Besigta veteranare med sommardäck nu?

KHRacing
16 mars 2009 ·

RobinNilsson skrev:
MEN NEJ NEJ NEJ!! snälla söta rara pojkar och flickor.. Även om det är vinterunderlag ute så behöver du inte ha vinterdäck på för att gå igenom besiktningen... Bara det är mer mönster än 1.6mm... även om det är 3 meter snö, även om det är is, även om bilen är 2 år gammal, även om den är 33år gammal, även om det är en grön bil, även om det är en blå osv osv osv..

SBP KAN INTE SÄGA NÅGONTING SÅ LÄNGE DU HAR ÖVER 1.6MM MÖNSTER
!!! ÄVEN OM DET ÄR SNÖÖÖÖÖ!!!! sen om polisen tar dig på vägen hem därifrån men SBP kan inte säga någonting, och det va ju det trådskaparen frågade... DÄR HAR DU SVARET! Tack o gonatt!! Mvh Robin!

Tyvärr har du fel Robin.
det är 3mm som gäller för sommardäck under vinterhalvåret vid nyttjande utav dessa.
dock visste jag ej att det var tillåtet för blåa bilar att besiktiga med däck på bilen....

Hamilton
16 mars 2009 · 8 868 Inlägg

Rspeter skrev:

Hamilton skrev:
Förövrigt så kan man besiktiga alla bilar med sommardäck och det är 3-meter snö, bara dom har lagligt mönster.

Om det är 3 meter snö ute så är det nog vinterväglag. Då är det inte lagligt med sommardäck på en bil som är nyare än 30 år.

Jävla sjuk lag att alla bilar inte behöver vinterdäck på vintern.

Inga problem alls. Har besiktiga flera gånger med sommardäck och 20, 30cm snö.
Bilprovningen tar inte hänsyn till vilket väglag eller vädret överhuvudtaget när man besiktigar.

Fotograf på tierpidag.se
RobinNilsson
16 mars 2009 · 369 Inlägg

KHRacing skrev:

RobinNilsson skrev:
MEN NEJ NEJ NEJ!! snälla söta rara pojkar och flickor.. Även om det är vinterunderlag ute så behöver du inte ha vinterdäck på för att gå igenom besiktningen... Bara det är mer mönster än 1.6mm... även om det är 3 meter snö, även om det är is, även om bilen är 2 år gammal, även om den är 33år gammal, även om det är en grön bil, även om det är en blå osv osv osv..

SBP KAN INTE SÄGA NÅGONTING SÅ LÄNGE DU HAR ÖVER 1.6MM MÖNSTER
!!! ÄVEN OM DET ÄR SNÖÖÖÖÖ!!!! sen om polisen tar dig på vägen hem därifrån men SBP kan inte säga någonting, och det va ju det trådskaparen frågade... DÄR HAR DU SVARET! Tack o gonatt!! Mvh Robin!

Tyvärr har du fel Robin.
det är 3mm som gäller för sommardäck under vinterhalvåret vid nyttjande utav dessa.
dock visste jag ej att det var tillåtet för blåa bilar att besiktiga med däck på bilen....

Tjena T.. Nej jag har rätt, o kmr inte ge mig för pratade med bes man förra veckan. jag är HELT säker tongue ska lägga upp länk som ni kan läsa själva sen.. mvh

åh va man myser, när turbon den pyyser =)
bmx
16 mars 2009 · 7 100 Inlägg

KHRacing skrev:

RobinNilsson skrev:
MEN NEJ NEJ NEJ!! snälla söta rara pojkar och flickor.. Även om det är vinterunderlag ute så behöver du inte ha vinterdäck på för att gå igenom besiktningen... Bara det är mer mönster än 1.6mm... även om det är 3 meter snö, även om det är is, även om bilen är 2 år gammal, även om den är 33år gammal, även om det är en grön bil, även om det är en blå osv osv osv..

SBP KAN INTE SÄGA NÅGONTING SÅ LÄNGE DU HAR ÖVER 1.6MM MÖNSTER
!!! ÄVEN OM DET ÄR SNÖÖÖÖÖ!!!! sen om polisen tar dig på vägen hem därifrån men SBP kan inte säga någonting, och det va ju det trådskaparen frågade... DÄR HAR DU SVARET! Tack o gonatt!! Mvh Robin!

Tyvärr har du fel Robin.
det är 3mm som gäller för sommardäck under vinterhalvåret vid nyttjande utav dessa.
dock visste jag ej att det var tillåtet för blåa bilar att besiktiga med däck på bilen....

japp 3mm på vinter,1,6 på sommarn

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
KHRacing
16 mars 2009 ·

RobinNilsson skrev:
Tjena T.. Nej jag har rätt, o kmr inte ge mig för pratade med bes man förra veckan. jag är HELT säker tongue ska lägga upp länk som ni kan läsa själva sen.. mvh

men jag råkar okså veta att jag har rätt smile

Så bara för en besiktningsman säger att det är så tror du han ?

Det är SBP Tekniska du skall fråga :-) (har tyvärr inte nummret i huvudet)

Kesler
16 mars 2009 · 3 650 Inlägg

Hur länge ska ni hålla på egenligen?? svaret har redan sagts här, inte så kontigt att samma fråga ställs 5 gånger om dan när ni förvirrar alla med erat snack

KHRacing
16 mars 2009 ·

Kesler skrev:
Hur länge ska ni hålla på egenligen?? svaret har redan sagts här, inte så kontigt att samma fråga ställs 5 gånger om dan när ni förvirrar alla med erat snack

Ingen som förvirrar någon, tycker synd om de som tror på Robins svar om att det är oki att besiktiga med sommardäck med 1,6mm på vinterhalvåret. då de kommer få nerslag på dessa.

RobinNilsson
16 mars 2009 · 369 Inlägg

KHRacing skrev:

Kesler skrev:
Hur länge ska ni hålla på egenligen?? svaret har redan sagts här, inte så kontigt att samma fråga ställs 5 gånger om dan när ni förvirrar alla med erat snack

Ingen som förvirrar någon, tycker synd om de som tror på Robins svar om att det är oki att besiktiga med sommardäck med 1,6mm på vinterhalvåret. då de kommer få nerslag på dessa.

Men alltså att det inte är tillåtet att köra med det vet jag.. Men på själva besiktningen kollar dom bara att det är över 1.6mm.. besiktiade min förra veckan när vinterunderlag rådde.??   

Citat ur sbp:s hemsida :: Bilprovningens kontroll
Bilprovningen kontrollerar att fordonet uppfyller kravet på ett mönsterdjup på minst 1,6 millimeter, oavsett årstid. Detta gäller däck till personbil, lätt lastbil eller buss med en totalvikt av högst 3,5 ton samt släpvagn som dras av dessa fordon. 

LÄNK: http://www.bilprovningen.se/externt/bpw … nt&m=2 

Mvh Robin , som börjar bli frustrerad tongue haha

åh va man myser, när turbon den pyyser =)
mojelta Volvo 164
16 mars 2009 · 10 Inlägg

Här har ni de rätta svaret : http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … interdack/

MVH/KIM

Volvo 945 (1993)
Volvo 164 "Frun" (1970)
g60Racing
16 mars 2009 · 76 Inlägg

När jag frågade besiktningsgubbarna här i byn så fick jag till svar att det inte var deras ensak om man besiktade med sommar eller vinterhjul sålänge dom är godkända..

tecman
16 mars 2009 · 1 741 Inlägg

g60Racing skrev:
När jag frågade besiktningsgubbarna här i byn så fick jag till svar att det inte var deras ensak om man besiktade med sommar eller vinterhjul sålänge dom är godkända..

Det stämmer, bara däcken är lagliga så går dom igenom... Men om Herr Blåljus står utanför så får du ju böter tongue

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
g60Racing
16 mars 2009 · 76 Inlägg

Ja precis, så det är ju upp till var och en om man vill göra en chansning smile

KHRacing
16 mars 2009 ·

Mönsterdjup 3 mm
Vid vinterväglag under perioden 1 december–31 mars ska mönsterdjupet vara minst 3 mm på däck till personbilar, lätta lastbilar och bussar med en totalvikt av högst 3,5 ton samt släpvagnar som dras av dessa fordon. 


Tackar !

RobinNilsson
16 mars 2009 · 369 Inlägg

KHRacing skrev:
Mönsterdjup 3 mm
Vid vinterväglag under perioden 1 december–31 mars ska mönsterdjupet vara minst 3 mm på däck till personbilar, lätta lastbilar och bussar med en totalvikt av högst 3,5 ton samt släpvagnar som dras av dessa fordon. 


Tackar !

tror allting har varit ett stor missförstånd?? Att man ska ha 3mm på vägen det visste jag, men nu gällde ju det om man kommer igenom en vanlig BESIKTNING. som jag skrev i ett inlägg innan så på själva BESIKTNINGEN så klarar man sig även vintertid med under 3mm.. Men EJ på vägen. Tack o hejdå! tongue Mvh

åh va man myser, när turbon den pyyser =)
KHRacing
16 mars 2009 ·

RobinNilsson skrev:
tror allting har varit ett stor missförstånd?? Att man ska ha 3mm på vägen det visste jag, men nu gällde ju det om man kommer igenom en vanlig BESIKTNING. som jag skrev i ett inlägg innan så på själva BESIKTNINGEN så klarar man sig även vintertid med under 3mm.. Men EJ på vägen. Tack o hejdå! tongue Mvh

inga missförstånd Robin, du har fel bara - det är VV´s regler som SBP går efter - där är inte olika regler.

ungefär som att säga:

- på SBP får du ha 92hk i din Micra, men på vägen får du ha 670hk, det är helt oki

NJ_
16 mars 2009 · 2 118 Inlägg

Bilprovningen skiter fullständigt i vad du har för däck bara det är nog med mönster på dom.
Besiktade min Sierra i maj och sedan i juni på en annan station med vinterdäck och dom sa inte ett skit om det.

Mvh

D.i.l.l.i.g.a.f
bmx
16 mars 2009 · 7 100 Inlägg

som sagt,har fått svar nu,och en massa säger olika saker,så lägg ner tråden.

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
KimpaaBooY
16 mars 2009 · 378 Inlägg

Bara åka in med sommardäcken.
Är det en skattefifflare (veteranare) är det grönt.

Men mönster gäller smile dock vet jag ej om dom går mönster för sommardäck eller vinterdäck på dom.

// KimpaaBooY
falloutboy
17 mars 2009 · 1 723 Inlägg

men hur svårt är det? du får vintertid köra till besiktningen med sommardäck om du tar kortaste och säkraste vägen dit och hem igen.

Kan man besikta med sommardäck på vintern och tvärtom?

 
Ja, Bilprovningen kontrollerar att fordonet uppfyller kravet på ett mönsterdjup på minst 1,6 millimeter, oavsett årstid. "

Har du en veteranbil behöver du inte vinterdäck.

Senast redigerat av falloutboy (17 mars 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang