5224
Sök

Går det att koppla mer än EN diskant i samma delningsfilter?

(none)
1 725 Inlägg
21 februari 2009
Trådstartare
Tjao!

Jag undrar alltså om man kan koppla in två stycken diskanter i ETT delningsfilter?

Finns de någon genväg man kan ta för att få in fyra stycken diskanter på två delningsfilter?

Jag har just nu ett 4-kanals steg som jag gärna vill ha kvar.

//Jonas

--Lev i går som det vore i morgon--

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
21 februari 2009
Nej.
Du förändrar delningsfrekvensen, åt vilket håll minns jag aldrig men jag TROR att om man höjer impendansen (från 4 till 8) så höjer man frekvensen och minskar man impendansen (fårn 4 till 2) så minskar man frekvensen. Kan dock ha fel om vilket som gör vad.....aldrig lagt det på minnet :S

Enda sättet är att köra separata filter till diskanterna.
Senast redigerat av Lonefox (21 februari 2009)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

(none)
1 725 Inlägg
21 februari 2009
Trådstartare
Okey!! Lite info som jag inte förstod mig på där wink

Men hur får jag ut fyra (sammanlagt) delsingsfilter  framkanalerna, på ett 4-kanals steg?

7 241 Inlägg
21 februari 2009
Braather skrev:
Okey!! Lite info som jag inte förstod mig på där wink

Men hur får jag ut fyra (sammanlagt) delsingsfilter  framkanalerna, på ett 4-kanals steg?

Se svar nedan:

polomononen skrev:
Lonefox skrev:
Nej.
Du förändrar delningsfrekvensen, åt vilket håll minns jag aldrig men jag TROR att om man höjer impendansen (från 4 till 8) så höjer man frekvensen och minskar man impendansen (fårn 4 till 2) så minskar man frekvensen. Kan dock ha fel om vilket som gör vad.....aldrig lagt det på minnet :S

Är du säker på detta? Alltså att det inte gåröver huvud taget. Jag har inte kunskapen att säga emot dig. Men jag funderar på alla extrembyggen, tror knappast de har ett delningsfilter till varje högtalarset... eller?

Jo det har de...
Har de tex fyra kit i varje dörr så har de tex. två kit paralellkopplade INNAN filtren på en kanal på stt steg, och de andra kopplade likadant.

(none)
1 725 Inlägg
21 februari 2009
Trådstartare
Okey! Jag är lite kass på detta känner jag med kopplingar som inte hör till de vanliga.

Ingen paint-bild på hur man gör wink

7 241 Inlägg
21 februari 2009
polomongen> Hehe jag tror att Evil kör aktiv delning där. Dvs man delar av frekvenserna INNAN steget.

Braather> Eh nej.....ingen paintbild. Det är JAG värdelös på wink

(none)
1 725 Inlägg
21 februari 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:
polomongen> Hehe jag tror att Evil kör aktiv delning där. Dvs man delar av frekvenserna INNAN steget.

Braather> Eh nej.....ingen paintbild. Det är JAG värdelös på wink

Attans då big_smile Önska att jag kunde få en mer inblick på hur. Säkert kanon lätt då man
väl ser det framför sig. Inget som kan förklaras i bebis-språk rolltongue ?

Erll någon annan ? smile

7 241 Inlägg
21 februari 2009
polomononen skrev:
Ah tänkte inte på att man kunde göra så tongue Alltid lär man sig något nytt. Hur visste du att det var evils tongue

Står ju evil audio på handtaget, plus att hans bygge är det enda jag sett med såpass många GAS-högtalarna i dörrarna roll

Braather> Två högtalarkablar (plus o minus på båda)
Dessa kopplas in på samma plint i steget (plus resp minus)
Sedan tar man dessa till respektive plus och minus på de olika filtren.
Sedan från filtren till resp högtalare. smile

Nu försökte jag förklara så enkelt som jag kan big_smile

(none)
1 725 Inlägg
21 februari 2009
Trådstartare
Och du gjorde de verkligen i 4-årings klass big_smile

Ska testa detta allt!

Tack så länge, så ska vi se hur detta löser sig tongue

782 Inlägg
21 februari 2009
Lonefox skrev:
Nej.

Då borde det ju funka att köra 4st diskanter på samma filter (2parallel o 2seriekopplade) eller att använda filter till hemmahögtalare och seriekoppla till 8ohm men att köra aktiv delning verkar smidigast.

Team Autohifi!
865 Inlägg
21 februari 2009
Du kan köra flera diskanter på samma filter så länge du håller samma impedanz.
Men det är filtret som sätter gränsen då, många filter klarar inte av hur mycket effekt som helst utan om du som ex. kör 4 diskanter på 4ohm/st kan diu koppla så att du får 4ohms last MEN dessa kräver mera effekt och det är inte säkert att ditt filter klarar den effekten.

Vi som bygger extream byggen och har som Evil en massa diskanter kör 99ggr / 100 dessa aktivt eftersom det inte finns plats för filter.

7 241 Inlägg
21 februari 2009
Jag utgick givetvis från att diskanterna var två stycken 4 ohms.....då går det inte.

Men som det har påpekats, har man tex 4 stycken på 4 ohm så KAN man få ut fyra ohm av dem.

Team Autohifi!
865 Inlägg
21 februari 2009
Lonefox skrev:
Jag utgick givetvis från att diskanterna var två stycken 4 ohms.....då går det inte.

Men som det har påpekats, har man tex 4 stycken på 4 ohm så KAN man få ut fyra ohm av dem.

Ditt tidigare inlägg är helt rätt.

Om man ändrar impedanzen till filtret så ändras delningen med.
Är dock som du osäker på om den sticker up eller ner?

21 761 Inlägg
21 februari 2009
För diskanten så dubbleras delningsfrekvensen ifall impedansen halveras, med samma filter alltså. Men en annan sak är ju att komponenterna inte blir anpassade till varandra och då kan svackor uppstå i brytfrekvensen mellan de olika frekvensområdena. smile

7 241 Inlägg
21 februari 2009
Drönirettab skrev:
För diskanten så dubbleras delningsfrekvensen ifall impedansen halveras, med samma filter alltså. Men en annan sak är ju att komponenterna inte blir anpassade till varandra och då kan svackor uppstå i brytfrekvensen mellan de olika frekvensområdena. smile

Så enkelt uttryckt....
Dubblerad impendans halverad delningsfrekvens.
Halverad impendans dubblerad delningsfrekvens.....

*Har ett vagt minne av att du försökt att banka in detta i min skalle förr*

Sök