Lackvård för ny bil

vildmarren
10 februari 2009 · 16 Inlägg

Hej!

Har fått min (fabriks-)nya A3, är grymt nöjd. Nu vill jag ju att lacken skall hålla sig fin ett tag. Det är en metallic-lack, isblå. Frågan är vad jag borde göra.

1) Bilvård som vanligt, dvs schamponera och skölja, emellanåt avfettning +schamponering+vax.
2) Någon typ av lackförsegling e.d. nu när lacken är ny och fräsch. Jag har fått massor av reklam för detta, men vet inte om det verkligen är nödvändigt. Kostar ju skjortan...

Är det något annat man borde tänka på som är bra att veta? Det är min första nya bil...

/Vildmärren

itouch
10 februari 2009 · 1 488 Inlägg

Hej,
De flesta nybilar leveransvaxas innan leverans och det brukar endast hålla en kort tid. Jag rekommenderar starkt att du lackförseglar den, dels för att skydda lacken, dels för att bevara glansen, dels för att smuts inte fäster lika lätt och bilen blir mer lättvättad. Den viktigaste grundregeln är ju att vårda rätt från början, så håller sig lacken alltid i nyskick. Så alternativ 2 utan tvekan.

vildmarren
10 februari 2009 · 16 Inlägg

itouch skrev:
Hej,
De flesta nybilar leveransvaxas innan leverans och det brukar endast hålla en kort tid. Jag rekommenderar starkt att du lackförseglar den, dels för att skydda lacken, dels för att bevara glansen, dels för att smuts inte fäster lika lätt och bilen blir mer lättvättad. Den viktigaste grundregeln är ju att vårda rätt från början, så håller sig lacken alltid i nyskick. Så alternativ 2 utan tvekan.

Aha, så rekondföretagen försöker inte bara blåsa mig på en massa pengar wink Tack för svaret!!

Muttley
10 februari 2009 ·

vildmarren skrev:

itouch skrev:
Hej,
De flesta nybilar leveransvaxas innan leverans och det brukar endast hålla en kort tid. Jag rekommenderar starkt att du lackförseglar den, dels för att skydda lacken, dels för att bevara glansen, dels för att smuts inte fäster lika lätt och bilen blir mer lättvättad. Den viktigaste grundregeln är ju att vårda rätt från början, så håller sig lacken alltid i nyskick. Så alternativ 2 utan tvekan.

Aha, så rekondföretagen försöker inte bara blåsa mig på en massa pengar wink Tack för svaret!!

Nej de blåser inte dig. Lackförsegling gör sig allra bäst på en helt ny bil. Och de kommer hålla bra. Men ta de du tycker känns bäst.

vildmarren
10 februari 2009 · 16 Inlägg

ok, tackar! Ska börja kika på rekondar nu då.

Finns det någon firma man _inte_ bör anlita? Vad ska man tänka på? Jag vet inte hur det brukar fungera med uppgraderingar, gör man en första, större, konservering först och mindre, underhållande, uppgraderingar efterföljande år?

mr.cap
diamondbrite
...

vilka finns det mer man bör kolla in? Har för mig att företaget som erbjuder handtvätt här i "byn" (minns inte namnet) erbjuder rekond också.

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
10 februari 2009 · 6 170 Inlägg

Är det bara jag som har hört diverse biltillverkare uttala sig om att man absoult *inte* ska lackförsegla en splitter ny bil ??

Jag kommer inte ihåg i vilket sammanhang det var men jag vet att det var iaf både Saab och Volvo som tillfrågades.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Funkiee Saab älskare!
10 februari 2009 · 4 597 Inlägg

vet att saab har sagt att man inte ska göra det, volvo har jag ingen aning om, men de kan nog stämma det med!

Mvh Patrik

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
ESTRANDBERG88 Hojmek
10 februari 2009 · 748 Inlägg

Funkiee skrev:
vet att saab har sagt att man inte ska göra det, volvo har jag ingen aning om, men de kan nog stämma det med!

Mvh Patrik

Är väl nått med att lacken ska kunna "andas" ? Min lackerare sa även att inte vaxa det som var nylackat på ett bra tag.

vildmarren
10 februari 2009 · 16 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Är det bara jag som har hört diverse biltillverkare uttala sig om att man absoult *inte* ska lackförsegla en splitter ny bil ??

Jag kommer inte ihåg i vilket sammanhang det var men jag vet att det var iaf både Saab och Volvo som tillfrågades.

Det verkar stämma, iaf har Mr.cap den här texten på sin sida om lackvård:

Flera biltillverkare är tveksamma till marknadens så kallade ”lackkonserveringar/lackskydd” på nya bilar. Detta har lett till att vissa tillverkare har utfärdat generella undantag när det gäller lackgarantin för nya bilar som lackkonserverats/lackskyddats i efterhand.
Mr CAP tillhandahåller ingen lackkonservering och inget lackskydd i den bemärkelsen, däremot en unik ytbehandling som tillåter lacken att andas.

Jag ska kolla med säljaren jag köpte bilen av, om Audi har något sådant undantag.

itouch
10 februari 2009 · 1 488 Inlägg

vildmarren: Kolla bara när din bil är tillverkad, har det gått mer än 3 månader så är du säker. Kör du på Mrcap så får du som sagt en ytbehandling som är väldigt bra.

vildmarren
10 februari 2009 · 16 Inlägg

Jag kollade med audi där jag köpt bilen, inga problem med garantier etc om man lackbehandlar bilen redan som ny. smile

De gör själva en Silver Seal på både beg och  nya lacker.

Jag bestämde mig för en Diamondbrite-försegling i Kungsbacka. En försegling nu, och underhåller den själv därefter under 6 år genom "sköljmedel" när man tvättar bilen. Verkar bra.

skutte Bilrekonditionerare
10 februari 2009 · 453 Inlägg

Vi lackkonserverar helt nya bilar där jag jobbar och har aldrig haft några problem eller klagomål med det.

MVH Rikard
RallySaaben85 R3k0nDaRe & BilMekaNik3r
14 februari 2009 · 120 Inlägg

Kör på bara vildmarren smile Jag håller med ovanstående! Hoppas du blir nöjd smile

Mvh

Stefan

Bayerische116i
14 februari 2009 · 4 Inlägg

Inga problem med att lackkonservera /men välj rätt ställe att göra det på !Finns kunnigt och icke kunnigt i hela bilbranschen.

vildmarren
14 februari 2009 · 16 Inlägg

Bayerische116i skrev:
Inga problem med att lackkonservera /men välj rätt ställe att göra det på !Finns kunnigt och icke kunnigt i hela bilbranschen.

Är det någon som har erfarenhet av Rostskyddscentrum i Kungsbacka? Jag har bokat in bilen där på måndag... roll

TyrolerHatt Skogsmålare
14 februari 2009 · 630 Inlägg

en annan bra sak är att lämna in den på rostskydd. Om du nu planerar på att behålla bilen en längre tid annars kan det kvitta med det

Hamilton
14 februari 2009 · 8 864 Inlägg

jynsa skrev:
en annan bra sak är att lämna in den på rostskydd. Om du nu planerar på att behålla bilen en längre tid annars kan det kvitta med det

Finns ingen som helst anledning att rostskydda en fabriksny bil. Däremot en undersökning och evt komplettering av rostskydet om en 3-4-år.

Fotograf på tierpidag.se
itouch
14 februari 2009 · 1 488 Inlägg

Håller med Hamilton. De är såpass välskyddade vid leverans så att det inte är mer än att kasta bort pengar.

Pelle84
14 februari 2009 · 179 Inlägg

Då jag jobbar med rostskydd så kan jag säga att jag håller inte med. Bilarna e väldigt snålt behandlade från början. Det ligger lite fett i hålrum o om man har tur så e där lite slit skydd i mitten på bottenplattan.
Tycker man en komplett behandling e för dyr så har dinitrol en FTR ( Fabriks Tilläggs Rostskydd) behandling som e till för just nya bilar. www.dinitrolcenter.se. Sen e ju såklart vissa bilar bättre än andra från början.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang