Fråga: Vax som kan köpas i närmaste affär, vilket?

Bjork OEM <3
9 mars 2009 · 6 957 Inlägg

Lite småluddig beskrivning..

Det är så att jag och "olsson89" ska piffa upp hans BMW 328 nu när den står
inne i garaget i väntan på våren smile

Bilen behöver en omgång med maskinen, tvättrepor finns det en del av.

Var och kikade lite på mekonomen häromdagen på medel till bilen.
Det mesta som står i hyllan är ju Turtle Wax..

Undrar om man ska rubba bilen eller om det räcker med cleaner?

Maskinen som ska användas är Biltemas Dubbelisolerade för 299kr (den som de flesta äger wink)
Till grundarbetet tänkte jag att man bör ha lite hårdare trissor än de som följer med?
Sen använda dom medföljande till vaxningen.

Bilen är Daytona Violett, eller har jag fel? tongue

https://www1.garaget.org/archive/64/63288/131989/131989-1259537.jpg

Kom med förslag och inköpsställen smile

Mvh Björk

OEM <3
itouch
9 mars 2009 · 1 488 Inlägg

Köp hårdare trissor för poleringen. De som följer med är tillräckligt mjuka för att lägga lackskydd med. Gällande rubbing eller rubbing+cleaner så är det svårt att svara på, biter inte bara cleaner så kör du rubbing. Är det endast tvättrepor brukar en bra cleaner vara tillräcklig. Har ni autoexperten i närheten? De har lahegas nr 17 som kan funka utmärkt för det ni ska göra.

Bjork OEM <3
9 mars 2009 · 6 957 Inlägg

itouch skrev:
Köp hårdare trissor för poleringen. De som följer med är tillräckligt mjuka för att lägga lackskydd med. Gällande rubbing eller rubbing+cleaner så är det svårt att svara på, biter inte bara cleaner så kör du rubbing. Är det endast tvättrepor brukar en bra cleaner vara tillräcklig. Har ni autoexperten i närheten? De har lahegas nr 17 som kan funka utmärkt för det ni ska göra.

Autoexperten ligger ca 3 mil härifrån så de får väl anses som rätt nära ja. smile
Nr. 17, är det den lite finare rubbingen som kallas fine-cut?

OEM <3
_Norrland_ Bilvårdstekniker
9 mars 2009 · 766 Inlägg

Bjork skrev:

itouch skrev:
Köp hårdare trissor för poleringen. De som följer med är tillräckligt mjuka för att lägga lackskydd med. Gällande rubbing eller rubbing+cleaner så är det svårt att svara på, biter inte bara cleaner så kör du rubbing. Är det endast tvättrepor brukar en bra cleaner vara tillräcklig. Har ni autoexperten i närheten? De har lahegas nr 17 som kan funka utmärkt för det ni ska göra.

Autoexperten ligger ca 3 mil härifrån så de får väl anses som rätt nära ja. smile
Nr. 17, är det den lite finare rubbingen som kallas fine-cut?

Precis smile

Life is too short to drive ugly cars!
NBT - Norrlands Bilvårdsteknik , www.Norrlandsbilvard.se - Bilvård och bilvårdsprodukter i Umeå
Bilvård Webshop : http://norrlandsbilvard.storedo.com/
www.Vtech.se
Skoda Citigo "Bilvårdsteknik-Edition" (2013)
Bjork OEM <3
9 mars 2009 · 6 957 Inlägg

_Norrland_ skrev:

Bjork skrev:

itouch skrev:
Köp hårdare trissor för poleringen. De som följer med är tillräckligt mjuka för att lägga lackskydd med. Gällande rubbing eller rubbing+cleaner så är det svårt att svara på, biter inte bara cleaner så kör du rubbing. Är det endast tvättrepor brukar en bra cleaner vara tillräcklig. Har ni autoexperten i närheten? De har lahegas nr 17 som kan funka utmärkt för det ni ska göra.

Autoexperten ligger ca 3 mil härifrån så de får väl anses som rätt nära ja. smile
Nr. 17, är det den lite finare rubbingen som kallas fine-cut?

Precis smile

Än sitter takterna i tongue

Vax då? Köra på deras Banana Wax? Luktar ju för jäkla gott tongue

OEM <3
itouch
9 mars 2009 · 1 488 Inlägg

Den är väldigt lättarbetad och blir bra för ändamålet.

Bjork OEM <3
9 mars 2009 · 6 957 Inlägg

itouch skrev:
Den är väldigt lättarbetad och blir bra för ändamålet.

Okaj, så bra smile Då ska jag tala med ägaren om detta och se vad han säger smile
Lahega är ju bra saker, så vi kör väl på det big_smile

OEM <3
itouch
9 mars 2009 · 1 488 Inlägg

Bjork skrev:

itouch skrev:
Den är väldigt lättarbetad och blir bra för ändamålet.

Okaj, så bra smile Då ska jag tala med ägaren om detta och se vad han säger smile
Lahega är ju bra saker, så vi kör väl på det big_smile

17 biter rätt bra med rätt trissor. Helst lite hårdare blåa eller gula. Autoexperten har även de.

R-line_chrille Distributionselektriker
9 mars 2009 · 222 Inlägg

får man föreslå smartab´s produkter eller 3m´s produkter ,,,, har använt smartab´s produkter och e riktigt nöjd med smartab...

Volkswagen Tiguan R-Line "R-line" (2017)
Bjork OEM <3
9 mars 2009 · 6 957 Inlägg

S60R_Chrille skrev:
får man föreslå smartab´s produkter eller 3m´s produkter ,,,, har använt smartab´s produkter och e riktigt nöjd med smartab...

Såvitt jag vet så är M3s bra men bra mkt dyrare också va?
Smartab är samma som Autosmart?

OEM <3
_Norrland_ Bilvårdstekniker
9 mars 2009 · 766 Inlägg

Bjork skrev:

S60R_Chrille skrev:
får man föreslå smartab´s produkter eller 3m´s produkter ,,,, har använt smartab´s produkter och e riktigt nöjd med smartab...

Såvitt jag vet så är M3s bra men bra mkt dyrare också va?
Smartab är samma som Autosmart?

Skiljer inte speciellt mycket i pris, eller ja procentuellt men någon hundring mer för 3m ungefär .
Allt är väll beroende på inköpställe dock.

Kan inte heller uttala mig så värst mycket om 3m produkter tyvärr då jag inte har någon direkt erfarnhet av just dessa .förutom att jag bara hört bra saker om dessa.


Jo Smartab är samma som Autosmart. smile

Life is too short to drive ugly cars!
NBT - Norrlands Bilvårdsteknik , www.Norrlandsbilvard.se - Bilvård och bilvårdsprodukter i Umeå
Bilvård Webshop : http://norrlandsbilvard.storedo.com/
www.Vtech.se
Skoda Citigo "Bilvårdsteknik-Edition" (2013)
itouch
9 mars 2009 · 1 488 Inlägg

Tyvärr finns inte smartab och 3m i närmsta affär oftast smile

perfectpolishpatrik Bilvårdsexpert
9 mars 2009 · 26 Inlägg

_Norrland_ skrev:

Bjork skrev:

S60R_Chrille skrev:
får man föreslå smartab´s produkter eller 3m´s produkter ,,,, har använt smartab´s produkter och e riktigt nöjd med smartab...

Såvitt jag vet så är M3s bra men bra mkt dyrare också va?
Smartab är samma som Autosmart?

Skiljer inte speciellt mycket i pris, eller ja procentuellt men någon hundring mer för 3m ungefär .
Allt är väll beroende på inköpställe dock.

Kan inte heller uttala mig så värst mycket om 3m produkter tyvärr då jag inte har någon direkt erfarnhet av just dessa .förutom att jag bara hört bra saker om dessa.


Jo Smartab är samma som Autosmart. smile

3m:s produkter innehåller slipmedel.

Autosmarts produkter innehåller ej slipmedel.

Så rådet är att undvik slipmedel så långt det går.

Den där BMW:n ser ju inte ut att vara så sliten i lacken så då borde man ´kunna undvika slipmedel i produkterna , just för att "spara" på lacken.

Bjork OEM <3
10 mars 2009 · 6 957 Inlägg

perfectpolishpatrik skrev:

_Norrland_ skrev:

Bjork skrev:

Såvitt jag vet så är M3s bra men bra mkt dyrare också va?
Smartab är samma som Autosmart?

Skiljer inte speciellt mycket i pris, eller ja procentuellt men någon hundring mer för 3m ungefär .
Allt är väll beroende på inköpställe dock.

Kan inte heller uttala mig så värst mycket om 3m produkter tyvärr då jag inte har någon direkt erfarnhet av just dessa .förutom att jag bara hört bra saker om dessa.


Jo Smartab är samma som Autosmart. smile

3m:s produkter innehåller slipmedel.

Autosmarts produkter innehåller ej slipmedel.

Så rådet är att undvik slipmedel så långt det går.

Den där BMW:n ser ju inte ut att vara så sliten i lacken så då borde man ´kunna undvika slipmedel i produkterna , just för att "spara" på lacken.

Den är inte sliten i lacken, mest tvättrepor i den, och vi ska få upp lystern i den.

OEM <3
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang