Vem ska försäkringen stå på? Hur gammal är du? (Ganska så avgörande när det gäller försäkringar.)

Jag kan säga så här, att visst kan du gå och köpa en e30 för 8-10 000... men räkna med ett och annat (läs många) problem på en bil i denna prisklass, men klart att skicket på en bil säger en hel del om hur ägarna har skött om den. På samma sätt kan du kanske hitta en e36 för 15-18 000, men se som sagt upp med att det kan bli trubbel. Dock är ju som sagt andrahandsvärdet på många e36:or gravt övervärderade, men inte alltid så lätt att påpeka det för ägaren av fordonet.

Beror också helt på vad du ska ha bilen till, som många andra har nämnt här tidigare.. ska du köra stadskörning mestadels så kanske inte krocksäkerheten är prio nr 1, eftersom det inte är så stor risk att du kör in i en älg då osv. Plus att farterna oftast inte är så höga i den allmänna biltrafiken i stan. På så sätt funkar e30 lika bra som e36, men ska du åka mycket 90km/h sträckor, skulle jag hellre satsa på en e36 som är bra mycket mer krocksäker. e30:n är en av de minst krocksäkra bilarna i sin klass... värt att tänka på.
Jobbar du eller pluggar du... dvs har du en hel del pengar att kunna lägga på bensin, skötsel, service osv eller vill du komma så billigt undan som möjligt? Ett gott råd är i så fall att satsa på en 4-cylindrig (ja, jag vet att 6:orna låter bra), men det är en fråga vad som i längden är vettigast.
En ganska "kul" regel man kan ha är att ju högre "slutsiffra" (3-20, 3-25, 3-28 osv..), desto mer noggrann bör man vara på i vilket skick bilen är, eftersom många ungdomar hellre väljer en bil med stark motor och mycket gärna vill "testa gränser" i den... dvs kör den hårt som satan i gatan!
Därför bra att satsa på mer utav "gubbkörda" exemplar, men klart att det finns roliga 4-cylindriga som ex iS-versionerna, som har ganska bra vrid.
Tänk över det här enormt noga så du inte ångrar dig!