Hur ska man tvätta luftfiltret?

740addon
6 mars 2009 · 336 Inlägg

som topic! hur ska man tvätta luftfiltret? har ett openair kit på saaben! ska man ta tryckluft lr ska man spola det i vatten sen låta torka och smörja in det med nån speciel olja?

volvo 740:)
Melin Trafikledare
6 mars 2009 · 563 Inlägg

KN har ett speciellt kit som man använder när man tvättar deras filter. Både rengöringsmedel och olja..

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
Supra_robin
6 mars 2009 · 4 663 Inlägg

här är den http://www.micro.se/tillbehor/tuning/sp … ilter-2641

Senast redigerat av Saab_Robin (6 mars 2009)

mickey
9 mars 2009 · 247 Inlägg

Jag har ett stort runt/koniskt luftfilter ala openair på min bil, brukar rätt ofta ta bort det och blåsa först med tryckluft (inifrån) och sedan spola rent det med varmt vatten (inifrån), sedan gå på med diskmedel eller annat rengörande fettlösande medel. Har sedan på en spray olja som är till för luftfilter (min olja är från kn) som jag sprayar på sparsamt.

Mikael Lindberg
- Team Duja -
www.teamduja.se
marcus1
21 mars 2009 ·

mickey skrev:
Jag har ett stort runt/koniskt luftfilter ala openair på min bil, brukar rätt ofta ta bort det och blåsa först med tryckluft (inifrån) och sedan spola rent det med varmt vatten (inifrån), sedan gå på med diskmedel eller annat rengörande fettlösande medel. Har sedan på en spray olja som är till för luftfilter (min olja är från kn) som jag sprayar på sparsamt.

tryckluft? de skadar väl mer än de renar

itouch
21 mars 2009 · 1 488 Inlägg

Tryckluft ska man ej använda på luftfilter. Är det tvättningsbart ska man avfetta med en väldigt mild avfettning och låta rinna under svag kranstråle. De är väldigt känsliga för hård vattenstråle eller lufttryck. Sen låta filtret lufttorka och eventuellt olja in det väldigt snålt med luftfilterolja.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang