5592
Sök

Montera en ny bas ihop med en gammal?

2 Inlägg
11 maj 2009
Trådstartare
Jag har en kicker L5 12" och funderar att skaffa en till. Köpte den begagnat men nu funderar jag på att köpa en helt ny bas av samma märke, skulle det funka bra? Har ett Mutant 800.1x steg som jag tänkte driva dem med. Vad tror ni? smile

1 435 Inlägg
11 maj 2009
Inga problem. Effektmässigt vet jag inte dock.
Senast redigerat av Alpinabiturbo (11 maj 2009)

4 693 Inlägg
11 maj 2009
Det enda jag kan komma och tänka på är att om du ska ha dom i samma låda så måste du låta den nya spelas in först. Men det visste du säkert, men det var det enda jag kom på.

Booyakasha!

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
11 maj 2009
varför skulle han behöva spela in den? kan du förklara det.

Oftast spelar man in högtalare, för "finljud" det lilla man märker är en fis i rymden.

Det är bara snack. Har kör de flesta av mina basar hårt från början, och alla spelar i deras max nivå, utan problem än idag.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
11 maj 2009
Så länge de inte ändrat specarna på basarna under årens lopp (vet inte när din beggade bas är ifrån) så skall det inte vara ngr problem.

Sedan angående inspelning....
Hur ofta måste jag upprepa mig?
Vad som sker är att upphängningen (bla. yttre gummiupphängningen men framförallt den inre som kallas spindel (spider) som håller talspolen i rätt läge) mjukas upp. När detta sker så ändrar elementet KARAKTÄR och låter mer o mer som tillverkaren tänkt sig att den skall låta.
Högtalare ändrar även karaktär under årens lopp ju äldre de blir. Till sist finns dte knapt ngt motstånd kvar i de olika delarna till upphängningen och då låter det mindre bra (dock tar det MÅÅÅÅÅÅÅÅNGA år...oftast mkt mkt längre än man har grejerna)

Så det med att spela in är främst tävlingsfolk som gör för att högtalarna skall nå rätt karaktär så snart som möjligt så att man kan ställa in grejerna så snabbt som möjligt. Men rätt ofta får det småjusteras löpande under tävlingssäsongen.
Senast redigerat av Lonefox (11 maj 2009)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
11 maj 2009
Lonefox skrev:
Så länge de inte ändrat specarna på basarna under årens lopp (vet inte när din beggade bas är ifrån) så skall det inte vara ngr problem.

Sedan angående inspelning....
Hur ofta måste jag upprepa mig?
Vad som sker är att upphängningen (bla. yttre gummiupphängningen men framförallt den inre som kallas spindel (spider) som håller talspolen i rätt läge) mjukas upp. När detta sker så ändrar elementet KARAKTÄR och låter mer o mer som tillverkaren tänkt sig att den skall låta.
Högtalare ändrar även karaktär under årens lopp ju äldre de blir. Till sist finns dte knapt ngt motstånd kvar i de olika delarna till upphängningen och då låter det mindre bra (dock tar det MÅÅÅÅÅÅÅÅNGA år...oftast mkt mkt längre än man har grejerna)

Så det med att spela in är främst tävlingsfolk som gör för att högtalarna skall nå rätt karaktär så snart som möjligt så att man kan ställa in grejerna så snabbt som möjligt. Men rätt ofta får det småjusteras löpande under tävlingssäsongen.

ja jag förstod ju varför de var så, men att behöva spela in en när man redan har en, och möjligen inte tävlar för då skulle man fr början möjligen köpt 2 basar.

Att de vore hörbart för nån som inte har "större" koll på de tror jag då inte. Visst de blir en skillnad som du säger då de mjukas upp lite. men som sagt spelar man normalt tar det ca 10-15tim på en bas.

Jag har då kört de flesta av mina basar lagom högt vilket är lagomhögt, de dunkar utav fan, sen när ja bestämt mig för o dra på mer, ja då gör jag de, sitter ej o kollar på en klocka, aaa nu var det klart, nu kan jag dra på.

Jag antar du ej syfta de på mig, då jag var lite dubbelmoralisk, samt det är lite överskattat att spela in basarna. Man får som sagt mest karaktär på högtalarna/diskanterna. Och detta får mna ju justera 1000 tals ggr under sitt liv. för en dag gillar man att diskanterna låter så, en annan dag vill man ha mer ljud ur dem osv..

nåväl det är skitsamma, men att basen skulle dö elr låta sämre, de är nog bullshit. öka livslängden? får du 2tim extra eft 10.000tim så kör på det tongue 10.002 är ju alltid bättre, dock byter ja mina nästan varje säsong:P man vill alltid HA mer.

4 693 Inlägg
11 maj 2009
pattilatti2 skrev:

Oftast spelar man in högtalare, för "finljud" det lilla man märker är en fis i rymden.

Det är bara snack. Har kör de flesta av mina basar hårt från början, och alla spelar i deras max nivå, utan problem än idag.

Därför att talspolen måste nötas in, samma sak mnär man byter kolvar i en bil, måste köra lugnt i 100 mil, SEN får man gasa. Annars håller inte motorn (basen) lika länge.
När jag brännde på med min nyköpta bas i mer än 2 min på rejäl volym så stank det brännt i hela bilen, men nu har jag spelat in den i ca 40-50 timmar så nu går det hur bra som helst.

Booyakasha!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
11 maj 2009
Softis skrev:
pattilatti2 skrev:

Därför att talspolen måste nötas in, samma sak mnär man byter kolvar i en bil, måste köra lugnt i 100 mil, SEN får man gasa. Annars håller inte motorn (basen) lika länge.
När jag brännde på med min nyköpta bas i mer än 2 min på rejäl volym så stank det brännt i hela bilen, men nu har jag spelat in den i ca 40-50 timmar så nu går det hur bra som helst.

Talspolen måste nötas in?
Hm....tror du på fullaste allvar att den NÖTS in? Dvs att den ligger EMOT magneten?
Ursäkta mig men nej....talspolen skall ligga fri med ett visst specifikt avstånd, detta kallas talspolegap...
Ligger en talspole emot så är det fabrikationsfel och talspolens tråd nöts snabbt ner och går av. wink

Sedan håller jag med patti att det ökar livslängden markant.....dock bör man ALDRIG dra på så att det låter illa (inspelat som inte).

Som jag sade tidigare...det är huvudsakligen karaktären som förändras.

Tar min egna bas som exempel.
I början fick jag INGEN djupbas men SATANS vad den piskade på hårt, snabbt o brutalt. Men djupbas? NEj. Däremot spelade den djupare o djupare ju längre tiden gick och nu? Ja nu spelar den djupt med (dock inte så djupt som jag vill sedan jag minskade lådvolymen...men det är en annan sak)

patti> Nej jag menade inte att det var riktat mot dig utan det var mer en allmän upplysning som har poppat upp ett flertal ggr här på forumet wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

4 693 Inlägg
11 maj 2009
Konstigt att dom sa på BRL i Örebro klart och tydligt att jag måste spela in basen i minst 40 timmar innan jag kan börja basa på ordentligt.

Booyakasha!

205 Inlägg
11 maj 2009
Håller också med om att man ska spela in basen en viss del. När jag lag in min nya bas för en vecka sen så var det precis som Lonefox säger att ingen djupbas men piskade hårt.
Men nu när den spelat en stund så börjar den bara låta bättre och bättre hela tiden, dom sa även åt mig att jag skall spela in den ett 10-tal timmar innan jag börjar basa ordentligt.

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
11 maj 2009
tack. ! Ja men inte nå 40 timmar de är rent svammel. spela på normal volym 10-15 tim...

Nötas in? Det var de värsta:D som lonefoxen sa, den ska ligga fritt tongue haha Detta blir bara roligare va man får höra big_smile

Brl vet ju fan inget tongue Vem som helst kan ju jobba där o säga gör si gör så, frågar man nått som e lite mer invecklat så kan de int svara på nå.

Sen att de finns dem som kan de, tvivlar jag inte på..Men 99% är de folk som jobbar där som vill tjäna pengar.

Djupbasen kommer även om du inte spelar in den tex i ditt hem, du tror ej den kommer om du spelar "normalt" i bilen va?

Och de är inga 40-50 timmar inte.. Det spelar man ju knappt in sina nya högtalare för 15lax för tongue

4 693 Inlägg
11 maj 2009
Jag spelade in den i bilen på normal volym, alltså snäppet under det jag hade när det började lukta bränt.

Nu luktar det inte brännt längre hur högt jag än har så jag antar att basen är inspelad nu.

Lika bra att göra som dom säger då dom är 10 ggr bättre än vad jag är.

Booyakasha!

2 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
Okej tack för svaren smile men tror ni att ett Mutant 800.1x orkar driva dem? :S

2 914 Inlägg
12 maj 2009
när jag "spelade in" mina tog jag en låt som hade låg basfrekvens (bassiloveyou) och spelade inte för lågt utan kanske 40 av 62 möjliga (slutar mata vid 47-50 beroende på vad det är för väder ute (jag vet... konstigt))
och jag känner då ingen bränd lukt, slitna basar osv.
(okej bränd lukt för jag var ute och bytte motorolja sen börja det blåsa som SATAN... tur att man inte är så pedant och nygjort en motortvätt tongue)

2 914 Inlägg
12 maj 2009
amoniiac skrev:
Okej tack för svaren smile men tror ni att ett Mutant 800.1x orkar driva dem? :S

sorry för OT men jag tror du behöver en aning mera att ösa på med, kanske ett likadant till.
tänk bara på att då behöver du mkt mera ström än vad du behöver nu.

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
12 maj 2009
Som jag svarade på sms innan så nej ...
Det steget är bra matchat till den basen som det är nu.
Ska du ha mer får du helt enkelt köpa ett större steg eller en likadan uppsättning till.
Men då krävs ett batteri till.

Men jag skulle rekommendera att du byter allt annat i bilen innan du börjar med fler basar.
35mm2 kabel minst och en ny bättre cd spelare och ett bra framsystem och ett bra steg till det.
Sen har du ljud så det räcker en bra stund.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

Sök