Att ha slutsteg för bas och ett för framsystem

crossniklas
13 maj 2009 · 20 Inlägg

Tjao!

Håller på att fixa lite nytt ljud i min Prelude. Som det ser ut nu är huvudenheten en Pioneer DEH3000UB med enkanalig lågnivåutgång som jag normalt driver en Rockford P2 10" med deras 300W steg.

Detta tillsammans med framsystemet (DLS B6A kit + Rockford 5.25" koax) som drevs av HU var inga som helst problem i gamla bilen.

Nu hade jag tänkt mig att delar av framsystemet skulle drivas av en tvåkanaligt steg, alt ett 4-kanal. Så kommer det fungera? Jag vet ju att allting kommer starta upp och sådant med hjälp av remote-kabel och en splittad RCA.

Men fortfarande så måste det väl ändå vara mycket bättre att använda en stereo med tvåkanalig RCA, men har inga planer att handla ny HU...

Tacksam för hjälp hur man ska lösa detta problem, då jag har mycket tid att pyssla med sånt här denna vecka. smile

/Niklas

Senast redigerat av crossniklas (13 maj 2009)

Jocke0155
13 maj 2009 · 279 Inlägg

Ja det vore ju bättre med en HU med dubbel lågnivå.
Och som du säger, du kan ju skarva lågnivå, remote, ström till det slutsteget som ska driva framsystemet.
Jag ser inget problem i det du skriver smile

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
13 maj 2009 · 2 353 Inlägg

crossniklas skrev:
Tjao!

Håller på att fixa lite nytt ljud i min Prelude. Som det ser ut nu är huvudenheten en Pioneer DEH3000UB med enkanalig lågnivåutgång som jag normalt driver en Rockford P2 10" med deras 300W steg.

Detta tillsammans med framsystemet (DLS B6A kit + Rockford 5.25" koax) som drevs av HU var inga som helst problem i gamla bilen.

Nu hade jag tänkt mig att delar av framsystemet skulle drivas av en tvåkanaligt steg, alt ett 4-kanal. Så kommer det fungera? Jag vet ju att allting kommer starta upp och sådant med hjälp av remote-kabel och en splittad RCA.

Men fortfarande så måste det väl ändå vara mycket bättre att använda en stereo med tvåkanalig RCA, men har inga planer att handla ny HU...

Tacksam för hjälp hur man ska lösa detta problem, då jag har mycket tid att pyssla med sånt här denna vecka. smile

/Niklas

På ganska många steg finns det en RCA utgång, som du drar vidare till nästa stegs ingång. Då har du signalen där, och det kräver typ 0.5m RCA kabel. Smidigt smile

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Jocke0155
13 maj 2009 · 279 Inlägg

jonash skrev:
På ganska många steg finns det en RCA utgång, som du drar vidare till nästa stegs ingång. Då har du signalen där, och det kräver typ 0.5m RCA kabel. Smidigt smile

och om det inte skulle finnas rcautgång så finns det rcaskarvar att köpa på tex. clas ohlson för en billig peng.

crossniklas
13 maj 2009 · 20 Inlägg

Finns ingen extra rca utgång för att driva vidare signalen, så det blir att skarva där.

Men snarare problemet vad jag tycks höra så ska ju basen spela mono och framsystemet i stereo. Kommer detta fungera om jag gör på detta sätt. Har just denna tanke då samma signal kommer in i steget till basen och steget till framsystemet?

Kommer inte detta låta helt konstigt? Ursäkta kanske konstiga frågor. Har bara inte lust att köpa nåt i onödan om det visar sig att skita helt. tongue

Xoff Volvo tönt... =)
13 maj 2009 · 2 344 Inlägg

du får kolla upp i din HU vilken signal den kör över lågninvån, ifall det är en ren framkanal eller ifall det är en ren subutgång, eller du kanske eventuellt kan skifta vilken den skall köra på i den?

men hur som, är det en ren subutgång så är det kört... men är det en fram/bak utgång så funkar det med förutsättning att du har low-pass inställning på slutsteget du kör till basen...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
crossniklas
13 maj 2009 · 20 Inlägg

På steget finns det 3 inställningar (LP,AP,HP), vilket jag antar är lågpassinställningen. Kommer framsteget också behöva dessa inställningar?

Här är iaf min stereo, kika gärna om det direkt går att avgöra om lågnivån är ren subutgång eller både och:
http://www.pioneer.se/se/products/archi … index.html

Såg på att  framsteget jag kikar efter har låg och högpassfilter. Ett enklare steg från Mutant endast för att få lite extra power.

Senast redigerat av crossniklas (13 maj 2009)

Jocke0155
13 maj 2009 · 279 Inlägg

Om din HU endast har 1 lågnivå utgång så är det inget problematiskt. Och basen antar jag att du redan kör i ett mono-steg?
För i så fall om du skarvar lågnivån så får du framsystemet i stereo och basen i mono.

Grodan74
13 maj 2009 · 206 Inlägg

Är det deh4000 eller 3000 du har? tongue  För deh4000ub har tvåkanals-lågnivå ut. Fast standarinställning är att det bara kommer bas ur den, för att ändra det har du tändningen på och stänger av stereon. sen håller du inne mittenknappen tills det kommer upp grejer på displayen. Då letar du efter PREOUT:SUBW, Den ska du ändra så att det står PREOUT:REAR. Jag har för mig att det är så i alla fall smile (Då kommer lågnivån fungera som "bakre kanalerna")

crossniklas
13 maj 2009 · 20 Inlägg

Jag har en 4000ub. Ska testa detta imorn. Vid innebär Preout:rear? Om den nu står på SUBW så lär det två-kanaliga steget väl endast spela bastoner (och det vill man ju inte).

Eller om jag tänker rätt med viss förhoppning. Om man sätter til Preout:rear så kommer de mindre högtalarna på det mindre steget spela "alla frekvenser" medans subbens steg endast kör bastoner tack vara dess filter? Tänkt rätt?

Om man nu då kopplar två stycken steg på en kanal: Kommer den delade remoten klara av att starta upp båda stegen?

Bugar och bockar för all snabb hjälp!

ChriZtoffer GAS democar 2018!
13 maj 2009 · 8 744 Inlägg

Preout ska stå som full eller rear, då får du ut hela frekvensregistret och filtrena i stegen sköter delningen (förutsatt att du ställer in dom då såklart). Bas steget kör du ju som LP (lågpass) och steget till framsystemet kör du som HP (högpass).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
crossniklas
14 maj 2009 · 20 Inlägg

Tackar för all hjälp. Det var exakt som det beskrevs- den var inställd på subw och man kunde ändra till rear. Så strax bär det av och handlas att enklare 4-kanaligt steg för att ge framsystemet en extra knuff. Skippar att skaffa nya 6.5" till framhögtalarna utan ska prova mina oanvända Rockford 5.25" först.

Iaf, baslådan tillsammans med Rockford P2 10" användes i min Volvo 745 förut är sluten. Vad brukar man köra på för typ av låda i en mindre kupe? Är det möjligt att lira en sluten låda eller är det ett måste att t.ex. köra en låda med ett reflexrör som dras in i kupen? smile

Frissan
14 maj 2009 · 4 693 Inlägg

Beror ju på vad för ljud man är ute efter. Har du en cupé eller sedan?

Booyakasha!
crossniklas
14 maj 2009 · 20 Inlägg

Närmast är det egentligen en sedan, då skuffen är helt avskild från kupen.

Kan iaf säga att jag köpt mig ett steg (4-kanaligt Denver) samt kablar. Kommer duga för detta ändamål iaf. smile

ChriZtoffer GAS democar 2018!
14 maj 2009 · 8 744 Inlägg

Om det är en sedanliknande bil du har så måste du försöka få in basljudet på något vis in i kupén. En bandpasslåda är ett bra alternativ då du kan dra in porten genom tex hatthyllan eller skidluckan (om det finns). Annars så får du försöka bygga så att basarna spelar direkt in i kupén, annars kommer du aldrig få bra ljud.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
syyder
15 maj 2009 · 7 Inlägg

Lånar tråden..

Jag har precis införskaffat ny huvudenhet (4x50w max), ett 4-kanals steg (4x100 w rms), framsystem (6,5"-kit ~100w rms) och 6x9:or (~100w rms) för hatthyllan. Jag har även tänkt bygga mig en baslåda, men väntar lite med det just nu.
Vad tror ni om att köra framsystemet direkt på huvudenheten och baksystem samt baslåda på steget? Kommer det bli pannkaka?

evilaudio
15 maj 2009 · 16 195 Inlägg

driv framsystemet å basen me steget å 6*9" me stereon..

man vill ju ha bäst ljud fram

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
syyder
15 maj 2009 · 7 Inlägg

evilaudio skrev:
driv framsystemet å basen me steget å 6*9" me stereon..

man vill ju ha bäst ljud fram

Tack för svar. Får labba lite.

Någon som kan tipsa om ett bra kabelpaket?
http://www.biltema.se/products/product. … mId=134396 värt?

Nichlas_H Leg. Däckbrännare!
15 maj 2009 · 547 Inlägg

syyder skrev:

evilaudio skrev:
driv framsystemet å basen me steget å 6*9" me stereon..

man vill ju ha bäst ljud fram

Tack för svar. Får labba lite.

Någon som kan tipsa om ett bra kabelpaket?
http://www.biltema.se/products/product. … mId=134396 värt?

de där är nog gränsfall, skulle nog gått ett steg till med tjockleken på strömkablarna..

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!
evilaudio
15 maj 2009 · 16 195 Inlägg

syyder skrev:

evilaudio skrev:
driv framsystemet å basen me steget å 6*9" me stereon..

man vill ju ha bäst ljud fram

Tack för svar. Får labba lite.

Någon som kan tipsa om ett bra kabelpaket?
http://www.biltema.se/products/product. … mId=134396 värt?

de kitet för 400 funkar kanon.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang