4781
Sök

Tips på "innehögtalare" (i bilen) ?

573 Inlägg
18 mars 2009
michieff skrev:
Om du inte vet om 6X9or kan spela bas, så är det nog ingen idé att någon hjälper dig här. Idé kan vara att läsa grundläggande fakta om hur en högtalare fungerar. Finns säkert på wikipedia.

http://www.kenwood-electronics.co.uk/pr … C-WDA69RC/

jo då finns 6x9or som bara spelas bas med wink

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!

Amatör
320 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Ja det finns! Sitter bland annat som original i en del Saabar med värre ljudpaket. Men det är inget jag rekommenderar, sätt i ett par vanliga 6,x9or och ett steg så blir du nog nöjd ändå. wink Men om du nu redan har en baslåda så är det ju ingen vits med att sätta i flera basar, kommer bara bli pannkaka av det då. Se hellre till isåfall att baslådan spelar som den ska. Om du har en sedan så är det inte särskillt smart att ha baslådan vinklad bakåt tex.

Midbasen däremot som jag tror är den du är ute efter ska komma från framsystemet, ett par rejäla 6,5" i dörrarna bör fixa det galant.

Då måste jag skära ut från kartfacken osv osv, annars får det inte plats. Sen kan det även krocka med vindrutorna när man fäller ner dem?
Hur ska jag vinka basen? Utåt (mot baksidan av bilen) eller inåt (mot sätena)?

Amatör
320 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
Det roliga med Hu:n är att den bara spelar till volym 46 på stereon, ska det vara så lite? Är väl nästan omöjligt att få ut maximalt lkjud/effekt från högtalarna/basen då?

205 Inlägg
18 mars 2009
Lånar lite av tråden smile

Jag har en liten uno bil.

Borde väl trycka på rätt bra med 6x9:or samt 5.25:or i hatthyllan inkl steg.
2 Diskanter fram plus 5.25:or i framdörrarna.

Är det något som kan låta bra? Eller ska jag ändra om? Får tyvärr inte plats med 5.25 i baksätet om ni förstår. Då måste jag plasta och grejja, det är jag inte så hajj på. Kanske blir ett försök om det skulle göra bra mycket skillnad.

Så vad tycker ni?

ljudfantast
1 372 Inlägg
18 mars 2009
vad har du för HU?

fäller ner vindrutorna? nu förstår jag inte vad du menar

christoffer har en poäng. Få baslådan att spela bra istället för att gröta ihop allt. Om du bygger en egen låda i större delen av skuffen och dunkar in två 12or exempelvis så kommer du inte vilja ha mer bas sen med tanke på att det är en liten colt. så detta har du blivit rekommenderad att använda.

1. ett 5.25kit eller 6.5kit i framdörrar som i bra inbyggt läge med täta dörrar kan ge dig bra bas fram i bilen.
2. En ordentlig låda med antingen en eller 2 tolvor som blåser på ett monoblock i skuffen.

I en sån liten bil kommer du inte vilja ha mer bas än vad det systemet kan ge dig.

/Max

ljudfantast
1 372 Inlägg
18 mars 2009
Janosch skrev:
Lånar lite av tråden smile

Jag har en liten uno bil.

Borde väl trycka på rätt bra med 6x9:or samt 5.25:or i hatthyllan inkl steg.
2 Diskanter fram plus 5.25:or i framdörrarna.

Är det något som kan låta bra? Eller ska jag ändra om? Får tyvärr inte plats med 5.25 i baksätet om ni förstår. Då måste jag plasta och grejja, det är jag inte så hajj på. Kanske blir ett försök om det skulle göra bra mycket skillnad.

Så vad tycker ni?

varför 5.25or i hatthyllan?
om du dunkar in 6X9or kommer du inte behöva något annat bak i form av högtalare.
Om du dessutom bygger in en "låda" i hatthyllan där de sitter så får du mer bas bak också.

Amatör
320 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
michieff skrev:
vad har du för HU?

fäller ner vindrutorna? nu förstår jag inte vad du menar

christoffer har en poäng. Få baslådan att spela bra istället för att gröta ihop allt. Om du bygger en egen låda i större delen av skuffen och dunkar in två 12or exempelvis så kommer du inte vilja ha mer bas sen med tanke på att det är en liten colt. så detta har du blivit rekommenderad att använda.

1. ett 5.25kit eller 6.5kit i framdörrar som i bra inbyggt läge med täta dörrar kan ge dig bra bas fram i bilen.
2. En ordentlig låda med antingen en eller 2 tolvor som blåser på ett monoblock i skuffen.

I en sån liten bil kommer du inte vilja ha mer bas än vad det systemet kan ge dig.

/Max

Alltså basarna driver jag med ett 4 kanaligt steg som är bryggkopplas till 2 kanaler. Så har bryggkopplat basarna på varsinna kanaler, eftersom det är totalt 4 sladdar som ska in, 2 minus och 2 +.

Spelar basen bättre ju större lådan är? Lådan som jag har nu är original, spelar dem inte bäst då?

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
18 mars 2009
vad har du för bil? har du slutsteg eller ska ha det? vad har du för stereo och spec på den?

Amatör
320 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
Jag har en vanlig stereo från MediaMarkt, 2 lågnivåutgångar. Ingen highstereo, men det funkar.

Mitsubishi Galant 92a har jag.

ljudfantast
1 372 Inlägg
18 mars 2009
Jag tycker det blir ett mer "genomljudande" ljud om du bygger en större låda än vad gasbasarna kommer i orginal.

varför lyssnar du inte på vad andra rekommenderar dig?

du ska ha ett framsystem och ett baksystem.

framsystemet är bäst lämpligt ett kit
baksystemet är antingen 6X9or eller baslåda eller båda 2 om du nu så envist vill ha det.

ska du ha maximal kraft i ditt system så rekommenderas ett monoblock till basen och se då för fasen till att ha lika tjocka kablar samt en tillräckligt tjock strömkabel som drivs genom ett block till de båda stegen.

kan du speca din stereo? modell, tilverkare?

Sök