Motorbyte VW Jetta 90:a till VW Scirocco TS 75:a........

MikkeMekk
30 december 2007 · 3 Inlägg

Hej!
Lådan i min Scirocco skar och grannen har vänligen donerat en fullt fungerande motor+låda från en Jetta 90:a, d.v.s ska försöka byta ut en Golf 1:a motor mot en 2:a....lol
Finns det nån här som har gjort det och kan ge lite tips??
Mvh och Gott Nytt År...,
Mikke

....om man ä gla åt lite, så har man möe å va gla åt....
marven
1 januari 2008 · 551 Inlägg

Ställ frågan på:  http://vw.gtiklubben.nu/ , så får du säkert bättre hjälp

You can't B serious, oh K
ThomasH_gg
1 januari 2008 · 48 Inlägg

Det är mycket möjligt, det mekaniska är ju ganska lätt mellan modelerna, Kommer bli att byta massa runtomkring bara och lite el som blir lite svårare, Kolla med dom på gtiklubben som åvanstående talare skrev där finns det garanterat några som gjort det och har alla svar du söker.
Lycka till med smile alltig skoj med Scirocco som får nytt liv och lever vidare

Corrado 1.8t -89
Corrado G60 -90
Golf Vr6 - 92
Vento Gl - 92
MikkeMekk
2 januari 2008 · 3 Inlägg

Hej och tack för inlägg !!
Faktum är att jag för ett par veckor sedan skrev om samma sak på GTI-klubben, men sorgligt nog så har jag inte fått så många svar....Antagligen är det en del pyssel och därmed en del att skriva,......
Angående det elektriska, så tror jag nog att jag sätter dit den Weber DGAV som jag satte på Sciroccon för några år sen.Har funderingar på att konvertera den till etanol (E85), som jag gjorde med min Albin O2 från 48, som sitter i min träsnipa.
Nå, då får väl jag skriva om projektet i min tur,när det drar igång....
Mvh,
Mikke

....om man ä gla åt lite, så har man möe å va gla åt....
ventohuan Fartdåre!
2 januari 2008 · 592 Inlägg

Själva bytet borde inte vara så svårt eftersom att motorerna är mycket lika. De som kankse kan ställa till de e som sagt elektroniken. men e bara den nya motor komplet med kablage mm så borde de inte vara så jätte stora problem.

Event/shopansvarig på VWPC.SE
Volkswagen Passat Club - Das Club
VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW
ThorskeN
2 januari 2008 · 287 Inlägg

Testa www.vwgolf.se, där finns det mycket kunnigt folk.

Annars är det som dom andra säger, motorn är mycket lik, det är elen som skiljer sig litegran.

evilaudio
2 januari 2008 · 16 195 Inlägg

MikkeMekk skrev:
Hej!
Lådan i min Scirocco skar och grannen har vänligen donerat en fullt fungerande motor+låda från en Jetta 90:a, d.v.s ska försöka byta ut en Golf 1:a motor mot en 2:a....lol
Finns det nån här som har gjort det och kan ge lite tips??
Mvh och Gott Nytt År...,
Mikke

om du ändå ska byga motor så stopp i en 16v GTI motor.. smile  de skiljer ju lite på motorfästen å så mellan mk1 å mk2 om ja inte har helt fel..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
speedshop
2 januari 2008 · 246 Inlägg

Går utmärkt du kan montera vilken VW  eller AUDI 4 cylindrig motor du vill 1.6-2.0liters
Fast fästena skiljer så du får flytta över dom gamla på den nyare motorn
Även turbomototerna är bolt on med gamla fästena
Wr6an funkar också fast mera pill..
Frågan är om du skall köra förgasar insprutning eller vanlig förgasare smaksak..

MikkeMekk
2 januari 2008 · 3 Inlägg

...nu börjar det likna något, tack tack, för detta, Speedshop!!

Jag tänker byta lådan också,d.v.s den som sitter på Jettamotorn får sitta kvar.Den är femväxlad, men kanske det går att ta med växelmekanismen från Jettan över till Sciroccon??

Sen är det väl "bara" drivaxlarna som skall passa också, kanske man ska ta och byta ut hela naven, så får jag lite större bromsskivor.....

Vi har en bra bilskrot några kilometer norr om Forshaga, Inge i Halla, vars son och sonson (3 generationer!)som har bra koll på detta....
Mvh,
Mikke

Senast redigerat av MikkeMekk (2 januari 2008)

....om man ä gla åt lite, så har man möe å va gla åt....
engolf
12 februari 2009 · 3 235 Inlägg

Ger liv åt tråden (och lånar den):

Ska se på en Scirocco GTi 1977 1.6 liter i helgen. Allt verkar vara bra med bilen med tanke på åldern, men lådan är 4-växlad. Går det att montera bolt on en 5-växlad låda från en motsvarande VW-GTi?

Senast redigerat av engolf (12 februari 2009)

Tiger1978 Fattig student
12 februari 2009 · 1 282 Inlägg

Japp det ska inte vara några problem..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..
Volkswagen Scirocco gt2 "Hulken" (1992)
engolf
12 februari 2009 · 3 235 Inlägg

Måste man modifiera länkaget från växelspaken, eller är det också bolt on?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang