Efter biltvätt: Vit avlagring på lacken

Westergren Large Cap
1 mars 2009 · 1 816 Inlägg

Var och spolade av bilen idag på en GDS hall. Spolade först av bilen med högtryckstvätten, duschade på med superavfettningsmedel och lät det verka i ca två minuter sen spolade jag av bilen igen.
Efter att jag hade spolat av bilen så märkte jag att det var någon form av vit avlagring på bakluckan.
Går att gnussa bort det med tex. nageln men jag undrar varför denna vita avlagring bildas och vad man kan göra för att få bort den och undvika denna avlagring nästa gång man tvättar bilen. Ser inte så trevligt ut!

http://img134.imageshack.us/img134/1619/dsc00071t.th.jpg

Senast redigerat av Westergren (1 mars 2009)

HyperSonica Amor Patriae Nostra Lex
1 mars 2009 · 2 258 Inlägg

Kalk? :S

Sump Runk Rätt O Slätt!
oleg Trätekniker
1 mars 2009 · 387 Inlägg

Det är nog avfettning som har fryst lite och då blir det som det ser ut på din bil, häll varmt vatten på och tvätta av med svamp

Blivande expert på Focus!
Kan jag inte, lär jag mig!
-------------------------------------------------------------
Han som drack sprit i smyg ville bli hemlighetsfull.......
Westergren Large Cap
1 mars 2009 · 1 816 Inlägg

oleg skrev:
Det är nog avfettning som har fryst lite och då blir det som det ser ut på din bil, häll varmt vatten på och tvätta av med svamp

Okej, tack för svaret! Ska testa det nu.

groze
1 mars 2009 · 564 Inlägg

jag fick samma typ av avlagringar på en bil jag hade tidigare. Den blev missfärgad på det stället där bilen tidigare hade varit omlackad. Tydligen så tålde inte just den färgen avfettningsmedlet. Det gick hyffsat att vaxa och polera bort, men när vaxlagret försvann så var problemet tillbaka.

Hoppas för din skull att det bara är is. wink

Mvh Johan

Doctor
2 mars 2009 · 90 Inlägg

Jonni skrev:
Läs gärna här!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=123327

Nu var inte frågan hur man tvättar en bil, utan varför han fått en vit avlagring på lacken efter en biltvätt och hur man slipper det problemet nästa gång.

Jonni
2 mars 2009 · 1 256 Inlägg

Argy skrev:

Jonni skrev:
Läs gärna här!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=123327

Nu var inte frågan hur man tvättar en bil, utan varför han fått en vit avlagring på lacken efter en biltvätt och hur man slipper det problemet nästa gång.

Frågan blir ju hur man tvättar rätt..

Tvättar man fel så får man avlagringarna, jag har själv fått dem en gång i tiden tills jag visste vad felet var.. Självklart så behöver det inte vara avfettning, eller vax eller kalk.. Det kan vara klister/lim från lister eller liknande som löses upp av avfettningen..

Det är ingen rättelse heller, det är för att jag vill vara hjälpsam, det är otroligt många människor som tvättar sina bilar på alldeles galet fel sätt, bilarna blir repiga, flammiga och blir inte heller rena..


Det är roligare med en ren bil.

Mvh Jonni

Senast redigerat av Jonni (2 mars 2009)

mb230e
2 mars 2009 · 1 Inlägg

jag fick liknande problem med biltemas superavfettning men endast på en yta som jag hade bättringslackat.

jag löste det genom att använda lackrengöring men det var ett väldigt slit att få det bra.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang