6180
Sök

Koppla 2x2 ohm till 2 ohm?

1 727 Inlägg
17 maj 2009
Självklart inte optimalt.
Men det är inte optimalt o tömma bilen på ström heller.
Eller så seriekopplar han spolarna(inte optimalt heller), och får något som spelar utan att tömma batteriet, och är det inte spela högt som gäller, så kan han vänta sig lite bättre kontroll på konan.(bättre ljud)

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 maj 2009
Som jag förstått det så kör han seriekopplat nu men vill ha mer effekt, och då är det ju parallellkoppling eller nytt steg som gäller. Men till att börja med så kan han ju skaffa nya kablar, sen så är lådan som han har långt ifrån optimal, eller ens bra.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

4 693 Inlägg
18 maj 2009
Trådstartare
Lådan är bra, men inte till min bas.

Just nu har jag basen kopplad i 4 ohm och den får 400wrms/800w. Men den ligger på 400wrms/1600w.

Om jag kollar den i 1 ohm så får jag ut 800wrms/1600w från steget vilket räcker väldigt bra.
Hoppas bara att det inte blir värsta discoteket i bilen igen, även med nya kablar.

Gainar ca 80% just nu och jag vill ha MYCKET bättre bas än så.
Senast redigerat av Softis (18 maj 2009)

Booyakasha!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 maj 2009
Nej som du själv sa, till den basen är lådan inte bra och rimligtvis då så bör det ju vara det som räknas. wink Men en sak som jag kom på, om det nu bara är så att den läcker fram i baffeln men volymen är rätt så kan du ju köpa en baffel för 12" bas på BRL och skuva fast bak och fram på lådan med lite lim/silicon mellan och sen sätta basen i den. Då blir det tätt och fint. smile

Vad steget ger ut max och vad basen tål max ska du inte kolla på, det som är intressant är rms effekten och troligtvis så ger inte steget ut riktigt 400Wrms i 4Ohm, samtidigt som basen tål mer än så, vilket resulterar i att den spelar bra mycket bättre när du belastar steget med 2/1Ohm.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

16 197 Inlägg
18 maj 2009
även fast specen på steget säger att de ska lämna dubbla effekten vid 1 ohm så stämmer inte alltid de..

har du inte ström så de räcker så lämnar de säkerligen mindre i 1 ohm än 2 ohm eftersom vid 1ohm så försämras verkningsgraden på steget en hel del,,,

så stirra dig inte blind på en massa siffor hit å dit utan bygg en låda som e RÄTT för basen,fixa ström så att du kan leka ett tag,

"Testar man inte så får man aldrig veta"

jobbar påre
751 Inlägg
18 maj 2009
evilaudio skrev:
även fast specen på steget säger att de ska lämna dubbla effekten vid 1 ohm så stämmer inte alltid de..

har du inte ström så de räcker så lämnar de säkerligen mindre i 1 ohm än 2 ohm eftersom vid 1ohm så försämras verkningsgraden på steget en hel del,,,

så stirra dig inte blind på en massa siffor hit å dit utan bygg en låda som e RÄTT för basen,fixa ström så att du kan leka ett tag,

håller med..

en bra låda är A och O för bra ljud i bilen..

har du testa å mäta upp steget? alltså ta en multimeter och spela steget så de nästan stårknar:P får du spänningsfall? antar att du borde få de ifall bilen nästan vill dö:P
en större generator och ett extra batteri NÄRA steget kanske löser problemet? sen grova kablar.
Jag själv har inga dunder grejer i bilen, men har ändå satt grövsta kablarna ja fick tag i här i stan för säkerhetskull:)

4 693 Inlägg
18 maj 2009
Trådstartare
evilaudio skrev:

Det är inte stabilt i 1 ohm, men det ska lämna 800wrms/1600w i 2 ohm.

Ska prata med chefen på jobbet, kolla om jag kan få bygga en låda där.

Booyakasha!

4 074 Inlägg
18 maj 2009
TT-Avant skrev:
BJonsson skrev:
då lär man vara väldigt noga med att kolla så att gainen står lika på båda.. annars blir det fiasko.. kolla med en multimeter

Oftast så har man enbart en GAIN till ett 2kanals steg.

Hrm... "märka ord är ett ointelligent sätt att hävda sig" big_smilebig_smile
Sant det är nog en gain! men ville ta de säkra före de osäkra fall de va två

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
18 maj 2009
BJonsson skrev:
TT-Avant skrev:
BJonsson skrev:
då lär man vara väldigt noga med att kolla så att gainen står lika på båda.. annars blir det fiasko.. kolla med en multimeter

Oftast så har man enbart en GAIN till ett 2kanals steg.

Hrm... "märka ord är ett ointelligent sätt att hävda sig" big_smilebig_smile
Sant det är nog en gain! men ville ta de säkra före de osäkra fall de va två

Det är väldigt få steg som har separat gain när det kommer till stereosteg.
Och de få jag sett som har det ligger i en helt annan prisklass än vad de flesta har råd med....(de har för övrigt haft väldigt mkt mer inställningar per kanal så som fas, parametrisk EQ direkt på steget osv osv)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Sök