7795
Sök

Måste jag byta startmotor?

667 Inlägg
29 mars 2009
Trådstartare
har en startmotor i som knackat två gånger när jag haft dåligt med ström i batteriet inte annars är det detta det beror på? eller ska jag köpa ny startmotor? bytte generator 28/3 hittils inga problem vid start? tacksam för svar!

dARKiE
5 031 Inlägg
29 mars 2009
Jag förstår inte alls.

Du har en startmotor som inte orkat starta bilen pga dåligt med kräm i batteriet?
Men du har hittils inga problem med start nuförtiden? eller va?

Antar att du bytte generatorn för att den inte laddade batteriet och på den vägen så klickade bara startmotorn pga för lite ström? Men nu funkar det?

Såfall är det ingen fara det är bara att köra på..
mvh skog

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

667 Inlägg
29 mars 2009
Trådstartare
Darkie skrev:
Jag förstår inte alls.

Du har en startmotor som inte orkat starta bilen pga dåligt med kräm i batteriet?

Antar att du bytte generatorn för att den inte laddade batteriet och på den vägen så klickade bara startmotorn pga för lite ström? Men nu funkar det?

mvh skog

har bara haft den nya generatorn en dag och den laddar 2volt mer än den gamla generatorn..

Fire And Silk
2 254 Inlägg
29 mars 2009
"If it aint  broken, dont fix it"

/Markus

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

dARKiE
5 031 Inlägg
29 mars 2009
volvo_245_racing skrev:
Darkie skrev:
Jag förstår inte alls.

mvh skog

har bara haft den nya generatorn en dag och den laddar 2volt mer än den gamla generatorn..

Då undrar jag hur mycket det laddet ligger på ?

667 Inlägg
29 mars 2009
Trådstartare
Darkie skrev:
volvo_245_racing skrev:
Darkie skrev:
Jag förstår inte alls.

mvh skog

Då undrar jag hur mycket det laddet ligger på ?

13,5 med all stereo utrustning alla ljus och fläktar igång när den står på bara 700varv har väldigt låg tomgång:( men har beställt ny insugspackning så den kommer snart på!!!

dARKiE
5 031 Inlägg
29 mars 2009
okey..

Har inte riktigt fattat vad du vill ha hjälp med så jag säger lycka till ialf.

/mvh skog

21 761 Inlägg
29 mars 2009
volvo_245_racing skrev:
har en startmotor i som knackat två gånger när jag haft dåligt med ström i batteriet inte annars är det detta det beror på?

Det är åtminstone ganska troligt att det dåligt laddade batteriet var orsaken. Om problemet har upphört nu med din nya generator, dvs att batteriet håller sig bra laddat, så finns det knappast någon anledning att byta startmotor. smile

Men om startmotorn börjar krångla igen fastän batteriet är bra laddat, då kan det vara läge att kika på startmotorn och även kolla upp så att inte kuggkransen på svänghjulet har tagit mycket stryk.

667 Inlägg
29 mars 2009
Trådstartare
Darkie skrev:
okey..

Har inte riktigt fattat vad du vill ha hjälp med så jag säger lycka till ialf.

/mvh skog

om jag måste köpa ny startmotor eller om det beror på att jag hade för lite ström för att starta bilen?

21 761 Inlägg
29 mars 2009
volvo_245_racing skrev:
13,5 med all stereo utrustning alla ljus och fläktar igång när den står på bara 700varv har väldigt låg tomgång:(

Det kan vara på gränsen att generatorn orkar hålla rätt spänning när tomgången ligger ner mot 600-700 varv (ungefär som jag skrev i tidigare tråd), fast 13,5 V är ändå ett steg i rätt riktning. smile

Har du kollat än hur det blir vid ca 1000 varv?

För att det inte ska bli missförstånd i så frågar jag alltså inte det där pga misstanke om dålig generator (tvärtom, den verkar funka bra), jag bara undrar så där i förbigående om du har gjort lite tester.
Senast redigerat av Drönirettab (29 mars 2009)

667 Inlägg
29 mars 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
volvo_245_racing skrev:
har en startmotor i som knackat två gånger när jag haft dåligt med ström i batteriet inte annars är det detta det beror på?

Det är åtminstone ganska troligt att det dåligt laddade batteriet var orsaken. Om problemet har upphört nu med din nya generator, dvs att batteriet håller sig bra laddat, så finns det knappast någon anledning att byta startmotor. smile

Men om startmotorn börjar krångla igen fastän batteriet är bra laddat, då kan det vara läge att kika på startmotorn och även kolla upp så att inte kuggkransen på svänghjulet har tagit mycket stryk.

okej okej.. då vet jag tack så mycket!! du har alltid en bar förklaring på det jag ska ha hjälp med hade inte fixat att byta generator utan din hjälp.. så tack än en gång!

Sök