Halloj!
NYASTE UPDATE HÖGST UPP!!!
Nu när det färdig skruvat på MT5:an
så tänkte jag ta mig itu med lite värre saker.
Så då tänkte jag slänga upp ett lite större projekt på 142:an!
Den här bilen köpte farsan för en 18-20 år sen
som ett projekt han tänkte hålla på med, den var lite smått frontkrockad
och gick inte riktigt rent.
Fixa d.i.v skador och bytte stiften (gick som en klocka efter det) svetsade rost, och lackade om fronten i fel färg....
Men sen har den bara stått och stått.
Den har rykt någon liten del till min mammas 142:a och kanske haft igång den lite då och då.
Men rent praktiskt sätt så har jag sett den här fina gamla bilen bara förtvinat bort sen barndomsben! Jävla gubbe å bara låta den stå!!
Jag har inte riktigt bestämt mig ifall jag skall ha den till körkortet (nästa höst)
eller ifall jag köper min brors 240 GLT, men tänker alltid jobba med den vid sidan om
LITE INFO
Årsmodell - 1972
"Morot" - B20 med enkel Zenith-Stromberg förgasare
Miltal - c:a 24.000
PLANER (viktigast just nu!)
- Få en fräsch stilren 142 som går bra!
- Byta huv, den är visserligen blå men för den förra hade rostat sönder (KLART)
- Få igång den (KLART)
- På med kardanen å stodlagret, dom ligger i ligger i baksätet
- Lacka om fronten i samma färg
- Renovera bromsar (Håller på och se över oken 1 KLART å de va skit..)
- Laga fönster vevarna
- Fixa ena lyktinsatsen och ett relä
KOMMANDE
- Extraktorgrenrör, grövre avgassystem
- Portad och planad topp
- Värre kam axel
- Dubbla förgasare (formodligen dubbla SU, för det har jag liggandes)
- Nya fälgar eller breddade orginal
- LJUD!
TACK TILL
Far
Bror
Svärfar
Gaba
& Sofie (L)
Nu måste jag få tag i ett par broms-ok! Iallafall fram! Ingen som har tips vart man kan köpa utbytes-ok billigt?
Har fått ut alla kolvar ur ena oket fram. Det såg inte så vackert ut, så det blir nog nya fram, men skall se ifall man kan rädda dom som är bak.
Lossade på alla 3 luftnipplar utan att något gick av på båda oken fram.
![http://img178.imageshack.us/img178/8236/dscf8369vb5.jpg]()
![http://img178.imageshack.us/img178/8236/dscf8369vb5.562dd0cc75.jpg]()
![http://img172.imageshack.us/img172/5278/dscf8368qq6.jpg]()
![http://img172.imageshack.us/img172/5278/dscf8368qq6.1d0d0a7163.jpg]()
![http://img201.imageshack.us/img201/1127/dscf8367ls0.jpg]()
![http://img201.imageshack.us/img201/1127/dscf8367ls0.4b11487d1e.jpg]()
(hehe, kolla in mt5:an med volvo emblem i bakgrunden
)
Fyllde år idag.
Fick en passande bok av "svär far"
![http://img247.imageshack.us/img247/4533/dscf8257gc7.jpg]()
![http://img247.imageshack.us/img247/4533/dscf8257gc7.a9e9b8de26.jpg]()
Så nu har jag fixat problemet! Såg ju att nån idiot har satt andra o fjärde tändkabeln fel så tändföljden var 1-3-2-4 när den skall vara 1-3-4-2 så nu går den som en klocka! För teorin om att det var en ventil som tjärvat fast var inte sann efter jag komp testade tvåan o fyran..
Nästa problem är att fixa bromsarna och på med kardanaxlen. Se om man kan rädda broms oken imorgon!
Gillar knoppen
![http://img178.imageshack.us/img178/826/dscf8198zh2.jpg]()
![http://img178.imageshack.us/img178/826/dscf8198zh2.8bb1eb2031.jpg]()
Mätarn..
![http://img49.imageshack.us/img49/4601/dscf8197oi9.jpg]()
![http://img49.imageshack.us/img49/4601/dscf8197oi9.f544868480.jpg]()
Skulle testa om man kunde rädda lacken och det gick faktiskt
! Skillnad? 
![http://img299.imageshack.us/img299/7407/dscf8199ru2.jpg]()
![http://img299.imageshack.us/img299/7407/dscf8199ru2.dae399fe87.jpg]()
![http://img299.imageshack.us/img299/9486/dscf8196ti2.jpg]()
![http://img299.imageshack.us/img299/9486/dscf8196ti2.76f4a6ed5b.jpg]()
Motortvätt??....lite barrigt..
![http://img397.imageshack.us/img397/9674/dscf8195ga1.jpg]()
![http://img397.imageshack.us/img397/9674/dscf8195ga1.44b0ec31ef.jpg]()
Start hjälp av Mammas ögonsten årsmodell 71'. 48 000 mil. ... Batteriet som jag har är helt dött..
![http://img520.imageshack.us/img520/8224/dscf8194se2.jpg]()
![http://img520.imageshack.us/img520/8224/dscf8194se2.09467075fc.jpg]()
Enda kortet jag har nu men skall ta lite imorgon
(den ser förjävligare ut på in real life + DET ÄR BLÅ HUV PÅ!)
![http://img299.imageshack.us/img299/2306/bild012ab0.jpg]()
![http://img299.imageshack.us/img299/2306/bild012ab0.0adcd3947d.jpg]()
Fick gamle B20:n att skrolla igång. Fick ställa in brytarspettsarna, för de stämmde ju inte på 5 öre..
Men det lustiga var när jag (och min bror) fick igång den gick den inte riktigt OK så när man tog bort andra och fjärde tändkabeln
så gick den likadant hela tiden. Skall byta fördelarlocket
och se, eller om kanske någon ventil har tjärvat fast under tiden den har stått (att dom står öppna och rör sig inte)
Det blir till helgen det.
Tänk nu på att jag bara är 17 år och försöker lära mig!
Men vad tycks? Kommentera gärna :)pdate
NYASTE UPDATE HÖGST UPP!!!
Nu när det färdig skruvat på MT5:an
så tänkte jag ta mig itu med lite värre saker.
Så då tänkte jag slänga upp ett lite större projekt på 142:an!
Den här bilen köpte farsan för en 18-20 år sen
som ett projekt han tänkte hålla på med, den var lite smått frontkrockad
och gick inte riktigt rent.
Fixa d.i.v skador och bytte stiften (gick som en klocka efter det) svetsade rost, och lackade om fronten i fel färg....
Men sen har den bara stått och stått.
Den har rykt någon liten del till min mammas 142:a och kanske haft igång den lite då och då.
Men rent praktiskt sätt så har jag sett den här fina gamla bilen bara förtvinat bort sen barndomsben! Jävla gubbe å bara låta den stå!!
Jag har inte riktigt bestämt mig ifall jag skall ha den till körkortet (nästa höst)
eller ifall jag köper min brors 240 GLT, men tänker alltid jobba med den vid sidan om
LITE INFO
Årsmodell - 1972
"Morot" - B20 med enkel Zenith-Stromberg förgasare
Miltal - c:a 24.000
PLANER (viktigast just nu!)
- Få en fräsch stilren 142 som går bra!
- Byta huv, den är visserligen blå men för den förra hade rostat sönder (KLART)
- Få igång den (KLART)
- På med kardanen å stodlagret, dom ligger i ligger i baksätet
- Lacka om fronten i samma färg
- Renovera bromsar (Håller på och se över oken 1 KLART å de va skit..)
- Laga fönster vevarna
- Fixa ena lyktinsatsen och ett relä
KOMMANDE
- Extraktorgrenrör, grövre avgassystem
- Portad och planad topp
- Värre kam axel
- Dubbla förgasare (formodligen dubbla SU, för det har jag liggandes)
- Nya fälgar eller breddade orginal
- LJUD!
TACK TILL
Far
Bror
Svärfar
Gaba
& Sofie (L)
Nu måste jag få tag i ett par broms-ok! Iallafall fram! Ingen som har tips vart man kan köpa utbytes-ok billigt?
Har fått ut alla kolvar ur ena oket fram. Det såg inte så vackert ut, så det blir nog nya fram, men skall se ifall man kan rädda dom som är bak.
Lossade på alla 3 luftnipplar utan att något gick av på båda oken fram.







(hehe, kolla in mt5:an med volvo emblem i bakgrunden

Fyllde år idag.
Fick en passande bok av "svär far"


Så nu har jag fixat problemet! Såg ju att nån idiot har satt andra o fjärde tändkabeln fel så tändföljden var 1-3-2-4 när den skall vara 1-3-4-2 så nu går den som en klocka! För teorin om att det var en ventil som tjärvat fast var inte sann efter jag komp testade tvåan o fyran..
Nästa problem är att fixa bromsarna och på med kardanaxlen. Se om man kan rädda broms oken imorgon!
Gillar knoppen


Mätarn..


Skulle testa om man kunde rädda lacken och det gick faktiskt






Motortvätt??....lite barrigt..


Start hjälp av Mammas ögonsten årsmodell 71'. 48 000 mil. ... Batteriet som jag har är helt dött..


Enda kortet jag har nu men skall ta lite imorgon



Fick gamle B20:n att skrolla igång. Fick ställa in brytarspettsarna, för de stämmde ju inte på 5 öre..
Men det lustiga var när jag (och min bror) fick igång den gick den inte riktigt OK så när man tog bort andra och fjärde tändkabeln
så gick den likadant hela tiden. Skall byta fördelarlocket
och se, eller om kanske någon ventil har tjärvat fast under tiden den har stått (att dom står öppna och rör sig inte)
Det blir till helgen det.

Tänk nu på att jag bara är 17 år och försöker lära mig!

Men vad tycks? Kommentera gärna :)pdate
Senast redigerat av NegerRambo (31 januari 2009)
0
0
0
0