6362
Sök

Installera Windows XP på en nyare bärbar dator?

660 Inlägg
16 mars 2009
Trådstartare
Hejsan

Jag har köpte en bärbar dator ny förra året, en med vista så klart! Dock klarar inte hårdvaran i datorn av att köra vista, det tar ca 15 min att starta datorn! Den laggar mellan internetsidorna osv osv allt på grund av datorns hårdvara är för dålig för vista.

Har en köpte skiva med XP på som jag fick till min första dator jag köpte, frågan är bara hur fan installerar jag det på denna dator?

Så fort jag sätter i skivan och väljer att den ska boota från skivan så startar installationsprogrammet som vanligt och allt går bra ända tills man ska välja partition som windows ska installeras på, då säger datorn att den inte kan hitta några hårddiskar sen startar den bara om?

Någon som kan hjälpa mig?
//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
16 mars 2009
Har du köpt en dator som har Vista i sig vid köp, så ska hårdvaran palla operativsystemet.

Prova att ta bort alla grafiska effekter, tanka alla senaste uppdateringar, avinstallera onödiga program, begränsa uppstartningen av program i msconfig o.s.v. Andra alternativ: defragmentera hårddisken, eller formatera (om disken är full).

Son Of Murphy
782 Inlägg
16 mars 2009
Hm, min erfarenhet av bärbara är väl då att man måste använda datorns recovery-skiva (då inkl. OP-system) annars tappar man alla rundfunktioner på datorn, såsom nätverk, o sånt... Special-knappar kan sluta fungera, grafikkortet kanske inte alls finns drivrutiner till eller så... hmm

Ang. formatering ifrån en XP-skiva: Det är lätt förklarat, den Vista du kör är 64bitars, dvs. hårddisken är formaterad i 64bitars filsystem. Då kan inte en Xp (32-bitars) hitta den. Vet tyvärr inte alls hur du ska göra för o få ordning på formateringen.

Summa sumarum då är väl att banta ner Vista för o behålla alla fin-fina grejor med bärbara datorer...

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!

660 Inlägg
16 mars 2009
Trådstartare
Hexenhammer skrev:
Har du köpt en dator som har Vista i sig vid köp, så ska hårdvaran palla operativsystemet.

Prova att ta bort alla grafiska effekter, tanka alla senaste uppdateringar, avinstallera onödiga program, begränsa uppstartningen av program i msconfig o.s.v. Andra alternativ: defragmentera hårddisken, eller formatera (om disken är full).

Ja alltså den klarar vista, är bara så otroligt seeeg.. Klocka den idag från uppstart till att vi var inne i själva operativsystemet. 14:46  exakt. tog ca 37 sek att öppna Firefox,

Vi har kanske använt totalt 25 mb av Utrymmet på hårddisken som för övrigt ligger på 80 gb och det är för att installera typ firefox och Thunderbird.

Den har varit lika seg sen den dagen vi köpte den tills nu.. Inga fel då man kör olika diagnosprogram.

Mankan1978 skrev:
Hm, min erfarenhet av bärbara är väl då att man måste använda datorns recovery-skiva (då inkl. OP-system) annars tappar man alla rundfunktioner på datorn, såsom nätverk, o sånt... Special-knappar kan sluta fungera, grafikkortet kanske inte alls finns drivrutiner till eller så... hmm

Ang. formatering ifrån en XP-skiva: Det är lätt förklarat, den Vista du kör är 64bitars, dvs. hårddisken är formaterad i 64bitars filsystem. Då kan inte en Xp (32-bitars) hitta den. Vet tyvärr inte alls hur du ska göra för o få ordning på formateringen.

Summa sumarum då är väl att banta ner Vista för o behålla alla fin-fina grejor med bärbara datorer...

Men om jag tankar ner XP home i 64-bitars version då? Saken är den att datorn släpptes nästan i samband med att vista blev den nya standarden så modellen vi har såldes både med vista och XP som standard, vi råkade bara få en med Vista... det finns alltså drivrutiner till XP respektive Vista datorn att ta ner från tillverkarens hemsida.

Bara jag får in XP så tror jag datorn kommer bli bra mycket snabbare!

Jag har bara en fråga.. Jag har inte alla specsen i huvet men det sitter iaf en 1,73 GHz Celeron prolle i datorn, fanns verkligen den som 64-bitars? kanske är ute och cyklar nu.. Jag la ner det där med datorer för ca 5 år sen så jag är lite "rostig" på området

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

89 Inlägg
16 mars 2009
Ring supporten och fråga hur du ska göra. Dom kanske kan skicka recoveryskivorna till XP åt dig..

4 005 Inlägg
16 mars 2009
Kolla på eforum.idg.se där finns alla svaren som är datorrelaterade.

http://eforum.idg.se/viewmsg.asp?entrie … 988#959869

kort svar:
Förmodligen har du en sata-hårddisk och behöver således drivrutiner till den när du ska starta installationsprogrammet.
Ladda ner drivrutinerna, lägg på diskett och tryck f6 när du ser den blåa skärmen när du startar upp installationsprogrammet.

Köp Windows XP Professional istället.
Strunta helt i 64bitars pga av inkompatibilitet med drivrutiner och en del program.

4 005 Inlägg
16 mars 2009
Glömde skriva att många tillverkare kan hjälpa dig med att byta från windows vista till xp, de skickar ut en xp-skiva och en xplicens om du skickar in den gamla.

Smålänning
7 887 Inlägg
16 mars 2009
Vad exakt är det som felar? Vad är det för prestanda/komponenter i datorn? Hade samma problem i morsans, köptes ny med 1GB minne, uppgraderade det till 4GB, och segheten försvann i stort dett helt.

Förklaringen va att enligt mätaren i aktivitetshanteraren använder datorn 1,15 GB minne bara när den visar skrivbordet... Och det funkar inte att bara ha 1GB ram då...

Skulle råda dig att köpa mer minne i 1:a hand.. betydligt mindre jobb.

Hexenhammer skrev:

Nu är det väll mer ovanligt, men när vista va nytt så fanns det många som hade för klen hårdvara... Morsans dator som ett exempel.

Oftast är det minne som felar... Jag skulle säga att Vista med alla effekter och funktioner är döfött med mindre än 3 GB ram...

Men minnen är billigt till bärbara, och busenkelt att byta. (va de i morsand Pakard Bell iaf...) och på kubben blev batteritiden dubbelt så lång big_smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 072 Inlägg
17 mars 2009
Hade vista på min burk i ca 1 år med alla typer av buggar/seg. Även uppdaterad med ram och senaste drivrutiner. datorn rasade ett antal ggr så även testat med egen part.
Tillslut blev jag så frustrerad så XP hinkades i och datorn är som förvanlad. Oktan boost utan tvekan.
Drivrutinerna till kortläsaren försvann annars funkar allt precis som innan.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 mars 2009
Testa att stänga av Windows Aero Och sidpanelen om du använder den (tex kräver en hel del), du kan stänga av indexeringen av filerna, kolla upp hur många program som ligger under autostart etc...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Sök