Hej!
För ungefär ett halvår sen så "köpte" en kille ett avgasrör till en moppe av mej. Han sa att han skulle betala mej i skolan efter några dagar. Han kan inget om moppar själv så jag hjälpte honom att sätta dit det och byta munstycke hit och hit. La ungefär två kvällar på det för jag tyckte han var en shyst kille och litade på honom.
Allt material och så kom från mitt garage och han betalade ingenting då. Tiden gick och jag var på han om pengarna och han fortsatte att flytta fram betalningsdatumet. Nu har jag fått nog och sa till han att jag skulle ha pengarna NU eftersom jag vet att han har pengar. Då började han käfta och skulle slåss och sånt skit. Visst jag är förbannad, men jag tror inte jag får pengarna lättare av att banka skiten ur han

Har nu fattat att idioten inte kommer betala mej och kommer troligtvis skita i att flytta några datum öht framöver. Han snackade om att sälja moppen eftersom han numera kör bil och att jag skulle få pengarna när han sålt den. Men jag vet mycket väl att jag inte kommer se skymten av mina pengar.
Funderade på att gå till polisen, men tror inte det kommer leda någonstans eftersom han kommer påstå att jag har gett honom röret. Vi skrev inget kontrakt eller liknande eftersom jag som sagt litade på honom. Kan ju inte heller åka hem till honom och skruva bort röret eftersom han troligtvis har moppen i garage eller på tomten= inbrott

.
Är inga stora pengar vi snackar om (500:-) men det är en halv månadsinkomst för mej eftersom jag går på gymnasiet och lever på studiebidrag.
Så några tips på vad jag kan göra? Han har ju stulit av mej, men jag har inga bevis eftersom det var ett muntligt avtal. Är det "skramla ihop några stora killar och knacka på dörren" som gäller eller finns det något kryphål i lagen som jag kan utnyttja?
MVH