5557
Sök

Kan pengar återkallas från ett konto som är tomt?

429 Inlägg
25 mars 2009
Trådstartare
Felpost i allmänt först, så gör om trådet här där den passar.

Hejsan, ska troligviss sälja ett spelkonto över nätet inom en snar framtid. Då jag vill vara på den säkra sidan så ber jag om pengar på mitt bankkonto först innan han får informationen om spel-kontot. Dock vet jag med mig att man med Visa kan återkalla sin betalning inom ca 3 dagar, frågan blir då, kommer det fungera för honom att ta tillbaka betalningen om jag har överfört pengarna till ett annat bankkonto?

Vill vara säker på att jag inte ger han infon och att han sedan tar tillbaka pengarna.

MVH

// Pontus

Knegare
719 Inlägg
26 mars 2009
Går det verkligen?
I så fall borde jag ju kunna shoppa loss, tex beställa en D90 från elgiganten sen återkalla mina pengar?:s

William 2009-02-20

429 Inlägg
26 mars 2009
Trådstartare
Precis, just detta gäller ju privata överföringar mellan konton så tror inte det är exakt samma regelsystem där. Men som sagt, om någon har erfarenhet om de så får dom gärna dela med sig.

MVH

// Pontus

4 005 Inlägg
26 mars 2009
1. Man kan inte återkalla en betalning som har skett via kontokort i Sverige.
2. Man kan inte återkalla en kontoöverföring från en bank/bankonto till ett annat i Sverige.

Om man felaktigt överför små belopp som mottagaren kan tro att det är helt korrekt att han/hon ska få - så måste avsändaren begära att mottagaren för tillbaka pengarna själv.
Om man felaktigt överför stora belopp så kan bank själva "rätta överföringen" och ta tillbaka pengarna.

Den som inte ger tillbaka pengarna gör sig skyldig till egenmäktigt förfogande med fängelse upp till 2 år i straffskalan.

Värt att veta är att Danmark med flera andra länder, har andra regler angående kortköp via Internet där alla köp måste kunna bevisas att det är kortköparen själv som har köpt en vara, annars kan man återkalla betalningen där. Men detta är inte alls mitt område smile

Du behöver således inte flytta över pengarna till ett annat konto eller oroa dig! :smile
Senast redigerat av linuslinje (26 mars 2009)

429 Inlägg
26 mars 2009
Trådstartare
Hehe ok låter bra de. Tack för svar smile

// Pontus

Sök