3019
Sök

ta bort!

16 Inlägg
13 maj 2009
Trådstartare
ta bort!
Senast redigerat av wotoo (23 mars 2011)

660 Inlägg
13 maj 2009
wotoo skrev:
Har en drös med frågor som jag skulle vilja ha besvarade.
Innan ni svarar vill jag att ni ska veta följande.
1.Jag är studerande med en urusel ekonomi
2.Jag har lite erfarenhet ang ljud (observera ordet "lite")
3.Jag är inte ute efter nåt superljud, utan bara lite extra "stadskörningsbas"

Här kommer frågorna;

1 Vad är det för ljudskillnad på en 10" och en 12"(runt samma kvalitetsklass) ? 12 basar "mörkare" ?

2 Har en liten opel tigra som jag skulle vilja få in lite bättre ljud i. Vilken storlek skulle sitta bäst inne där tror ni (som är mer erfarna än mig)?, och antal? (tex: 2 st 10" är nog mer vad du som skriver detta är ute efter). Ska spela mestadels Trance/Fjortisdunk/Techno

3 När man pratar om de mindre prisklasserna så har jag läst här på forumet att det skall vara bättre att köpa beg- stämmer detta?

4 En bas på "x" watt behöver bara drivas av ett slutsteg på "x" watt - stämmer detta, eller behöver watten vara högre på steget?

Uppdaterar när mer frågor dyker upp

Tack på förhand //Robin

1: Skillnaden är väll att 12:an kan gräva lite djupare, den har större konarea alltsåflyttas mera luft om allt annat på basen är exakt lika, oftast kräver 12" större låda än 10"

2: I din tigra räcker det gott och väl med en 10:a av bättre kvalité. Det blir för mycket om du slänger in typ 2 tolvor eller liknande, lyssa på min film jag laddat upp så förstår du...

3: Högtalare skulle jag personligen aldrig köpa begagnat, dock steg och liknande kan man hitta riktigt billigt!

4: Watten på steget ska vara högre än va basen klarar av, anars kan det hända att man försöker höjja volymen över slutstegets förmåga vilket ger en dåligt utsignal som kan bränna basen, bättre att ligga över då alltså så vrider du ner gainen så det stämmer in med hur mycket basen klarar!

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

16 Inlägg
13 maj 2009
Trådstartare
Soderqvist skrev:
wotoo skrev:
Har en drös med frågor som jag skulle vilja ha besvarade.
Innan ni svarar vill jag att ni ska veta följande.
1.Jag är studerande med en urusel ekonomi
2.Jag har lite erfarenhet ang ljud (observera ordet "lite")
3.Jag är inte ute efter nåt superljud, utan bara lite extra "stadskörningsbas"

Här kommer frågorna;

1 Vad är det för ljudskillnad på en 10" och en 12"(runt samma kvalitetsklass) ? 12 basar "mörkare" ?

2 Har en liten opel tigra som jag skulle vilja få in lite bättre ljud i. Vilken storlek skulle sitta bäst inne där tror ni (som är mer erfarna än mig)?, och antal? (tex: 2 st 10" är nog mer vad du som skriver detta är ute efter). Ska spela mestadels Trance/Fjortisdunk/Techno

3 När man pratar om de mindre prisklasserna så har jag läst här på forumet att det skall vara bättre att köpa beg- stämmer detta?

4 En bas på "x" watt behöver bara drivas av ett slutsteg på "x" watt - stämmer detta, eller behöver watten vara högre på steget?

Uppdaterar när mer frågor dyker upp

Tack på förhand //Robin

1: Skillnaden är väll att 12:an kan gräva lite djupare, den har större konarea alltsåflyttas mera luft om allt annat på basen är exakt lika, oftast kräver 12" större låda än 10"

2: I din tigra räcker det gott och väl med en 10:a av bättre kvalité. Det blir för mycket om du slänger in typ 2 tolvor eller liknande, lyssa på min film jag laddat upp så förstår du...

3: Högtalare skulle jag personligen aldrig köpa begagnat, dock steg och liknande kan man hitta riktigt billigt!

4: Watten på steget ska vara högre än va basen klarar av, anars kan det hända att man försöker höjja volymen över slutstegets förmåga vilket ger en dåligt utsignal som kan bränna basen, bättre att ligga över då alltså så vrider du ner gainen så det stämmer in med hur mycket basen klarar!

//Soderqvist

okej tack, då antar jag att 10" blir bra. nån som har koll på vilken "watt" som ger ett relativt bra ljud?

1 915 Inlägg
13 maj 2009
watt har inget att göra med hur bra en bas låter, är bara hur mycket effekt den tål.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

16 Inlägg
14 maj 2009
Trådstartare
larsson.m skrev:
watt har inget att göra med hur bra en bas låter, är bara hur mycket effekt den tål.

nae, tänkte mer på nån specifik 10" som ger ett helt okej (högt) ljud

1 435 Inlägg
14 maj 2009
Denna skulle nog uppfylla dina behov:

Zachry X3M-100 DVC

http://www.ljudia.se/bil-s82121/hogtala … vc-p78218/

Jubileumspris också, nästan halva priset. 800:- går den på.

Annars rekomenderar jag denna, Ultimate T3-10.3*

http://www.ljudia.se/bil-s82121/hogtala … 03-p78211/

Ett till billigare alternativ:
http://www.ljudia.se/bil-s82121/hogtala … 10-p78215/

Ett till lite mitt i mellan alternativ:
http://www.ljudia.se/bil-s82121/hogtala … 10-p78202/

Alla är prisvärda, jag hade dock kört på ultimate basen den kan spela riktigt högt och är av riktigt bra kvalité.

660 Inlägg
14 maj 2009
Jadu, är du ute efter att spela högt?

Jadu, dom flesta högtalare som kostar över 2 000 kr kan spela så högt att det räcker för musiklyssning, Du skulle bygga i en tigra va? Jag kan rekommendera dig att köpa en Mutant Conquest 10".. Har sett en som spelat 140 dB med EN (1) sån i en golf 3:a och mer än så behöver du inte för redan vid 140 dB så kommer du få problem med hörseln om du lyssnar en längre tid...

Om du aldrig har byggt en låda förut så fundera på detta ett tag då lådan är det viktigaste i själva bygget och lägg ner ordentligt med tid så det blir bra! Jag kan även hjälpa dig med att göra en ritning till låda som är till din typ av musiksmak (Endast om du köper mutant då jag kan dessa basar väldigt bra!)

EDIT: Länk till basen jag tala om: http://www.dbakuten.se/detail-item_id-12287 1 595 :- <--Billigast i sverige!

//Soderqvist
Senast redigerat av Soderqvist (14 maj 2009)

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 maj 2009
Eller min Mutant Conquest 12", den blev över och är som ny. smile Bygg en bra låda och mata på med lite effekt så ska du nog få bra med tryck.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

16 Inlägg
15 maj 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Eller min Mutant Conquest 12", den blev över och är som ny. smile Bygg en bra låda och mata på med lite effekt så ska du nog få bra med tryck.

o för den ska du ha hur många kronor?

Illustratör
826 Inlägg
15 maj 2009
alltså, till personer med taskig ekonomi så skulle jag vilja rekommendera begagnatmarknaden.. Det finns uppsjö av fynd att göra på blocket mm bara man vet vad man letar efter..
Många märken har spec karaktärsdrag som man kan följa när man letar.. "vill jag spela högt?" eller "vill jag spela välljudande?"
Sedan finns det ofta mkt ute av samma modeller vilket gör att man kan fråga här hur den basen låter etc.. 

Sedan gör många den tabben att de köper en jävulskt fet o tungdriven bas som "ser" bra ut och ställer sedan frågan.. "vad behöver jag för steg, har 1000kr över".. Köp gärna steget först och sedan basen efter vad steget pallar om du är osäker på ekonomin..

Tänker...

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 maj 2009
wotoo skrev:
ChriZtoffer skrev:

o för den ska du ha hur många kronor?

http://www.blocket.se/vi/21545572.htm smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

16 Inlägg
15 maj 2009
Trådstartare
Fallan skrev:
alltså, till personer med taskig ekonomi så skulle jag vilja rekommendera begagnatmarknaden.. Det finns uppsjö av fynd att göra på blocket mm bara man vet vad man letar efter..
Många märken har spec karaktärsdrag som man kan följa när man letar.. "vill jag spela högt?" eller "vill jag spela välljudande?"
Sedan finns det ofta mkt ute av samma modeller vilket gör att man kan fråga här hur den basen låter etc.. 

Sedan gör många den tabben att de köper en jävulskt fet o tungdriven bas som "ser" bra ut och ställer sedan frågan.. "vad behöver jag för steg, har 1000kr över".. Köp gärna steget först och sedan basen efter vad steget pallar om du är osäker på ekonomin..

Jag tackar för de välskriva orden *tummenupp*

Sök