4011
Sök

Kopplings fråga.

1 071 Inlägg
27 januari 2009
Trådstartare
#1
Hur ska jag koppla in 4 par GAS ALPHA6925X på mitt steg för maximal effekt, 2 x 300 W rms (4 ohm),
2 x 460 W rms (2 ohm), 1 x 960 W rms bridge (4 ohm)  roll

Mvh

Onödigt inlägg^^

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 januari 2009
#2
För att du över huvudtaget ska få någon stereoeffekt så är det paralellkoppling av 2st 6x9or per kanal som gäller. Då blir lasten 2Ohm och du får ut maximalt med effekt samtidigt som du får stereo istället för mono ljud.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

1 071 Inlägg
27 januari 2009
Trådstartare
#3
men det är 8st högtalara (4par).

Onödigt inlägg^^

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 januari 2009
#4
Aha, men principen är egentligen lika ändå. Du paralellkopplar varje högtalarpar med varandra. Sen så seriekopplar du två par per kanal. Visserligen så hamnar då impedansen på 4Ohm men det finns inte så många alternativ tyvärr... Hade varit bättre med ett 4-kanals steg, då hade du kunnat komma ner i 2Ohms belastning per kanal och på så sätt fått ut mer effekt. smile


MVH// Christoffer

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!


Sök