Köpråd: Bra kombi bil som är billig i drift , trött på gamla häckar nu

master_lars
23 april 2009 · 1 172 Inlägg

snackcalahan skrev:
Det skulle nog funka med en skoda combi men den känns inte så lockande, men jag har ju alrig kört nån heller så, ska tänka på´t .  tack så mycket för tippset

Det skadar ju inte att åka in och titta i alla fall.

Nu när jag och tjejen har bestämt oss, så vet vi att vi inte köper någon bil som folk kommer titta efter, inte heller en snabb motorstark bil. Men en bil man egentligen inte behöver vara allt för rädd om, men kan ju säga som så att de är sjukt välutrustade.

Saab 9-3 Vector Cab "Spanjorskan" (2004)
Saab 99 GL "Tant Brun" (1983)
Saab 9-5 "Vector Sportcombi" (2008)
expect1991
23 april 2009 · 1 814 Inlägg

Toyota Corolla Verso

Toyota Avensis Verso

Båda stämmer bra in på dina krav smile

Toyota = går och går och går och går och går och går...

Senast redigerat av expect1991 (23 april 2009)

ozman
23 april 2009 · 104 Inlägg

ta en titt på kvd.se finns en del toyota där

dabby född blåvit
23 april 2009 · 624 Inlägg

Mazda 6, riktigt förvånande att ingen nämnt den.
Fruktansvärt driftsäker och snål också.

Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
23 april 2009 · 946 Inlägg

snackcalahan skrev:

Dave_C70 skrev:
En några år gammal V70 med 10k+ på mätaren, eller en V50 som är lite nyare och något färre mil på mätaren. Är väl inte rätt person att ge råd då jag är ganska Volvo-biten, men det var några tips iaf. smile Finns ju japanare också, men det är inget jag hade köpt... För mig känns Volvo rätt med få och skapligt billiga reparationer.

MVH

Det va bland det första jag tänkte på också, men då är det bränsleförukningen som får mig att bli tveksam och sen vilken motor ska man välja, jag vill ju inte ha en superslö men behöver inte ha en t5 ldet finns ju några där i mellan

Jo, fast så törstiga är de inte. Många gnäller just över Volvos förbrukning, men kan inte hålla med. Min 940 drar aldrig över litern blandad körning, kör jag motorväg hamnar jag på ca 0,85 och landsväg ca 0,75. Farsans V70 Calssic 170 hk kör han på ca 0,85 blandad körning. Det är ju inte farligt enl mig iaf. Visst, min C70 T5 aut ligger väl på 1,3 blandad körning men det är ju inte en sån du ska ha... tongue

Slår man ut det tror jag det lönar sig att köpa Volvo trots allt, om man nu kör den lite dyrare räknat i bensin sparar man istället på rep och massa skitfel. Vad kostar ett fel som innebär verkstadsbesök dig? Bärgning, ev. hyrbil, transport till/från verkstaden, verkstadsarbete... Kronorna rullar snabbt iväg, dock vet jag också att Volvo då och då går sönder, men jag menar att man sparar pengar på att ha en ofta fungerande bil. Sen är ju inte pengar allt, det är ju inte direkt smidigt att ha en bil på verkstaden...

MVH
David

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Rquired Allmänt envis
23 april 2009 · 12 512 Inlägg

TurbOla skrev:

Rquired skrev:
Billig att äga... Tja V50 kostade lika mycket som en Porsche 911 att serva, V70 var inte mycket bättre. Och volvos gissel är soppaförbrukningen.

Kamremsbyte sker ju var 12000e mil, så det är inte så ofta man byter kamrem, och kan man göra det själv så kostar det 450kr för kamrem + ev spännrullar, och kanske en vattenpump för ytterligare 500kr?
Sen är det olja, och oljefilter, det är ju det som är det dyra...

Vet ej hur stora oljetråg det är på nyare Volvos, men min 850 rymmer 5,8liter i oljetråget + oljekylare (nästan en liter) och filter, så det blir ju ganska dyrt om man köper dyr olja...

Inte jag som ligger bakom undersökningen, men om man servade på en auktoriserad verkstad så var en V50 2.4i lika dyr att serva som en Porsche 911 Carrera. Sen kan man säkert spara pengar och göra det hemma, å både 911 och v50 smile

@TS: Lexus är inte dyra att äga, men inköpspriset är högt. Men du kan köpa en äldre (01-02) Lexus utan att vara orolig, de håller. Ett tips är IS200, rolig att köra med rwd och en sexa på 150hp.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Soderqvist
23 april 2009 · 660 Inlägg

snackcalahan skrev:
Jo men törs man köpa en nu när inget riktigt vet än hur det kommer gå för saab?

Bara för att saab läggs ner så kommer juh verkstäderna inte sluta serva bilarna direkt tongue Fortfarande GM som äger dom och läggs SAAB ner så kommer GM stå för reservdelarna.. Bara handla och se glad ut!

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?
cyan69
23 april 2009 · 70 Inlägg

haft en volvo v70 -04 170hk lite slö tycker jag men men alla e olika drog typ 0.95 sommar tid då e jag lite tung på gasen oxå + tjejen körde den med..


men faktiskt skoda kombi nyare har jag hört många som har nu och dom går och går och är billiga och håller som fan så det är ett ruskigt bra köp...

Pain is temporary glory last forever
jocke_gronberg
23 april 2009 · 4 586 Inlägg

En passat 2.0 fsi kanske vore något för dig

den ligger på 0,66/l per mil vid lansväg och vid blandat körning: 0.84

dock är bilen något dyrare än din budget

Senast redigerat av jorre83 (23 april 2009)

xenopsy N/A
23 april 2009 · 141 Inlägg

Ja jag säger Mazda 6 jag med. Finns för- och nackdelar med alla bilar. Mazda 6 2.3 är rätt okej, kul att köra och rätt skön väghållning om man skulle vara sugen på det. Fast man kan ju välja mellan 1.8 eller 2.0 versionerna med. Nackdelen (iaf -03 och -04) är att det knappt någon ljudisolering på dörrarna. Så man hör vägljuden ganska väl. För övrigt är det en bra bil, kul, hyfsat stort bagage utrymme och inte så dyr att serva. Köpte kärran för 115 000kr. Helt okej och de va förra året.

Sen så är ju en lite nyare volvo helt okej med. Får nog säga att det enda jag inte gillar med volvo är väl att servostyrningen e så stark. Man känner ju inte vägen i ratten. Vet dock inte va en sån kostar i drift.

snackcalahan
23 april 2009 · 482 Inlägg

Rquired skrev:

TurbOla skrev:

Rquired skrev:
Billig att äga... Tja V50 kostade lika mycket som en Porsche 911 att serva, V70 var inte mycket bättre. Och volvos gissel är soppaförbrukningen.

Kamremsbyte sker ju var 12000e mil, så det är inte så ofta man byter kamrem, och kan man göra det själv så kostar det 450kr för kamrem + ev spännrullar, och kanske en vattenpump för ytterligare 500kr?
Sen är det olja, och oljefilter, det är ju det som är det dyra...

Vet ej hur stora oljetråg det är på nyare Volvos, men min 850 rymmer 5,8liter i oljetråget + oljekylare (nästan en liter) och filter, så det blir ju ganska dyrt om man köper dyr olja...

Inte jag som ligger bakom undersökningen, men om man servade på en auktoriserad verkstad så var en V50 2.4i lika dyr att serva som en Porsche 911 Carrera. Sen kan man säkert spara pengar och göra det hemma, å både 911 och v50 smile

@TS: Lexus är inte dyra att äga, men inköpspriset är högt. Men du kan köpa en äldre (01-02) Lexus utan att vara orolig, de håller. Ett tips är IS200, rolig att köra med rwd och en sexa på 150hp.

Jo lexus is är väldigt lockande med tanke på att den är just bakhjulsdriven och hög kvalitet

just real power
no turbo shit
snackcalahan
23 april 2009 · 482 Inlägg

xenopsy skrev:
Ja jag säger Mazda 6 jag med. Finns för- och nackdelar med alla bilar. Mazda 6 2.3 är rätt okej, kul att köra och rätt skön väghållning om man skulle vara sugen på det. Fast man kan ju välja mellan 1.8 eller 2.0 versionerna med. Nackdelen (iaf -03 och -04) är att det knappt någon ljudisolering på dörrarna. Så man hör vägljuden ganska väl. För övrigt är det en bra bil, kul, hyfsat stort bagage utrymme och inte så dyr att serva. Köpte kärran för 115 000kr. Helt okej och de va förra året.

Sen så är ju en lite nyare volvo helt okej med. Får nog säga att det enda jag inte gillar med volvo är väl att servostyrningen e så stark. Man känner ju inte vägen i ratten. Vet dock inte va en sån kostar i drift.

okej har du haft några problem med bilen? hur mycket drar den blandad körning?

just real power
no turbo shit
snackcalahan
23 april 2009 · 482 Inlägg

expect1991 skrev:
Toyota Corolla Verso

Toyota Avensis Verso

Båda stämmer bra in på dina krav smile

Toyota = går och går och går och går och går och går...

Corolla kombi vad vädigt snygg men verso nja, måste va bra mycket mer praktisk för att den ska bli intressant. Det är som folk säger med toyota om alla hade toyota så skulle många verkstäder få läggas ner eller tongue ?

just real power
no turbo shit
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang