5924
Sök

Behöver hjälp med min Dator

361 Inlägg
6 juni 2006
Det kan vara nätagget eller om det finns en CPU flält som styrs av tepraturen. Hade en sån fläkt för ett tag sedan som inte kunnde bestämma sig för vilken hastighet den skulle gå i så det blev inte av att den kylde något. Så jag bytte bort den sen funka det perfekt.

Herr
1 722 Inlägg
6 juni 2006
Jag skulle tippa på minnena.
Låser sej datorn eller stänger den bara av sej?
kan va virus också. annars brukar minnen krångla på det sättet:) gl

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

Vw trimmare
2 995 Inlägg
6 juni 2006
Byt kylpasta.....Cpu:n har överhettningsskydd vid 75 grader...
Plocka inte med minnen osv byt bara kylpasta så funkar det......Har byggt ett 10-tal datorer själv och vet att kylpastan på orginal datorer är ett stort problem köp keramisk pasta.

286 Inlägg
6 juni 2006
1Snake skrev:
du det är sämre om du har damm i datorn damsug försiktigt!!Mitt förslag!!(om det är dammit annrs låt bli bara onödigt) har vat med om detta med en annans dator o då tog vi bara lita tryck luft!! hehe tongue

OBS SKREV FEL ANVÄND EJ DAMSUGARE ANVÄND TRYCKLUFT MINDRE SKADLIGT!!(FÖRSIKTIGT)!!!!
Lyssna även på MeloveGolf han har en poäng där!!
Senast redigerat av 1Snake (6 juni 2006)

Inget kan vara för billigt, Bara för dyrt!

.-ϻΘϨƎЯ
1 313 Inlägg
6 juni 2006
Phaetoon skrev:
EOzIPped skrev:
DAMMSUG INTE DATORN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!         Kan ta kol på hela skiten!

Blås rent den med tryckluft istället.

Kan vara nätagget som är för klent eller håller på att ge upp. Annars formatera datorn å lägg in windows på nytt.

En vän till mig fick sin dator förstörd efter att hans pappa dammsög den. Datorn var på och farsan dammsög nätagget. Dammet tog fyr och det slog ut decimeter långa lågor ut ur fläkten på nätagget. Opsie.

Som sagt. Man ska inte dammsuga, man ska blåsa. Jag föredrar förstås att göra det hela manuellt och plocka bort damm med pincett och bomullstoppar...
(Jag är dammallergiker dessutom.)

inte så konstigt att den gick sönder om man damsugarden  när den är igång, dammsuger min dator varje gång jag formaterar om den, ca 1 gång om året, har aldrig hänt nått me den, självklart drar man ju ur alla sladdar innan osv wink

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"

8 156 Inlägg
6 juni 2006
volvo744 skrev:
inte så konstigt att den gick sönder om man damsugarden  när den är igång, dammsuger min dator varje gång jag formaterar om den, ca 1 gång om året, har aldrig hänt nått me den, självklart drar man ju ur alla sladdar innan osv wink

Nej, jag menar det big_smile
Farsan fick köpa en ny dator...

Efter att jag dragit ur alla sladdar ur datorn så brukar jag även trycka igång burken. Då spinner fläktarna upp för någon sekund och så töms nätagget helt på ström.

Överhettningsskydden på dagens processorer innebär att dom först och främst minskar sin prestanda till en tjugondel eller så. Sen stänger dom ner sig. När det gäller när dom stänger av sig/minskar hastighet så brukar man kunna ställa in det i biosen.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

361 Inlägg
10 juni 2006
När du inte har kablar osv i så tömmer du bara alla kondensatorer på spänning och det för hindrar inte att damsugaren innehåller statisk elektricitet. De som damsuger sina datorer och det inte händer något för har tur helt enkelt. Det är ca 80-90% chans att hala datorn går å skogen.

8 156 Inlägg
10 juni 2006
Jag brukar för övrigt inte dammsuga min dator. Möjligen så blåser jag ut dammet med hjälp av den, men jag försöker hålla mig på väldigt behörigt avstånd från komponenterna i datorn när jag gör det. Men att risken för att hela datorn ska gå åt skogen är 80-90%, det håller jag inte med om. Snarare 5-10%. Om man nu inte använder sig av metallmunstycke och nuddar (eller går väldigt nära) komponenterna i datorn...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

757 Inlägg
10 juni 2006
kontrolera spänningen i nätagget med ett program typ everest eller speedfan om speed faan har den funktionen..  med dom progen kan du även se om den går för varmt

Testa att rengöra kylflänsen på prollen . ev ta bort den och aplicera ny kylpasta typ arctic silver  rengör kylflänsen från den gamla pylpastan med tec t-röd.
om det ser bra ut och det fortfarande är för varmt. testa ett par extra fläktar i.

du kan även testa att formatera burken brukar lösa upp en massa .

minnena tror jag du kan testa med ett program som heter memtest.

Hoppas att det löser sig för dig.

679 Inlägg
11 juni 2006
gå ut i bios och kolla cputempen

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
11 juni 2006
Phaetoon skrev:
Jag brukar för övrigt inte dammsuga min dator. Möjligen så blåser jag ut dammet med hjälp av den, men jag försöker hålla mig på väldigt behörigt avstånd från komponenterna i datorn när jag gör det. Men att risken för att hela datorn ska gå åt skogen är 80-90%, det håller jag inte med om. Snarare 5-10%. Om man nu inte använder sig av metallmunstycke och nuddar (eller går väldigt nära) komponenterna i datorn...

'

räcker ju om du är lite statisk så sabbar du datorn ju.
Klämma lite på diskbänken är att föredra innan man öppnar sin dator och stå på golvet å inte någon matta.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

274 Inlägg
11 juni 2006
kolla fläckten på grafikkortet? de var fel på min, o han bara tvärdog...

fyllo

Carpenter
310 Inlägg
11 juni 2006
Jag hade ett aldeless för klent nät agg vad har du för nått?

"Det gör ingenting, du är säkert jätte bra på andra saker!" =)

Vw trimmare
2 995 Inlägg
11 juni 2006
"Jag hade ett aldeless för klent nät agg vad har du för nått?" har man för klent nättag orkar den inte driva alla enheter och då dör den inte efter 10 min.....det är hans cpu som går för varm (75grader+).....

BYT KYLPASTA SÅ DET BLIR ETT SLUT PÅ DENNA TRÅD (Artic silver Ceramique köper du)

Kylpasta är förbrukningsvara den försvinner/Slits med tiden....

"räcker ju om du är lite statisk så sabbar du datorn ju.
Klämma lite på diskbänken är att föredra innan man öppnar sin dator och stå på golvet å inte någon matta."

*Host* Jag har byggt alla mina datorer och andras på mattor etc har funkat klockrent allihop trorts att man fått stötar pga av statisk elektrisitet....
Senast redigerat av MeloveGolf (11 juni 2006)

361 Inlägg
14 juni 2006
Phaetoon skrev:

Skrev lite fel ja menar att det är typ 10-20% chans att de går åt skogen. tongue

SAAB-Dåre
192 Inlägg
14 juni 2006
Kan ju vara nåt som kortsluter..

Kör för allt du kan, för i morn kanske du är död ;D

361 Inlägg
14 juni 2006
Då skulle det inte gå att få igång datorn överhuvudtaget. Den reagerar inte alls eller så piper den direkt.          smile

Vw trimmare
2 995 Inlägg
14 juni 2006
EOzIPped skrev:
Då skulle det inte gå att få igång datorn överhuvudtaget. Den reagerar inte alls eller så piper den direkt.          smile

när den kortsluter brukar den gå igång i ca 3 sek innan agget klipper strömmen att den stängs av efter 10 min beror på kylpastan men vet inte om han bytt än?

Carpenter
310 Inlägg
14 juni 2006
Jag hade ett aldeless för klent nät agg vad har du för nått?" har man för klent nättag orkar den inte driva alla enheter och då dör den inte efter 10 min.....det är hans cpu som går för varm (75grader+).....

BYT KYLPASTA SÅ DET BLIR ETT SLUT PÅ DENNA TRÅD (Artic silver Ceramique köper du)

Kylpasta är förbrukningsvara den försvinner/Slits med tiden.....

för det första BEHÖVER det inte
enbart vara kylpastan som e slut

Och för det andra om du tycker tråden är så jobbig ge fan i att läsa den då?

"Det gör ingenting, du är säkert jätte bra på andra saker!" =)

Sök