Projektet har pågåt i ett och ett halvt år ungefär men det är just nu det börjar hända grejer.
Bilen är en Honda Civic MA8, även känd som "gubbcivic" eftersom den har 5 dörrar och körs mest av äldre män med gubbkeps:D
![https://www1.garaget.org/archive/13/12789/10686/10686-398286.jpg]()
"huffen" som jag kallar den, är min första bil och hade en 1.4 liters d14a2 motor på 90 slöa gräsätare.
Under gymnasiet fick jag upp ögonen för turbo och gick igenom tonvis med information om turbokonverteringar av hondor på sidorna homemadeturbo.com och d-series.org.
Lägligt nog skulle jag välja projektarbete inför sista året på gymnasiet och givetvis blev det till att turbokonvertera den slöa 1.4 liters motorn.
Sagt och gjort, ett turbokitt snickrades ihop och bilen bänkades till 97 hjulhästar(ca 120hk) på 0.3 bars laddtryck.
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/12789/13270/12789-63343.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/12789/13270/12789-67077.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/12789/13270/12789-67080.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/12789/13270/12789-63348.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/12789/534701_khamry.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/12789/169370_u5bg3n.jpg]()
![https://www1.garaget.org/archive/13/12789/10686/10686-453842.jpg]()
Viserligen inte mycket att hänga i granen, men jämfört mot de ca 70 hjulhästarna orginal så blev det en hyfsad ökning på ca 30hk.
Bilen avverkade som bäst 201m på 10.8 sekunder, inte så pjåkigt för en 5dörrars civic med 1.4 liters motor.
![https://www1.garaget.org/archive/13/12789/10686/10686-594802.jpg]()
![https://www1.garaget.org/archive/13/12789/10686/10686-594804.jpg]()
Anledningen till att jag inte ökade laddtrycket var för att jag endast hade en bränsletrycksregulator som extra bränsle och inte kunde justera bränslemängd, tändning mm.
Självklart fick jag blodadtand och införskaffade mig en d16z6, en 1.6 liters enkelkams motor med vtec.
Tanken var först att motorn skulle köras orginal med turbo och producera runt 200 hjulhästar.
Rev dock isär hela motorn och där började projektet.
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/12789/197199_gtfvvd.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/12789/large/197201_2lsy5p.jpg]()
Motor spec:D16z6 vtec, orginal 125hk och 144nm
Block: Borrat och deckat block, YCP Vitara kolvar 75.5mm (0.5mm ÖD), Eagle H-profils vevstakar, ACL ram, vev och axiallager, BMG vattenpump, Topline oljepump, Stållagrad orginal topplockspackning, ARP Topp och vevstaksbultar.
Topp: Planad topp, inslipade ventiler, nya ventiltätningar.
Turbosetup:
Drag gjutjärnsgrenrör [x]
Tial 38mm wastegate [x]
Bullseye T3 turbo [ ]
Go-Autoworks Tryckrörskit [ ]
RC 750cc spridare [ ]
Walboro 250l/h bränslepump [ ]
Neptune RTP Bränslestyrningssystem [x]
LC-1 Lambdakit [x]
Mishimoto Black Intercooler [ ]
Mocal Oljekylarkit [ ]
Lsd Tuner 6-puckad racekoppling [x]
Delarna kommer jag att köpa under projektets gång, då första prioritet är att få ihop motorn och montera den i bilen.