4509
Sök

Hur vet jag om ett par fälgar passa min bil?

Tyskstuk
466 Inlägg
11 mars 2009
Trådstartare
Kan någon en gång för alla reda ut detta med ET för mig. Bultcirkel har jag koll på men hur vet jag om ett par fälgar på t.ex. blocket passar min e39a? Det är ju en riktig djungel därute och har hittat ett par jag gillar men de ska tydligen passa e36 med ET35?

Sålde nyligen mina 18" för att jag ska köpa 19" och de fälgarna jag sålde var ET20, innebär det att de enda fälgar som passar på e39 är fälgar med ET20, eller måste man annars ha spacers?

Grymt tacksam för all hjälp jag kan få!smile

Darth Vader
1 644 Inlägg
11 mars 2009
Et handlar om inpressningsmått för centrum. Om en fälg har ET0, så är centrum precis mitt i fälgen. Är ET 35 så är centrum 35mm utåt. Dvs att det är mer fälg på insidan av navet än utsidan.

Så om du ska ha på en fälg som ha för HÖG ET, så kan du använda spacers för att få ut fälgen. Men om fälgen har för LÅG ET, och t.ex. tar i skärmkanter, så blir du så illa tvungen att Valsa skärmkanterna eller skaffa andra fälgar.
Senast redigerat av DoWahDiddy (11 mars 2009)

Braaaaap?

Tyskstuk
466 Inlägg
11 mars 2009
Trådstartare
Aha, jävligt bra förklarat! nu förstår jag.

Så ett par fälgar med et35?  Hur stora spacers behöver jag för att få ut fälgen på en e39a?

Borde väl även bero på hur breda fälgarna är? eller?
Senast redigerat av Rille_Pille (11 mars 2009)

Darth Vader
1 644 Inlägg
11 mars 2009
Beror på hur långt ut navet är på din bil, jag har inte koll på hur mycket frispel du har, ett tips är att kolla på andra e39or vad de har för fälgar och vad de får plats med.

ET35 är ganska så standard, bör inte vara några problem.
Senast redigerat av DoWahDiddy (11 mars 2009)

Braaaaap?

144 Inlägg
11 mars 2009
Original ET på BMW E39 är 20 och precis som föregående inlägg beskrev är det ett mått i mm från anläggningsytan på fälgen och fälgens centrum sett från sidan. Ju högre ET (inpressningsdjup) desto längre in i hjulhuset kommer fälgen. En 3-seriefälg, med ET40, kommer alltså alltså 20 mm längre in än motsvarande 5-seriefälg med ET20. Min rekommendation är att du fokuserar på att hitta en fälg med rätt ET för att slippa problematik och tillkommande kostnader för en spacer. Nu är ET-talet dessvärre inte hela sanningen om vad som får plats i hjulhuset utan det är också kopplat till fälgens bredd.

De flesta fälgar i 18 tum som säljs direkt för E39 har måtten 8x18 Et20 eller 8½x18 ET15, 8½x18 ET20. Även om du kan klämma på något högre ET som kommer det att se riktigt osnyggt ut då fälgen (utan spacaer) kommer så långt in i hjulhusen så att bilen ser ut som en "sköldpadda".

En annan fälla som är lätt att trilla i är centrumhålets diameter som på E39 är 74.1 men på E36 är 72.6. Om du lyckas hitta en E36 fälg som har "dedikerat" nav, dvs 72.6 kan du lätt glömma att fälgen går på om du då inte i kombination med en spacer som har inner/ytter nav 74.1/72.6.

Som sagt, det finns många fallgropar och misstag att göra. Köp rätt direkt så slipper du alla problem.

Lycka till

Robban

Robert

Tyskstuk
466 Inlägg
11 mars 2009
Trådstartare
Okej! Tack för tipset om centrumhålet! Stirrade mig blind på ETn. Kommer att följa dina råd och försöka hitta ett par e39 fälgar:) Tack så mycket för ovärderlig information!

MVH Rickard

144 Inlägg
11 mars 2009
Lycka till och tänk att det enklaste ofta är det bästa, ej krångla till det i onödan.

Robban

Robert

Sök