Projekt volvo 240 TIC -81

zajja
21 augusti 2008 · 645 Inlägg

Var ut och gjorde lite ärenden idag så passade jag på att ta nån runda runt stan och efter lite gasande så blev ne såstorsk, dock hade jag reservdunk med mig så no worries wink
Passade iaf på att ta en bild på åbäket, lite lägre skulle inte ha skadat men lite färg och ett par vackrare fälgar så får det väl gå an. (letade fanatiskt efter lagliga däck bara, dem som sitter på tänker jag på. fastnade inte för ronalfälgarna så dem fick sätta däcken till andra bilen tongue )
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/Image010-1.jpg
Vet inte om jag kan "rikta om" bakaxelkröken eller om jag måste göra en ny för den lever jäkelen nu. måste även se över skarvarna för det kommer in avgaser som satan i bilen nu och jag knäckte ett klammer när jag backade ner bilen på uppfarten igår, jag åkte bara och köpte ett nytt och satte dit men vet somsagt inte om någon skarv blivit otät, får väl se över hela systemet.
Ska fixxa skarvarna i fronten så gott det går och sätta in den inredning som saknas (passagerar bälte + lite plast som saknas och en hatthylla) och sen ska den väl mappas nån dag framöver och sen blire lackering, har ändå inte råd att köra mer utöver när den ska mappas tongue
Men ska åka och jobba nu för att kunna ha råd senare nären är lackad och klar!

//Marcus Saari
zajja
30 augusti 2008 · 645 Inlägg

Jahapp, efter en tur till kramfors igår så började tanken läka vilket resulterade i ca 15liter bensin på typ 5 kilometer för att sedan få bogsering hem så nu måste en ny tank fixxas, mappning planerad nästa söndag så gäller att få tag en ny lite fort.

//Marcus Saari
Pan
30 augusti 2008 ·

Najs ser kul ut smile Köp en fuelcell wink Vill också ha en turbo att busa med.

zajja
4 september 2008 · 645 Inlägg

Hopp, tog ner tanken häromdan och den var snorfull! en liiiiiiiiten spricka som det droppade lite grann ifrån men det tog en hel kväll att göra en liten liten pöl på golvet så den kommer fixxas med kemisk metal bara...
Jordkabeln hade lossnat från locket till tankarmatur/pump, tänkte det var lika bra att ta lös och provköra pumpen och ja... den var död så måste få tag i en ny pump om det ska kunna bli nån mappning.

//Marcus Saari
zajja
6 september 2008 · 645 Inlägg

Fick tag på en ny pump igår så satte dit den idag, satte dit jordkabeln som lossnat och provade och det funkade så jag stack iväg och köpte kemisk metall och drog på den lilla spricka som det läkte ifrån och sen slipade jag ner ytrosten som varpå tanken och drog på rostskyddsprimer sen tillbaka med allt och provstarta och den gick igång så imorgon blir det mappning!

//Marcus Saari
zajja
7 september 2008 · 645 Inlägg

Satte dit en ventil som höjjer laddtryck med 0,15 bar vid 4200rpm och sen drog vi ut och mappade men kom inte långt innan det började ryka kraftigt inne i kupén så fick svänga av och det läkte kraftigt från både oljetillförseln och från returen vid turbon så hem och drog åt det så vart det någorlunda tätt (läker lite fortfarande men var så man kunde köra den iaf utan att det ryker) så drog vi ut igen och laddtrycket hamnade på 1bar efter 4200, då kommer det ett ryck men verkar som att k-kammen är för vass för turbon och varvstoppet sattes vid 6000rpm men det är stor skillnad!
Så nu är bilen avställd och kommer stå ett tag då jag ska fixxa till vinterbilen lite och sen kommer den säljas till våren.
Planerna för denna är att fronten ska riktas och sen ska den lackas i vinter, matt eller blanksvart vet jag dock inte än beror på vilket humör jag är på om jag orkar spendera många många timmar för att få den tillräckligt bra för att dra den blank eller om jag bara spacklar till högra bakskärmen där det rostlagats och sen bara mattar ner den och blåser på mattsvart, dåliga saker syns inte lika väl då...
Sen när vinterbilen säljs till våren blire att skaffa en snällare kam och göra om så att jag kan styra tändning också, har en fördelare utan vakumklocka hemma som bara är att sätta dit men nånting behövdes ändras i boxen först, på så sätt bör man få ut samma effekt (om inte lite mer) på lägre varv än med k-kammen så man får lite mer körbarhet och sen blir det att skaffa en diff så den blir roligare att leka med! det som är kvar att sätta dit i inredningen ska även dit (typ kåpor för bälten, "listen" till mätarna i instrumentpanelen ska dit, hatthylla ska göras och säkert nått mer) och sen ska jag faktiskt sätta in en stereo och ett par 5,25:er jag har liggandes för dem stunder man kör lugnt med bilen tongue
Och måste göra fäste till servobehållaren då den enbart är faststripad och naturligtvis fixxa oljeläckaget vid turbon och måste göra om bakaxelkröken och sen måste jag byta skivor och klossar runt om och byta styrleder + damaskerna och göra hjulvinkelinställning... säkerligen mer grejjer men det är det som dyker upp i huvet nu.
Film från mappningen:
http://www.garaget.org/video/puoo0h1mfl8k
Bilder på hur den ser ut nu:
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/avstllning2.jpg
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/avstllning3.jpg
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/avstllning4.jpg
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/avstllning.jpg

//Marcus Saari
BrajjAxx 040 RedLine
11 september 2008 · 1 219 Inlägg

Fan vad det blir bra! Fortsätt såhärwink
//BrajjAxx

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
zajja
16 oktober 2008 · 645 Inlägg

BrajjAxx skrev:
Fan vad det blir bra! Fortsätt såhärwink
//BrajjAxx

Tackar

Ställde på biljäkeln idag och har satt dit passagerarbälte och satt ratten rakt samt i med batteriet och varit ut och provkört en sväng... blir att ta den till skolan imorgon bara för att och sen bankörning på söndag för att sedan ställas av igen wink

//Marcus Saari
zajja
19 oktober 2008 · 645 Inlägg

Jahapp, bilen gick bra fram och tillbaka till skolan så jag var peppad för att dra till banan idag.....
Fick köra lite gokart vilket trots ganska trötta på rakorna var riktigt roligt då banan var blöt så det gick att sladda friskt!
Sen stack man ut med bilfan då... dåliga däck och blöt bana = dåligt då så fort man börja sladda lite så släppte även framdäcken vilket resulterade i att det inte var så lätt att räta upp bilen igen menmen, kom till depårakan och tröck på fullt, MEN FAN VA SLÖ BILJÄKELN ÄR!!! tittar på laddtrycksmätaren och jaha... knappt över atmosfärstryck, yeay!
In i depån, öppnar och kollar om nån tryckslang eller liknande skulle hoppat av men icke... något som dock hade hoppat var generatorremmarna! remskivan på vattenpumpen hade spruckit (se bild) och låg och vobblade vilket naturligtvis krängde av remmarna... ringde far så han fick komma ut med ny remskiva och hemmåt bar det, inget laddtryck så det var väl bara att inse att (förhoppningsvis) turbon var väck då jag inte hittade något upphov till läckage så när jag kom hem röck jag bort filter och vevhusvent röret och såg att impellern var liite skadad och den snurrar lätt men den glappar ganska kraftigt radiellt!
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/rmskve.jpg
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/trbo.jpg

Som tur var hann jag bara 2 varv runt, varav ett var lugnt då jag upptäckte att den inte laddade som den ska så den hann aldrig koka, hade ju elfläkten igång också så att jag tror inte den han ta någon skada av remmarna var borta, inget krux med att starta heller då det var så kort tid så batteriet fortfarande var laddat.
Väntar ett tag innan jag bestämmer vad som händer med den nu, försäljning hel eller i delar eller sälja vinterbilen för att finanisera värre grejjer till denna, dock starkt sugen på något nyare kan jag säga!

//Marcus Saari
zajja
2 januari 2009 · 645 Inlägg

Nu står den i garaget och ska få tina upp sig lite innan jag börjar slipa för lack....

//Marcus Saari
zajja
31 januari 2009 · 645 Inlägg

Ändrade planer, motor och låda ska ryckas ur och säljas separat och karossen separat. intercooler, dump och insprutningssystem ska i nya bilen.
Kan låsas.

//Marcus Saari
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang