Snabb beskrivning på byte av fjädrar på s70?

Lindqvist_
23 april 2009 · 92 Inlägg

Någon som kan ge mig en smidig och enkel beskrivning på hur man byter fjädrar på en volvo s70-99a? ska byta till sänkningssats nämligen! speciela saker och tänka på osv?

MVH

isak90
23 april 2009 · 1 997 Inlägg

Får du bara loss alla sakar så är det ganska enkelt. Använd fjäderspännare och ta det försiktigt med dom.

Bak fjädrarna sitter med en bult/mutter under fjädertallriken. Fram får du plocka ner fjäderbenet, 3 skruvar uppe i motorrummet och två nere vid bromsarna.

Jag en kompis gjorde väl bytet på några timmar. Lycka till!
// Fredrik

teamvolvoracing Trucker
23 april 2009 · 1 220 Inlägg

ja... fjäder spännare lär väl vara en bra sak å skaffa iaf och en haynes bok vet inte på rak arm vad som behövs bak är det väl bara å spänna ihop fjädern å dra bort den men fram så måste du ta bort stötdämparen för att kunna få bort fjädern men finns säkert nån som har skrivit på gorg hur dom bytte till sänk frädrar på typ 850 el nån liknande bil d ä ju samma metod

Vissa är bara bättre än andra!
Lindqvist_
23 april 2009 · 92 Inlägg

tack så mycket! va menar du med fjädertallriken bak? sitter det bara med en mutter där så har man loss den då? fram hänger jag med om hur man ska göra..

/sebbe

johan-s70-t5
23 april 2009 · 299 Inlägg

ja det är bara å lossa skruven i botten hissa upp axeln å bryta loss fjädern skit enkelt

TSamuelsson
23 april 2009 · 140 Inlägg

Yes den sitter med en mutter upp i fjädern.

Du kan även behöva lossa stötdämparna bak för att få ner bakvagnen.    Sätt då en domkraft under och släpp ner axeln lugnt.

Så gjorde vi på 940 i alla fall tongue
är nog samma på din bil med:)

Lycka te!

När dårarna dansar på bordet lägger hönorna ägg.
Volvo Amazon kombi "Volvo Amazon" (1968)
Lindqvist_
23 april 2009 · 92 Inlägg

okej man borde göra detta på 4 timmar ungefär iaf eller?

johan-s70-t5
23 april 2009 · 299 Inlägg

ja de borde gå med lite flyt........om du tänkt göra de efter stägningstid så skulle jag fundera starkt på å handla 2nya gnällstag fram å ha brukar nämligen vara ett helvete å få dän dom ibland......dom sitter från fjäderbenet till krägningshämmaren så dom måste dän för å få ner benet.......ganska billiga på biltema å håller lika bra eller läs dåligt som volvo orginal

Lindqvist_
23 april 2009 · 92 Inlägg

du menar dom gummi sakerna eller va man ska kalla dom?

Lindqvist_
23 april 2009 · 92 Inlägg

genomslagsgummi heter de på biltema? om de e de du menar?

johan-s70-t5
23 april 2009 · 299 Inlägg

nja det är ett litet stag ca 20-30cm men en kulled i varje ände som sitter i fjäderbenet........brukar vara ett skit å få muttrarna å släppa utan att man förstör kulleden

Bagarn
23 april 2009 · 689 Inlägg

stabilisatorstag/krängningshämmarstag kan de också stå under

Lindqvist_
23 april 2009 · 92 Inlägg

hm hänger nog inte me riktigt finns nått som heter stabilisatorstag på deras hemsida ockjså? sitter och kollar! tack fär hjälpen!

johan-s70-t5
23 april 2009 · 299 Inlägg

det heter stabilisatorstag tror det kosta 150kr styck på biltema

johan-s70-t5
23 april 2009 · 299 Inlägg

om du går in på mekonomens hemsida så finns det bild på det så kanske du hänger me på vad det är å hur det ser ut

Lindqvist_
23 april 2009 · 92 Inlägg

okej annars inget mer jag ska behöva köpa? tack så mkt de va till hjälp mkt!

johan-s70-t5
23 april 2009 · 299 Inlägg

nej du borde klara dej med de........lycka till nu mvh//johan

_mattsson_
23 april 2009 · 140 Inlägg

Stabilisatorstag heter dom, går fint å få loss bara man har en öppen nyckel på den sidan mot leden å hålla imot med...

Lindqvist_
23 april 2009 · 92 Inlägg

okej så de borde inte va nått måste att byta dom bara man e försiktig?

_mattsson_
23 april 2009 · 140 Inlägg

Det enda som händer när dom blir slut är att det blir ett jäkla smattrande fram när man åker i gupp å sånt,inget avanserat å byta sen heller för det kan du byta med hjulen på...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang