5601
Sök

Steg varmt, signalkabelns fel?

21 761 Inlägg
9 maj 2009
Som du har kopplat basens talspolar så är de parallellkopplade, inte seriekopplade. Steget är belastat med 1 Ohm istället för 4 Ohm och kan med nuvarande koppling dra uppåt 150 A, då är det inte konstigt att bilens lampor blinkar när du spelar högt. smile

Din generator är på 100 A, att det står "55-100 A" betyder i princip (tror jag) att den ger 55 A vid tomgång och 100 A vid höga varv. Men det sista påståendet är jag ganska osäker på, någon annan får rätta ifall det är helt galet.

223 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Som du har kopplat basens talspolar så är de parallellkopplade, inte seriekopplade. Steget är belastat med 1 Ohm istället för 4 Ohm och kan med nuvarande koppling dra uppåt 150 A, då är det inte konstigt att bilens lampor blinkar när du spelar högt. smile

Din generator är på 100 A, att det står "55-100 A" betyder i princip (tror jag) att den ger 55 A vid tomgång och 100 A vid höga varv. Men det sista påståendet är jag ganska osäker på, någon annan får rätta ifall det är helt galet.

ajfan, då är det ju farligt för basen. förra ägaren hade kört med det kopplat så också sad. då får jag ta och koppla det på nått annat vis! har blandat ihop det då...

kärlek växer inte på träd, det köps i volvobutiken.

21 761 Inlägg
10 maj 2009
För att seriekoppla basens talspolar så kopplar du enligt "Wiring Option #2" i skissen som jag länkade till. smile

223 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
För att seriekoppla basens talspolar så kopplar du enligt "Wiring Option #2" i skissen som jag länkade till. smile

gött! alla är vi nybörjare från början tongue

2 914 Inlägg
11 maj 2009
ChriZtoffer skrev:
drivein skrev:
jasså. ska jag skaffa en större generator då då? tongue

Ja det kan vara en lösning om nu problemet ligger där, kan ju vara så att din generator börjar bli sliten alternativt att den helt enkelt inte orkar med att leverera nog med ström. Hur många A ligger den på?

kalle_kalle skrev:
okej jo jag vet, det skulle smaka bra med en till alt. en grövre. men en lustig grej är den att kablaget som går från kondingen in till steget (det är ett steg som alla kablar som ska kopplas till steget är kablar som kommer ut från steget) är orginal och BETYDLIGT klenare än 16mm2 ska jag lämna in det och få kablarna utbytta för att minska spänningsfallet skulle tro det ligger på 8mm2 (klent som fan är det då iaf)?
steget är öppet utan kylfläkt (täckt med kylflänsar) syns på denna bild (steget ligger på flänsarna)
-> http://ampguts.realmofexcursion.com/Roc … nside5.jpg
om det är varmt ute (som t.ex. idag) bränner jag mig då jag spelar högt och länge om jag lägger handen på steget direkt efter jag spelat.

Du använder inte steget på det viset va, alltså att kylflänsarna ligger nedåt? För då kyler det inte så bra. Sen så att kabeln som går den sista biten in o steget är tunn spelar inte så stor roll (även om det är bäst med grov och kort kabel) då större delen att kablen från batteriet är grov.

nej fan å jag har steget "stående" alltså som han här har satt fast stegen http://www.garaget.org/video/1hw9lf2gt2vp
alltså efter konceptet "varm luft stiger" givetvis med kylflänsarna ut från lådan. tkr det borde kyla lite iallafall.
det är så man bränner sig. antar att någonting bör göras.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
11 maj 2009
Tja lika som för softis så kan det ju vara dina strömkablar som är något för klena, fast det är nog bara en del av problemet. Du lastar inte ner steget och det sitter inte förtäckt eller så alltså?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

2 914 Inlägg
11 maj 2009
ChriZtoffer skrev:
Tja lika som för softis så kan det ju vara dina strömkablar som är något för klena, fast det är nog bara en del av problemet. Du lastar inte ner steget och det sitter inte förtäckt eller så alltså?

jag lastar steget i 2x4 ohm och det klarar bryggat läge 2x4 ohm, så nej jag kan inte säga att jag lastar det fel, kan det vara det att det är 18 år gammalt?? producerade stegen mer värme på den tiden (1990)?? men det är sant. går det sätta in ett batteri i skuffen och genom det köra t.ex. 35mm2 kabel från det batteriet och endast köra 16mm2 som laddning till steget eller blir det samma "fel" som det är nu?

och nej det sitter hur öppet som helst.
Senast redigerat av kalle_kalle (11 maj 2009)

1 435 Inlägg
11 maj 2009
Hans problem är att han kör steget i 1 ohm.. när det bara är stabilt i 2 ohm. Därför det blir varmt å drar ström som fan. Jag rekommenderar att du säljer steget och skaffar ett klass D steg som är stabilt i 1 ohm. Den där basen behöver mycket kräm.

223 Inlägg
11 maj 2009
Trådstartare
vad menas med att det inte är stabilt?

är inte så hajj på just sånt.  men ett sinus live SL-A 1500 hade nog inte varit fel!

tack för svaren änsålänge! är väldigt tacksam. hade kunnat bränna steget annars.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
11 maj 2009
Alpinabiturbo skrev:
Hans problem är att han kör steget i 1 ohm.. när det bara är stabilt i 2 ohm. Därför det blir varmt å drar ström som fan. Jag rekommenderar att du säljer steget och skaffar ett klass D steg som är stabilt i 1 ohm. Den där basen behöver mycket kräm.

Det är redan konstaterat och han har fått bild på hur han skall koppla om wink

drivein skrev:

är inte så hajj på just sånt.  men ett sinus live SL-A 1500 hade nog inte varit fel!

tack för svaren änsålänge! är väldigt tacksam. hade kunnat bränna steget annars.

Kort sagt:
Det är vad steget klarar för belastning...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

2 914 Inlägg
12 maj 2009
drivein skrev:

har hört det är "rätt antal" watt men konstiga watt (mkt dist) så det låter högt men inte bra, fråga -mackan- här på www.garaget.org han har ett sådant men han är inte nöjd alls (om det är rätt kille så har han en fin merca 190.

och om ett steg är 2 ohm stabilt och du lastar det ner till 1 ohm så kommer det steget att gå varmt alt. trycka igenom för mycket ström så du river sönder något inne i steget (tror det heter transformator är inte säker)
kort sagt det är inte byggt för att klara 1 ohm utan du måste köra på 2 ohm,

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 maj 2009
Det som riskerar att gå sönder (bland annat) om man överbelastar ett steg är transistorerna, kretsarna som förstärker signalen helt enkelt. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

2 914 Inlägg
12 maj 2009
kalle_kalle skrev:
ChriZtoffer skrev:

jag lastar steget i 2x4 ohm och det klarar bryggat läge 2x4 ohm, så nej jag kan inte säga att jag lastar det fel, kan det vara det att det är 18 år gammalt?? producerade stegen mer värme på den tiden (1990)?? men det är sant. går det sätta in ett batteri i skuffen och genom det köra t.ex. 35mm2 kabel från det batteriet och endast köra 16mm2 som laddning till steget eller blir det samma "fel" som det är nu?

och nej det sitter hur öppet som helst.

ja det är bara köra med det som det är och inte spela för högt för länge tongue köra i 2 timmar sen gå in till nån polare och dricka kaffe och se tv i 2-3 timmar sen ut och glida igen tongue

Sök