgigt. i min lilla saab. varje gång man startar den så gör den ju en kontroll. och ena gången står det bakljus ur funktion, fast det funkar galant, och i bland fyll på kylvätska ocg spolarvätska och gör service och det ena med det andra haha smile liiiite drygt faktiskt =P

43 Inlägg
21 januari 2009
Trådstartare
turbodeath skrev:
skulle tippa på att du har nån lambdasond som är kass av dom 2 du har...

Vad är skillnaden melland e båda, vilken ska man börja med, främre borde ju sitta mer utsatt än bakre? Och är främre ok och ger bra värde vad har man då den bakre till? kolla så katten e riktigt eller..
Så du tror den kan suga in syre bakvägen, sätta regulatorn ur spel och ge för fet blandning samt felkod?

Diesel eller 300++

43 Inlägg
21 januari 2009
Trådstartare
Dark_Angel skrev:
you name it haha. det är så krånkgigt. i min lilla saab. varje gång man startar den så gör den ju en kontroll. och ena gången står det bakljus ur funktion, fast det funkar galant, och i bland fyll på kylvätska ocg spolarvätska och gör service och det ena med det andra haha smile liiiite drygt faktiskt =P

Den kontrollen e helt ok även om den strular med men när du får fram den lilla gula lampan som kollar motorfel, det är då det roliga börjar.
Har lärt mig att man skall börja med att kolla läckande grenrör!
Och en annan lärdom med saab, ha alltid alltid minst 2 extra DI kasetter med i beredskap.. De kan stanna när som, utan förvarning

Diesel eller 300++

Sök