Bygga egen snygg dragkrok till Opel Tigra, tips och idéer?

Bjare
4 april 2009 · 945 Inlägg

V40ThoppE skrev:
http://www.brink.eu/artikel.php?tid=9&lid=9&mid=25&rid=80&id=164

kolla här

Helt plötsligt blir man tvungen att ta av den varje gång så ingen tar den ifrån en, bara plockar på en sekund.
Intressant för oss som inte är brydda om den är kvar eller inte samt om man ska in och handla en stund.

Men, detta är givetvis en stor lösning till dom som har behovet.  Utan just den modellen..

Volkswagen Passat 1.8t "Höghus-edition" (2000)
Germax
4 april 2009 · 12 086 Inlägg

Bjare skrev:

V40ThoppE skrev:
http://www.brink.eu/artikel.php?tid=9&lid=9&mid=25&rid=80&id=164

kolla här

Helt plötsligt blir man tvungen att ta av den varje gång så ingen tar den ifrån en, bara plockar på en sekund.
Intressant för oss som inte är brydda om den är kvar eller inte samt om man ska in och handla en stund.

Men, detta är givetvis en stor lösning till dom som har behovet.  Utan just den modellen..

Skämtar du? De är väl precis samma princip som alla andra löstagbara dragkrokar, min löstagbara på Bmwn är tillomed låsfunktion på smile

Erick
4 april 2009 · 4 767 Inlägg
Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
MCMLXXXII Alltiallo - Styrlapp BE CE
4 april 2009 · 559 Inlägg

rosten1000 skrev:
Vi måste ha en dragkrok på Tigran.
Problemet är att det aldrig tillverkades någon dragkrok till den. Så jag blir tvungen att bygga en egen.
Vill gärna ha en avtagbar för att den skall störa så lite som möjligt.

Men just nu så saknar jag lite inspiration. Någon som har bilder på en snygg (dold) dragkrok som syns så lite som möjligt.

Hör med http://www.ettdrag.se/index2.htm om inte dom har eller kan fixa fram någon till dig.

Mvh Thomas

Mvh Thomas
sir_daniel www.kudoz.se
4 april 2009 · 3 802 Inlägg

varför inte bara köpa/låna en bil med drag?

Rostens-garage
4 april 2009 · 545 Inlägg

sir_daniel skrev:
varför inte bara köpa/låna en bil med drag?

Du menar att jag skall sälja Tigran och köpa en Volvokombi med drag?lol

Jag har en väldigt liten bekantskapskrets och dom bor utspridda i landet. Så jag känner ingen i närheten som äger en bil med drag jag kan låna.

Jag kan inte heller fråga någon granne för det är bara 2 hus i byn som är bebodda och granntanten har inget drag på sin lilla bil.

Nackdelen med att vara en enstöring är att man måste skaffa allt själv.
Fördelen är att  man får vara ifred.wink

Senast redigerat av rosten1000 (4 april 2009)

farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
4 april 2009 · 6 474 Inlägg

rosten1000 skrev:

sir_daniel skrev:
varför inte bara köpa/låna en bil med drag?

Du menar att jag skall sälja Tigran och köpa en Volvokombi med drag?lol

Jag har en väldigt liten bekantskapskrets och dom bor utspridda i landet. Så jag känner ingen i närheten som äger en bil med drag jag kan låna.

Jag kan inte heller fråga någon granne för det är bara 2 hus i byn som är bebodda och granntanten har inget drag på sin lilla bil.

Nackdelen med att vara en enstöring är att man måste skaffa allt själv.
Fördelen är att  man får vara ifred.wink

detta varen skönaste kommentar om sig själv jag nånsin läst wink

---"Nackdelen med att vara en enstöring är att man måste skaffa allt själv.
Fördelen är att  man får vara ifred"---

bygga själv borde väl inte vara nåt problem?
men ska du göra en avtagbar krok skulle väl de va bäst & köpa en till nån liknade opel & bygga egna fästen? frågan är väl bara vad karossen klarar & vart fästena ska sättas eftersom det inte tillverkats nån krok till den? på en ameriknare/hotrod som nämndes så har man ju kraftiga rambalkar & tjock plåt att tillgå....  det finns väl knappast ens utryme för ett drag på den lille opeln?

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo 780 (1989)
Rostens-garage
6 april 2009 · 545 Inlägg

Nu har jag pratat med bilprovningen i Karlskoga.
Det var inget problem att bygga ett eget drag. Men det är en dyrare regbesiktning än om jag hade ett köpt ett drag. För draget skall besiktigas av en besiktningsingenjör. Som är en dag i månaden i Karlskoga. Om draget ser bra ut så är det okej. Vid tveksamhet så kan man kräva hållfastighetsberäkningar och vid ännu mera tveksamheter så kan man begära att draget skall testas i en teststation.

Så allt var frid och fröjd till man kom på att titta om Opel tillåter drag. Pga. av helbilsgodkännandet.
Så där tog det tvärstopp. Opel tillåter inget drag på Tigran. Inte heller vill Opel skriva ut ett intyg på ett undantag. Så då var det projektet nerlagt.sad

KHRacing
6 april 2009 ·

te_wik skrev:
Okay men du kan ju glömma att du kan besikta med en hemmagjord krok!
Jag skulle inte riskera andrar säkerhet genom att kroka på något i en icke godkänd draganordning.

Du kanske är kung på att svetsa och konstruera, men ändå.


Mvh Tommy

finns en Skyline R32 GTR i Sverige som har en Custombyggt krok, är byggt utav ett svenskt företag.

farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 april 2009 · 6 474 Inlägg

rosten1000 skrev:
Nu har jag pratat med bilprovningen i Karlskoga.
Det var inget problem att bygga ett eget drag. Men det är en dyrare regbesiktning än om jag hade ett köpt ett drag. För draget skall besiktigas av en besiktningsingenjör. Som är en dag i månaden i Karlskoga. Om draget ser bra ut så är det okej. Vid tveksamhet så kan man kräva hållfastighetsberäkningar och vid ännu mera tveksamheter så kan man begära att draget skall testas i en teststation.

Så allt var frid och fröjd till man kom på att titta om Opel tillåter drag. Pga. av helbilsgodkännandet.
Så där tog det tvärstopp. Opel tillåter inget drag på Tigran. Inte heller vill Opel skriva ut ett intyg på ett undantag. Så då var det projektet nerlagt.sad

Då får du bygga men låta bli & besikta den med draget då wink

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 780 (1989)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Rostens-garage
8 april 2009 · 545 Inlägg

farbrorbozze skrev:
Då får du bygga men låta bli & besikta den med draget då wink

Inte riktigt min grej.wink
Jag vill ha ordning på mina papper.
Så förmodligen tvingas jag sälja Celican.
Så just nu har  jag så smått börjat titta på en ny bil.
Det verkar som MX-3an skulle gå att få dit ett drag på.wink

Jag vill ju inte köpa en "vanlig" bil bara för att jag har nytta av en bil med drag till bondgården.

Senast redigerat av rosten1000 (8 april 2009)

Dale Sir
16 maj 2009 · 291 Inlägg

Angående bygga dragkrok själv har jag kollat lite då jag har en liten udda bil som får dra men det finns inga dragkrokar att köpa. Jag ringde till bilprovningens tekniska rådgivning och fick en hel del tips. Det finns vissa mått som man ska följa om man bygger en dragkrok själv eller bygger om en befintlig från annat fordon. Dels så finns det mått på avstånd från backen och från bilen. Dragkroken får alltså inte sitta för lågt eller högt. Dragkroken får heller inte sitta för nära bilen (stötfångaren eller dyligt). Dragkroken får heller inte sticka ut får långt. Har man en registreringsskylt direkt famför dragkroken kan man få flytta registreringsskylten. Materialet du/ni byggt dragkroken av får heller inte vara för klent. Svetsar, bultar med mera ska vara ordentligt. Finns det nått som bilprovningen ser kan dom kräva ett hållfastihetstest utföres samt svetsar skall röntgas men ser det "proffsigt ut" så är det oftast inga problem. Vill man vara säker så kan man låta ett "proffs" göra dragkroken som http://www.boh.se/ till exempel (finns liknande verkstäder i landet).

Men de e som du säger med. Tillåter inte tillverkaren att modellen får dra något är det stopp. :-( Det är likadant med Prius. Får inte dra något men det finns drag att köpa för att sätta cykelställ på.

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com
Toyota Avensis "D4D 180 Executive Plus" (2008)
Ruuska_
16 maj 2009 · 474 Inlägg

Bjare skrev:
Den nya lagen ang. reggbes för dragkrok - Att reggbes ska slopas nu den 24maj stämmer.

Och jag som nyligen regbesiktade min s70 mad

Volvo S60 2.5T AWD
BMW 320D (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang