5383
Sök

Varför ska man köpa diskanter?

bihfocus
21 februari 2009
Trådstartare
Har original högtalare i bilen sammt dubbla 10" gas i skuffen.
Men nu undrar jag varför köper folk diskanter och sätter fram?

Kan någon förklara funktionen av dem eftersom jag inte e nå ljudnörd.
Vart ska de kopplas isåfall om man införskaffar dessa.

M.v.H Tack på förhand

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
21 februari 2009
Enkelt förklarat.
Diskanter tar hand om de högsta frekvenserna. Cymbaler och andra liknande ljud.

Den djupgående förklaringen får ngn annan ta wink

Coaxial har diskanten fast monterad i högtalaren.
Komponentsystem har mellanregister och diskant separat, dessa kopplas via ett delningsfilter.
Ensamma diskanter ha roftast ett filter direkt på kabeln....framförallt de billigare. Dyrare kan ha separat filter.
Senast redigerat av Lonefox (21 februari 2009)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Larssa91
21 februari 2009
Trådstartare
diskanten fyller ut ljudet med dom höga frekvenserna så ljud kvaliten blir mkt bättre.

782 Inlägg
21 februari 2009
folk köper inte bara diskanter utan dom köper hela kit (2 högtalare som är lika stor som originalet i bilen och 2 diskanter), På en originalbil så sitter diskanten och dom större högtalarna ihop men i ett kit är diskanten separat och får oftast inte plats på originalplatsen därför hamnar den på instrumentpanelen.

På din fråga varför ska man köpa diskanter? Det ska man inte, man ska köpa ett helt kit med högtalare.

bihfocus
21 februari 2009
Trådstartare
Ok har 2 st diskanter nu varav en dosa som följde med på båda mellan stereo och diskanten
anser att det är delningsfilter.

Vart kopplar jag nu mina diskanter. På fram eller bakhögtalarkablar ?

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
21 februari 2009
ifall diskanterna sitter fram så sätter du ju dem självklart på framhögtalarna, sitter diskanterna bak så sätter du dem där...

men ifall du har möjligheten i din HU att köra NON-FAD så gör det, brukar låta bässt...

bihfocus
21 februari 2009
Trådstartare
Sitter säkert fram det är origina fram  men testar mig fram då så får vi se vart de börjar spela någonstans.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
21 februari 2009
bihfocus skrev:
Ok har 2 st diskanter nu varav en dosa som följde med på båda mellan stereo och diskanten
anser att det är delningsfilter.

Vart kopplar jag nu mina diskanter. På fram eller bakhögtalarkablar ?

Ja...."dosorna" är delningsfilter.
Skall du ha dem fram kopplar du in dem parallellt med kablarna till framhögtalarna.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

bihfocus
5 april 2009
Trådstartare
Har provat med kopplingen av Diskanterna men inte fn kommer det nå ljud. Ytterst lite kommer det. Vad gör jag för fel. Sitter Ford original högtalare fram och bak i dörrarna.

Sök