Lonefox skrev:
Så länge de inte ändrat specarna på basarna under årens lopp (vet inte när din beggade bas är ifrån) så skall det inte vara ngr problem.
Sedan angående inspelning....
Hur ofta måste jag upprepa mig?
Vad som sker är att upphängningen (bla. yttre gummiupphängningen men framförallt den inre som kallas spindel (spider) som håller talspolen i rätt läge) mjukas upp. När detta sker så ändrar elementet KARAKTÄR och låter mer o mer som tillverkaren tänkt sig att den skall låta.
Högtalare ändrar även karaktär under årens lopp ju äldre de blir. Till sist finns dte knapt ngt motstånd kvar i de olika delarna till upphängningen och då låter det mindre bra (dock tar det MÅÅÅÅÅÅÅÅNGA år...oftast mkt mkt längre än man har grejerna)
Så det med att spela in är främst tävlingsfolk som gör för att högtalarna skall nå rätt karaktär så snart som möjligt så att man kan ställa in grejerna så snabbt som möjligt. Men rätt ofta får det småjusteras löpande under tävlingssäsongen.
ja jag förstod ju varför de var så, men att behöva spela in en när man redan har en, och möjligen inte tävlar för då skulle man fr början möjligen köpt 2 basar.
Att de vore hörbart för nån som inte har "större" koll på de tror jag då inte. Visst de blir en skillnad som du säger då de mjukas upp lite. men som sagt spelar man normalt tar det ca 10-15tim på en bas.
Jag har då kört de flesta av mina basar lagom högt vilket är lagomhögt, de dunkar utav fan, sen när ja bestämt mig för o dra på mer, ja då gör jag de, sitter ej o kollar på en klocka, aaa nu var det klart, nu kan jag dra på.
Jag antar du ej syfta de på mig, då jag var lite dubbelmoralisk, samt det är lite överskattat att spela in basarna. Man får som sagt mest karaktär på högtalarna/diskanterna. Och detta får mna ju justera 1000 tals ggr under sitt liv. för en dag gillar man att diskanterna låter så, en annan dag vill man ha mer ljud ur dem osv..
nåväl det är skitsamma, men att basen skulle dö elr låta sämre, de är nog bullshit. öka livslängden? får du 2tim extra eft 10.000tim så kör på det

10.002 är ju alltid bättre, dock byter ja mina nästan varje säsong:P man vill alltid HA mer.