4670
Sök

Missljud i basen + att den försvinner ibland. VAd är felet?

Amatör
320 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
Ska prova med GAS steget, men frågan är, är det något fel på steget? Isåfall, vad kan det vara för fel?

EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
17 mars 2009
Har du kvar GAS steget skall du definitivt testa!
Varför bytte du om det fungerade på det steget?

Varför du kan få problem är om nån krets blivit överbelastad och/eller bränt eller annat elfel.
Elfel är skit!

Kan vara så att en kanal är kass, testa att koppla in en av basarna i taget på olika kanaler och se om du märker nån skillnad.

//Edge

Amatör
320 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
Okej. Provade andra kanalen, det funkade i ca 10 minuter, sen började det glappa igen. Nu har jag kopplat in GAS steget och allt fungerar som det ska. Iallfall hittils. Har inte haft något problem med GASsteget tidigare heller. Hade en 2 kanaligt steg förut, som drev en 10tumamre, hela kittet höll i ett år, när jag hade det, och nu har min polare "ärvt" det, och det fungerar precis som det ska. Riktigt skumt.

Det jag tror är att idioten som sålde skiten till mig "blåste" mig. Var förbi micro idag, och killen som jobbar där är ljudproffs, och han sa att det enda som återstår är steget, eftersom jag inhandlade en ny stereo igår. Så nu funkar ljudet/basen med GASsteget. Sur som satan nu för att killen blåste mig på en röding. Fyfan vad illa.

EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
17 mars 2009
Ok, eftersom det verkar funka med GAS steget så verkar det ju som om det är fel på ditt andra steg.
Kan som sagt vara en liten krets som är körd.

Hur länge har du haft det steget?
Köptes det beggat eller nytt?
Har det varit konstigt sedan du köpte det?

//Edge

Amatör
320 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
Jag köäpte det begagnat, det glappade 2-3 gånger föersta gånger jag körde med det. Riktigt jävla piss att bli lurad.

2 914 Inlägg
17 mars 2009
aturai88 skrev:
Jag köäpte det begagnat, det glappade 2-3 gånger föersta gånger jag körde med det. Riktigt jävla piss att bli lurad.

men kopplade du in båda basarna på en kanal igen?
där är felet tror jag
GAS steget tror jag antingen är ett mono eller 2 kanaligt som är bryggbart ner till en kanal

Amatör
320 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
GAS steget är 4 kanals, men nu har jag bryggkopplat det på 2 kanaler, så man får ut mer effekt. Nu fungerar det som det ska, men vad ska jag göra med MDS steget?

21 761 Inlägg
17 mars 2009
Du kan ju höra med en bilstereobutik om de kan ge kostnadsförslag för felsökning och reparation av steget.

Skittrist att bli lurad iaf. sad

Amatör
320 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
Jo jag håller med. Vet inte om jag får säga det här, men killen var zigenare också.. ( ta bort ifall det är opassande)

Hoppas den inte blir alltför dyrt att laga det. Kan ju vara bränt. Illa. Det kom lite gnistor när jag råka komma åt höljet när jag skruvade dit + kablen.

Amatör
320 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
Ingen aning faktiskt, är som sagt inte så kunnig på det.

2 914 Inlägg
18 mars 2009
aturai88 skrev:
GAS steget är 4 kanals, men nu har jag bryggkopplat det på 2 kanaler, så man får ut mer effekt. Nu fungerar det som det ska, men vad ska jag göra med MDS steget?

du kopplade bara in en kanal ensam när du spelade istället för 2 kanaler på mds eller missförstod jag dig??
varför jag hakade upp mig på det är för att mitt 4 kanaliga kan man inte göra det på utan att riva sönder det plus att jag har för mig att du gjorde det...
Senast redigerat av kalle_kalle (18 mars 2009)

ljudfantast
1 372 Inlägg
18 mars 2009
köper man beggat så ska man prova steget innan man köper det. Allt som säljs av privatpersoner säljs ofta i befintligt skick vilket ger dig 0 rättigheter om det inte funkar som det ska efter att du köpt det. Sedan det här med att jordkabeln ska vara lika tjock som pluskabeln, det är ju för fanken en självklarhet. Hur tjock var jordkabeln innan du bytte till en som var NÄSTAN lika tjock som pluskabeln egentligen?

Amatör
320 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
Den var inte tjock alls, men GASsteget fungerade med den kabeln iallafall. Det var en vanlig strömkabel på 0.05 mm2 kanske.

ljudfantast
1 372 Inlägg
18 mars 2009
varför inte göra rätt från början med kablar och dylikt? har du fel kablar och dimensioner så spränger du dina grejer lika lätt som dina öron vid rockkonsert.

Amatör
320 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
Jag är som sagt nybörjare, och jag visste inte att kablarna hade så stor betydelse. Btw, är det hu:n som avgör hur många dB som kan spelas?

ljudfantast
1 372 Inlägg
18 mars 2009
en grymt bra grej att göra innan man sätter sig in i något är att kolla upp precis allt istället för att pröva sig fram, speciellt när det gäller ström

Amatör
320 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
Hur ska basen låta? Min brusar lite, ingena ning om varför. Speciellt vid hög volym börjar den brusa lite smått, dock hör man inte det när man väl är i bilen, men när man öppnar bakluckan och lyssnar så brusar det en del.

Sök