Vibrationer i baken på 940

tobbeno1
25 februari 2009 · 10 Inlägg

Hej, jag får ett jäkligt irriterande ljud från baken på min chippade 940, nån som varit ute för detta och hittat felet eller om de inte går att göra nått åt de? Har haft den inne på verkstad men dom hittade inget:( Mvh Tobbe

Fire-Fox
25 februari 2009 · 632 Inlägg

Jag fick också vibrationer i baken på min 940 Turbo efter att jag hade trimmat den. Dem uppstog när man gav fullgas på bilen så vart det ett knackande och vibrerande ljud. Men om man inte gasade fullt ut och gick upp sakta i fart så kom inte ljudet och vibrationerna fram. Hos mig berodde det på att när man gasar fult och bilen är trimmad så vart det så att kardanaxeln böjde sig lite av påfrestingen vid gaspådrag. Jag bytte gummipackningen som sitter i mitten på kardan imellan bilen och stången så att säga och sedan så bytte jag hardyskivan. Efter det så försvan ljudet och alla vibrationer smile. Mvh/Tobbe

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).
Volvo 945 Turbo "Classic" (1998)
Volvo V70N (2003)
81an
25 februari 2009 · 566 Inlägg

stödlagret..

gRiLLiS945 Allt i allo
25 februari 2009 · 183 Inlägg

har samma problem med min 945 blev så när ja bytt fjädarar o chipat den verkar vara ett standard fel på 940 med dubbelmassehjulet... ja o några kompisar har funderat hur mycket som hälst på de där för de är ju under belastning... de kommer då man ligger lite o låg drar på 4an lr 5an... vi funderade på om vinkeln på kardan ändar sej o att dubbelmasse hjulet har en inbygg "fjädring" då den inte sitter i lamellen som på andra bilar.. men vi har provat allt hardy skiva knut kors stödlager.. o kommit fram till att man kanske kan lösa de med ett egentilverkat padarstag som man kan ställa men inget vi provat än MVH

Volvo 945 T "Bling Bling Snurbo Edition" (1998)
Volvo Pv 544 Favorit "Terapibilen" (1960)
tobbeno1
27 februari 2009 · 10 Inlägg

Jag vet iaf att de är inte stödlagret som spökar för de är redan kollat. Men vad menar ni med hardyskivan? //Tobbe

Kmarcus
27 februari 2009 · 854 Inlägg

Jag bytte stödlagret igår, för mitt gummi var helt glapp. Men vibrationerna fanns kvar. Hardyskivan såg fin ut. Ska byta bussningar i bakvagnen nästa vecka och se om det försvinner, annars blir det till att stumsvetsa svänghulet.

Hardyskivan är en gummiplatta mellan kardan och växellådan.

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
Kiddan
6 april 2009 · 12 Inlägg

jag har samma fel på min, ljudet uppkom när jag chippade. det är endast när man belastar den på 3:an och uppåt som det snästan börjar rycka i hela bilen. har ni kommit fram till vad som orsakar det än?
940turbo-98

BMW 330D (2007)
_Limpan MulleRacing
6 april 2009 · 499 Inlägg

byt bussningar och stödlager i hela kardan slutar det inte då så är det säkert bakaxeln? men hardyskivan är en gummi bussning mellan vxl låda och kardan gör att motverka ryckiga starter. men däremot så har inte jag någon hardyskiva på min å det funkar bra ändå.

Volvo 242 (1975)
_mattsson_
6 april 2009 · 140 Inlägg

Kmarcus skrev:
Jag bytte stödlagret igår, för mitt gummi var helt glapp. Men vibrationerna fanns kvar. Hardyskivan såg fin ut. Ska byta bussningar i bakvagnen nästa vecka och se om det försvinner, annars blir det till att stumsvetsa svänghulet.

Hardyskivan är en gummiplatta mellan kardan och växellådan.

Dubbelmassehjulet är två halvor som sitter ihop med gummi så det blr nog lite svårt å stumsvetsa,så då är det bättre att du tar ett gammalt svänghjul å en koppling från 940 turbo diesel så blir du av med problemet...

Kmarcus
6 april 2009 · 854 Inlägg

Jag har bytt bussningar i bakaxeln nu, vibrationerna borta, bytte ifs bakaxel samtidigt men tror inte det är fel på den gamla.

Jo, jag vet... Jag vet också att det går att stumsvetsa, sett bilder och vet flera stycken som har gjort det. Känns onödigt att byta till en sämre koppling dessutom. Sen om det är svårt att svetsa det, det har jag ingen aning om då jag inte gjort det än. Men det finns folk som gärna gör det för en slant så det ser jag inte som något problem.

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
tobbeno1
9 april 2009 · 10 Inlägg

nej. men jag har kollat allt under men ser inget synligt fel men funderar om gummit runt stödlagret kan vara boven i dramat? tänker om de är slitet och har blivit utmattat men de är bara en tanke

_Wallis_
28 april 2009 · 4 506 Inlägg

Kör min 940 på 0.8 och upplever samma sak.
Har dock misstänkt att det är just stödlagret
och detta värkar ju stämma när man läser här.
"skönt" eller vad man ska säga att se att fler har
råkat ut för samma sak, Gäller alltså på de högre
växlarna för mig med.

Ska byta stödlageret någon gång framöver.
Återkommer då för att berätta hur det gick i mitt fall.
//Wallis

Kan du andas kan du dö.
epapower
28 april 2009 · 593 Inlägg

det hela problemet handlar om är dm-svänghjulet.. Hade samma problem med min då ja första året åkte med chip och 3" avgas. så fort ja ställde upp laddet vart de vibrationer då man segdrar och laddet kommer. petar man ner en växel så blir det tyst..

Förklaringen till problemet är att dubbelmassesvänghjulet är tvådelat med gummi mellan. när du trimmar din bil blir vridmomentet för högt och när du får laddtryck så "bottnar" svänghjulet och då uppkommer detta problem..

Själv åker ja numera stumsvetsat svänghjul med -712 koppling. fungerar kanonbra, dock blir det lite oljud i växellådan på tomgång imed allt är stumt. (har inte fjädrad lamell).

Så antingen gör du som ja gjort, eller så läste ja nåt om att man kan ta b230fb svänghjul och bara plana av så skulle de passa, men de låter ja va osagt..

lycka till..

loow Jävel
28 april 2009 · 2 018 Inlägg

Samma fel på min me, laddar 0.6 och det kommer endast vid fullgas. Kanske får prova o göra som föregående talare, fast min är en bruksbil så jag vet inte..

You got to risk it, to get the biscuit :)
schnauz
28 april 2009 · 1 758 Inlägg

Som redan sagts så är det ofta dubbelmassehjulet som strular.
Bara när man känner lite på det med handkraft så märker man att det flexar och velar åt alla håll och kanter ungefär. Funkar utmärkt för att ta upp vibrationer och skorr när man använder bilen som Volvo tänkte sig från början, men trimmar man och kör hårt så hänger det inte med. Dessutom är det inte helt ovanligt att det separerar när man kört hårt och trimmat - gummit ger sig helt enkelt. Ni som någon gång sett en svänghjulsexplosion vet att man ska vara glad om man har tårna kvar efteråt. Själv kommer jag byta ut mitt dubbelmassehjul nu när jag bygger klart min drivlina. Alldeles för riskabelt att köra med DM-hjulet på en kraftigt trimmad bil, enligt mig.
Det djupa svänghjulet som sitter på bilar med M46 passar rakt på. Vill man ha kvar sin 240-millimeters koppling kan man svarva om hjulet, annars finns det gott om kraftiga kopplingar som passar rakt på, t.ex. från 850.

EDIT: skrivihop.nu...

Senast redigerat av schnauz (28 april 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang