7021
Sök

Huvproblem med min volvo 760

roadrage
188 Inlägg
6 mars 2009
Trådstartare
tjo alla gubbs och gumms. lite tråkigt att mitt första inlägg blir om ett problem... neutral
det är så att huven inte öppnar sig på rätt sätt efter att jag fick han besiktad, kanten tar i vindrute torkarna och när den är nästintill utvecklad så tar den i vänstra sidan (utifrån sett) på rutan. första gången var jag omedveten om detta och kanten på huven gjorde en fin stor spricka i hörnet...

så förmodligen så har besiktningsmannen pajjat nånting med hållarna, men jag vet inte vad. jag vet heller inte hur jag ska få huven att öppna sig rätt igen. är det någon av er volvo raggers haft problem med detta och i så fall, hur ska jag kunna åtgärda det?

mvh

Volvoskadad
6 017 Inlägg
7 mars 2009
Det är inte så att huven är fel justerad bara?

Jonas

roadrage
188 Inlägg
7 mars 2009
Trådstartare
jag har faktiskt ingen aning. i så fall måste det ha varit sen besiktningen för jag gick igenom motorn dagen innan och då öppnade sig huven perfekt. sen några dagar efter besiktning så tänkte jag montera extra lysen och det var då jag märkte att den öppnade sig fel

Volvoskadad
6 017 Inlägg
7 mars 2009
men när huven är stängd stämmer alla väck och springor mot resten av bilen?

Jonas

strömmen finner väen, jä fy fään.
61 Inlägg
7 mars 2009
besiktnings mannen måste ha öppnat huven för hasstigt och knäckt gång järnena.. något annan kommer en inte på..

roadrage
188 Inlägg
7 mars 2009
Trådstartare
Volvo_Mannen skrev:
men när huven är stängd stämmer alla väck och springor mot resten av bilen?

nepp allt ligger helt rätt. vad jag har hört så ska man inte smälla igen huven på 740/760 som besiktningsmannen gjorde, första gången jag poppa huven efteråt så fick jag knappt in fingrarna i spärrhaken

Motorburen Ungdom
499 Inlägg
7 mars 2009
Jaa är den inte feljusterad vilket jag inte tror eftersom den öppnade sig som den skulle då du höll på borde det nästan vara ett gångjärn som är av, kolla också så inte fjäderna är på väg att haka ur sig. En polares fjäder rostade av och då blev huven konstig att öppna.

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton

roadrage
188 Inlägg
7 mars 2009
Trådstartare
TritoN skrev:
Jaa är den inte feljusterad vilket jag inte tror eftersom den öppnade sig som den skulle då du höll på borde det nästan vara ett gångjärn som är av, kolla också så inte fjäderna är på väg att haka ur sig. En polares fjäder rostade av och då blev huven konstig att öppna.

okej, ska kika på det då imorn smile

roadrage
188 Inlägg
8 mars 2009
Trådstartare
kan väl passa på att slänga in detta i tråden med -.-

båda dörrarna bak vägrar öppna sig, på ena sidan aldrig utifrån, och på andra sidan aldrig innifrån. kan det vara så, då bilen stått ett bra tag, att dem har blivit lite sega och man kan smörja upp dem med 5-56?

205 Inlägg
8 mars 2009
slimetard skrev:

båda dörrarna bak vägrar öppna sig, på ena sidan aldrig utifrån, och på andra sidan aldrig innifrån. kan det vara så, då bilen stått ett bra tag, att dem har blivit lite sega och man kan smörja upp dem med 5-56?

En ganska så enkel princip är ju att testa dina egna råd först wink
Inte går att öppna från insidan? Kollat barnlås?

Men ja, prova smörja som du säger..

roadrage
188 Inlägg
8 mars 2009
Trådstartare
Janosch skrev:
slimetard skrev:

En ganska så enkel princip är ju att testa dina egna råd först wink
Inte går att öppna från insidan? Kollat barnlås?

Men ja, prova smörja som du säger..

hehe jo wink visste inte att det fanns barn lås på så gamla bilar(-88) :o när man kommer att tänka på det så kan det vara så, då den inte öppnar sig hur mycket man än drar.

edit: går inte att öppna utifrån på ena dörren direkt efter man låst upp bilen, man måste öppna den innifrån först. sen så går inte "pinnen"(utifrån) tillbaka på någon av bakdörrarna, kan en fjäder eller nåt ha gått av eller hur ligger det till?
Senast redigerat av slimetard (8 mars 2009)

roadrage
188 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
bumpeli bump.

barnlås i bilen, därför den inte går att öppna innifrån, men har fortf inte löst resten av ovanstående. har dock inte hunnit gå igenom huven än...

Bilplåtslagare
1 036 Inlägg
9 mars 2009
Öppna huven och spraya rostlösare på gångjärnen (där dom är ledade, har för mig att det är tre punkter på var sida) Stå framför bilen och öppna och stäng huven en 20ggr, Smörj igen och upprepa öppnandet och stängandet.

Smoke Tires Not Drugs.

1 004 Inlägg
9 mars 2009
om du inte kan se vad som är felet på en huv som tar i vindrutetorkaren? då skulle jag kontakta nasa eller chalmers för då har du ett otrlogit huv fel som inte syns... mvh jimmy

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

roadrage
188 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
262turbo skrev:
om du inte kan se vad som är felet på en huv som tar i vindrutetorkaren? då skulle jag kontakta nasa eller chalmers för då har du ett otrlogit huv fel som inte syns... mvh jimmy

om man ska vara riiiiktigt petig så ser man att vänstra framkanten på huven ligger lite nedanför andra, dock inte mycket. får kika lite närmre på detta "fenomen"

Sök