1796
Sök

Ljudisolering

Envis optimist
454 Inlägg
20 juni 2005
Trådstartare
Inte allt för ofta det skrivs om husbilar här antar jag. Farsan har en relativ ny husbil men tyvärr så är dom inte dikret tysta då tillverkarna verkligen försöker spara in på vikten.

Farsan har redan provat lite olika grejer mestadels att måla typ underredsmassa i hjulhus och andra tomrum. Var och kollade idag på en 3 mm blymatta som man skulle kunna lägga på golvet och upp mot "motorväggen" under ratten.

Är det nån här som försök sig på att ljudisolera och vet någon metod som verkligen funkar. Ingen höjdare att lägga ut en massa pengar på nåt som du bara kan mäta skillnad efter som det var i vi bilägares test. Där la dom ut typ 5000 spänn tror jag på en mazda 6:a men den blev nästan inget tystare.

6 851 Inlägg
20 juni 2005
Självklart så kan du köra med "blymatta". vart de är bäst att lägga den får man nästan lyssna sig fram till. men framåt torpedväggen, hjulhusen (under mattan) och även tak-väggar. frågan är ju hur mycke ni vill riva ur bilen??

Envis optimist
454 Inlägg
20 juni 2005
Trådstartare
det blir nog inte så mkt rivande tror jag då det är en 99:as modell. Mattan som ligger på golvet och upp mot torpedväggen går ta bort utan problem så det blir nog att placera den där under isf. Tror du/ni att man märker skillnad av bara det. Tycker det ju bör försvinna en del ljud från diselmotorn iaf

Sök