Golf gti med problem söker snabb lösning...

idoru
7 juni 2005 · 5 Inlägg

Hej alla.
Är en nybliven golf ägare som har ett problem som jag hoppas att någon kan hjlälpa mig med.
Bilen startar utan problem. Tomgången är stabil. Har bra CO värden enligt besiktningspapperna. Motorn är pigg. Allt verkar bra.
Problemet kommer lite senare, när motorn blir varm. Då tappar den varvtalet. Mätaren åker ner i botten och bilen tappar all effekt. Då hjälper bara att hålla ner kopplingen eller lägga i friläge.
Efter ett tag så åker varven upp till normala tomgången igen och man kan köra iväg. Sen kan man köra två meter, 200 meter eller två kilometer tills det händer igen.
Problemet förvärras ju varmare motorn blir och efter ett tag måste man helt enkelt låta motorn vara avstängd ett tag.

Sen att problemen endast kommer då den är varm. Kan det inte vara något med kylningen?
Efter den har tappat varv och sedan kommit igång så blir det "förgasarsmällar", fast det är det ju inte eftersom det är insprutning... Men det smäller i alla fall. Det luktar lite bränt och det ryker lite extra (vit rök).

Trodde först att det var tändstiften, bytte utan förbättring.
Sedan bytte jag ut en del vakuum slangar, det stabiliserade tomgången, men problemet kvarstår.

Bilen är en Golf II GTI 1985
Hjälp...

Senast redigerat av idoru (7 juni 2005)

turboskåpet
9 juni 2005 · 102 Inlägg

Exakt så där var det på en kompis 240 tic.. Det var glapp i tändlåset.. Tändningen kunde tvärt lägga av som du beskriver!

idoru
9 juni 2005 · 5 Inlägg

nja... den startar alltid. den dör inte. den blir varm och går skitdåligt. kan vara ett tändningsproblem. kan vara något annat....
ingen som känner/är kunnig mek som vill kolla på den?

jag och bilen finns i stockholm.

kIM0h
9 juni 2005 · 126 Inlägg

Är den brytar lös lr har den en brytare i fördelaren.. ??? byt ut allt sånt och alla tändkablar, kvar står problemet kontakta närmaste VW verkstad

9-5 aero
Saab 9-5 Aero "WT-R" (2006)
idoru
9 juni 2005 · 5 Inlägg

brytarlöst. har bytt ut tändmodulen samt ventilkåpepackningen. den vart lite bättre men problemet kvarstår.
ska byta rotor, tändkablar och fördelarlock. nya packningar till spridarna ska det också bli. samt ev ett oljebyte och nytt oljefilter. om jag hinner byter jag även bränslefiltret.
återkommer och låter er få veta om jag är glad eller ledsen...

kan någon rekommendera en bra och billig mek i stockholm som kan blimotorer och inte behöver plugga in en kabel i bilen för att veta vart felet ligger?
jag har ju trots allt en motor från 1985 i bilen. hahaha

Biohazard
10 juni 2005 · 34 Inlägg

Hade samma problem, bytte bara rotorn och fördelarn sen så gick han som ett spjut...Hade visserligen en jetta 1.8 l men itne sååå stor skillnad,,Det e ju en principsak...Kolla tändelar och sånt..Så vidare inte toppen e gången...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang