5209
Sök

Hur pålitlig är Coustic rta-33 som DB mätare?

4 074 Inlägg
5 februari 2009
Trådstartare
#1
är det nåt att lita på eller är det bara skit?
Kan den åtmindstone ge en fingervisning om db?
Nån som provat en sån eller har en?

Mvh

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

1 058 Inlägg
5 februari 2009
#2
jag skulle rekomendera dig att vänta på att BAE släpper sin mätare. Jag har fått testa prototypen och även sett "skalet", och den verkar MKT lovande till det priset, sen att man gynnar en svensktillverkad produkt är ju bara det ett skäl att köpa enligt mig!
Senast redigerat av vw_performance (5 februari 2009)

PoLoud =D

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
5 februari 2009
#3
RTA-33 är VÄRDELÖS som db-mätare om du inte har micken som är avsedd för det. Tror dessutom att den "bara" gick till 165db medans rta-micken bara gick till 130 eller 140.....

Jonas, Björn mfl kommer nog ihåg bättre.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

497 Inlägg
5 februari 2009
#4
vw_performance skrev:
jag skulle rekomendera dig att vänta på att BAE släpper sin mätare. Jag har fått testa prototypen och även sett "skalet", och den verkar MKT lovande till det priset, sen att man gynnar en svensktillverkad produkt är ju bara det ett skäl att köpa enligt mig!

som sagt vänta på bae:P


1 631 Inlägg
5 februari 2009
#5
BJonsson skrev:
är det nåt att lita på eller är det bara skit?
Kan den åtmindstone ge en fingervisning om db?
Nån som provat en sån eller har en?

Mvh

Inte för att mäta DB.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Team Autohifi!
865 Inlägg
5 februari 2009
#6
Är inte den gammal som gatan?
den borde väll ha en 15-16 år på nacken nu eller??
Om det är så... ja då är det inget att förlita sig på tyvärr.


4 074 Inlägg
5 februari 2009
Trådstartare
#7
MrCalle skrev:
Är inte den gammal som gatan?
den borde väll ha en 15-16 år på nacken nu eller??
Om det är så... ja då är det inget att förlita sig på tyvärr.

Hörru du MrCalle.. gammal som gatan om den är 15-16år! jag är 33år.... big_smile

jo det stämmer den är gammal som gatan!

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

1 058 Inlägg
5 februari 2009
#8
haha... xD

PoLoud =D

653 Inlägg
5 februari 2009
#9
vw_performance skrev:
jag skulle rekomendera dig att vänta på att BAE släpper sin mätare. Jag har fått testa prototypen och även sett "skalet", och den verkar MKT lovande till det priset, sen att man gynnar en svensktillverkad produkt är ju bara det ett skäl att köpa enligt mig!

Vad är det för prislapp på en sådan då?


Team Autohifi!
865 Inlägg
5 februari 2009
#10
BJonsson skrev:
MrCalle skrev:
Är inte den gammal som gatan?
den borde väll ha en 15-16 år på nacken nu eller??
Om det är så... ja då är det inget att förlita sig på tyvärr.

Hörru du MrCalle.. gammal som gatan om den är 15-16år! jag är 33år.... big_smile

jo det stämmer den är gammal som gatan!

den var bra på den tiden:rolleyes: Men idag skulle jag nog vänta på att BEA får fram sin mätare.


1 058 Inlägg
5 februari 2009
#11
MrCalle skrev:
BJonsson skrev:
MrCalle skrev:
Är inte den gammal som gatan?
den borde väll ha en 15-16 år på nacken nu eller??
Om det är så... ja då är det inget att förlita sig på tyvärr.

Hörru du MrCalle.. gammal som gatan om den är 15-16år! jag är 33år.... big_smile

jo det stämmer den är gammal som gatan!

den var bra på den tiden:rolleyes: Men idag skulle jag nog vänta på att BEA får fram sin mätare.

B A E, bertilssons auto electronics, för er som inte känner till förkortningen.

PoLoud =D

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
5 februari 2009
#12
Aronsson_Kil skrev:
vw_performance skrev:
jag skulle rekomendera dig att vänta på att BAE släpper sin mätare. Jag har fått testa prototypen och även sett "skalet", och den verkar MKT lovande till det priset, sen att man gynnar en svensktillverkad produkt är ju bara det ett skäl att köpa enligt mig!

Vad är det för prislapp på en sådan då?

Hade du kunnatkollat upp själv wink

http://www.webshop.bertilssonautoelectr … uctid=2542

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
6 februari 2009
#13
BJonsson skrev:
MrCalle skrev:
Är inte den gammal som gatan?
den borde väll ha en 15-16 år på nacken nu eller??
Om det är så... ja då är det inget att förlita sig på tyvärr.

Hörru du MrCalle.. gammal som gatan om den är 15-16år! jag är 33år.... big_smile

jo det stämmer den är gammal som gatan!

Den apparaten är bra, om du har kalibrerade mic'ar, och tänk på att det är en speciell mic för dB och en speciell för frekvensmätning.

/Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Europamästare i Billjud.
186 Inlägg
6 februari 2009
#14
Den funkar väldigt bra. Vi har provkört mot termlab och det diffar knappt 1dB (med dB micen så klart.

Råkar ha ett till salu faktiskt. Med både rta och dB mic. (Referensen som dom hade på verkstan där dom kalibrerade dom)


2 665 Inlägg
6 februari 2009
#15
Ja den är gammal som gatan, den användes både för frekvensgång och spl när jag tävlade 1992.

typ 17 år sedan.

Kalibrerade micar gäller väl all mätutrustning om man ska kunna lite på den.

Till min mät mic har jag en kalibreringsfil som gäller just min mic som läggs in i mätprogrammet jag har i datorn.
Senast redigerat av Rickard-v (6 februari 2009)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
6 februari 2009
#16
Roger-T skrev:
Den funkar väldigt bra. Vi har provkört mot termlab och det diffar knappt 1dB (med dB micen så klart.

Råkar ha ett till salu faktiskt. Med både rta och dB mic. (Referensen som dom hade på verkstan där dom kalibrerade dom)

*Studsar till*

Hmmmm.......

*Intresset väcks*

F*N att man inga pengar har nu sad

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP


Sök