9785
Sök

Volvos rödblock,angående soppaförbrukning

39 Inlägg
10 februari 2009
Trådstartare
vilken av volvos rödblock är bensinsnålast?

-utan 940
1 728 Inlägg
11 februari 2009
Både min och farsans B230E gick att köra på 0,79 motorvägskörning. Min B230FT drog 0,85 vid motorvägskörning innan jag började pilla på den (har inte mätt på länge men jag antar att den drar lite mer nu även vid långfärd).

528 Inlägg
11 februari 2009
Volvos äldre bilar har sitt värde; lättmekade, billiga reservdelar osv -  men är bränslesnålhet viktigt så är det nog inte volvos äldre motorer du ska tänka på.  Där är det mer korrekt bruk av svenska språket ifall man pratar om minst bränsleslukande.  wink
Själv har jag en 940 med B23 någonting, och den åker jag på runt litern blandad körning.  Det är inte intressant vad en bil drar om man är lätt som satan på gasan och det är nedförsbacke på motorvägen med fri sikt och medvind. Ett genomsnitt på uträknad förbrukning över ett par körcykler däremot, säger mer.
Jag kan nog få volvon att gå på 0.8 på motorvägen under vissa förhållanden, men det är ju bara intressant om allt intressant i världen låg utmed en motorväg och bilen aldrig kallstartades, osv, osv, osv; vilket givetvis inte är fallet.

70 Inlägg
11 februari 2009
jag har en volvo 740 91 b230f körde från norge på 0,80 kan säga att jag hade tegelsten på gasen ialla fall
ränka ut det när jag på en tank att bilen drog 0,85 men då hade jag snabba inbromsningar höga varvtal, olika hastigheter då borde han igentilgen gått till litern men nej...
Senast redigerat av elkenny (11 februari 2009)

761 Inlägg
12 februari 2009
Vid normal körning, med tanke på att de flesta bilresor i sverige är kortare än 5km så kommer du nog aldrig hamna under litern oavsett vilken gammal volvomotor du än hittar.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

Sök