5154
Sök

V70 Hastighetsmätar hus i 850

241 Inlägg
23 januari 2009
Trådstartare
#1
Stämmer det att hastighets mätarhuset från v70 upp till 98 passar i 850in?


1 878 Inlägg
23 januari 2009
#2
om din bil är OBDII så funkar det, vad jag har hört.


241 Inlägg
23 januari 2009
Trådstartare
#3
Det passade smile Men vet inte om det är OBDII ;P


471 Inlägg
24 januari 2009
#4
940-91 skrev:
Det passade smile Men vet inte om det är OBDII ;P

Jo det passar ,men tror inte det kommer att funka nån längre tid i din 94a.
Vet en som provade i sin 95a och det funkade ett tag.Men sedan blev det fel ,hastighetssignalen tas från olika ställen beroende på årsmodell.
De 850s det funkar på är efter vad jag hört är från och med sena 96or och 97or iallafall.


241 Inlägg
25 januari 2009
Trådstartare
#5
Stämmer bra det. Hastighets mätaren vill leva sitt eget liv. Kanske lika bra att sätta in orginalmätarna då.


Reservdansk
6 271 Inlägg
25 januari 2009
#6
V70 tar hastighetsmätarsignalen från ABSen, liksom sena 850s, tror jag. Typ -96 eller så.

Men nästan alla andra 850 har ett drev i växellådan, som mäter hastigheten.
Dock ger det exakt samma signaler som ABS-kransen gör, så man kan bara skarva in sig på signalen ifrån ABSen.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

241 Inlägg
25 januari 2009
Trådstartare
#7
Hur hittar man den då? Finns ju miljontals av kablar hehe


Reservdansk
6 271 Inlägg
25 januari 2009
#8
Svenska85x70klubben skrev:
Det du ska göra är att du öppnar den stora "Scart-kontakten" som sitter till ABS-enheten. Och så skarvar du på dej på dom två sladdarna som går till höger framhjuls abs-givare. Å så kopplar du bara ihop dej med det gamla kontaktstycket som tidigare gick till givaren i lådan.
Jag kan kolla färgerna alt. numrerna på sladdarna du ska skarva nästa gång jag är i garaget. Men mitt minne är inte så bra men jag ska försöka komma ihåg Annars får du väl påminna mej!



Mitt minne svek mej inte idag Så jag kollade upp hur det var.

Du delar på "scart-kontakten" så du kommer in till alla sladdarna. Där har du tre rader med sladdar. De yttre raderna har siffer-benämning och du ska använda dej av nummer 47 som är brun. Den andra som du ska använda är svart och sitter i mittenraden jämte den bruna.
Observera att det finns många av samma färg, men nummer 47 och den svarta som sitter jämte i mitten, så ska det gå bra.

Då klipper du bara dessa och skarvar på en sladd, tänk på att isolera noga. Gärna krympslang. Sen tar du dom två sladdarna och drar ihop med dom som satt på lådan innan.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

2 452 Inlägg
25 januari 2009
#9
så länge du har odr 2 så kommer det passa i din 850 men har du odr 1 så glöm det....

döden kommer tillbaka

241 Inlägg
25 januari 2009
Trådstartare
#10
Hur vet man det då? Står det nånstans?


Reservdansk
6 271 Inlägg
25 januari 2009
#11
turbodeath skrev:
så länge du har odr 2 så kommer det passa i din 850 men har du odr 1 så glöm det....

Du menar OBD2 och OBD1? wink

Om man har OBD1, så har man en svart dosa framme vid databoxen, bakom höger strålkastare. Med knapp på, en massa hål och en "plupp" som ska i hålet.

Om man har OBD2 saknas denna dosa, och man har istället en kontakt framför växelspaken, under mynthållaren.

OBD1 fanns 91-95 och OBD2 kom -96...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

241 Inlägg
25 januari 2009
Trådstartare
#12
Hmm ja då har man ju OBD1 =/ med andra ord så går det inte att använda sig utav v70ins mätarhus? Går det kanske att bara ta mätar tavlorna? yikes



Sök