3442
Sök

Var finns tändstiftet i en 740?

555 Inlägg
18 juli 2006
Trådstartare
Hittar inte var tändstiften ligger, har kollat instruktionsboken men det står inget om det där. Vet inte hur gamla mina tändstift är men jag tycker iaf att bilen är lite trög, när man startar bilen så om man håller i nyckeln för hårt, då låter motorn konstigt, vet inte hur man ska förklara, men den låter mer då. Då måste jag vrida tillbaka lite så blir allt normalt igen, men det tar kanske 2-3sekunder att starta också, lite väl långt tid enligt mig.

Sen när jag gasar på ibland känns det som att farten bromsas in lite. Har läst andra trådar, och det verkar vara tändstiften? kan det bero på något annat? har bytt luftfilter, oljefilter, motorolja.

har även lite problem med avgasröret tror jag, det vibrerar som fan när man gasar, jag lämnade in den hos volvo men problemet kvarstod, de bytte tydligen hela avgassystemet.. men detta händer bara vid vissa växlar, t ex 3an och 4an. det bullrar också ganska kraftigt. är detta något som jag borde gå tillbaka till volvo och åtgärda?

tack för svar!!
Senast redigerat av lanred (18 juli 2006)

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
555 Inlägg
18 juli 2006
Trådstartare
tackar, vad menade du med "torx"? jag kan inga fordons termer.
Senast redigerat av lanred (18 juli 2006)

draminbil.nu
1 382 Inlägg
18 juli 2006
torx är en sorts skruv.. som typ som stjärn skruv alltså.
För att skruva upp det måste du ha en annansorts mejsel!

555 Inlägg
18 juli 2006
Trådstartare
Oh fan, tackar

Supraman
2 300 Inlägg
18 juli 2006
Sitter under svarta mittenkåpan på toppen.
Sen 2-3 sekunder är inget ovanligt på din bil, mer regel än undantag.
sen att det låter konstigt när du håller i nyckeln och att det slutar när du släpper tillbaka den tyder på att du låter startmororn jobba fast motorn är igång.
Släpp nyckel så fort du startar.
Byt även bränslefilter utöver tändstiften.
Vad har du kört innan?

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

555 Inlägg
18 juli 2006
Trådstartare
jag har kört massor med bilar och ingen bil har jag känt på samma problem med nyckeln, så jag trodde det var tändstiften. men sitter bränslefiltret också under den kåpan?

jag har kört massor med bilar, audi a4, volvo 850, opel, mazda 626, renault, s60, saab 9-3, mercedes , honda och andra bilar som jag inte kommer på nu.. varför undrar du?

6 Inlägg
18 juli 2006
vet du vad
jag har något liknande problem på min 740
för när jag gasar till iblan så hackar den till lite i början sen kommer farten.
när jag släpper gasen så "hostar"avgasröret......någon som vet

35 Inlägg
19 juli 2006
lanred skrev:
Hittar inte var tändstiften ligger, har kollat instruktionsboken men det står inget om det där. Vet inte hur gamla mina tändstift är men jag tycker iaf att bilen är lite trög, när man startar bilen så om man håller i nyckeln för hårt, då låter motorn konstigt, vet inte hur man ska förklara, men den låter mer då. Då måste jag vrida tillbaka lite så blir allt normalt igen, men det tar kanske 2-3sekunder att starta också, lite väl långt tid enligt mig.

har även lite problem med avgasröret tror jag, det vibrerar som fan när man gasar, jag lämnade in den hos volvo men problemet kvarstod, de bytte tydligen hela avgassystemet.. men detta händer bara vid vissa växlar, t ex 3an och 4an. det bullrar också ganska kraftigt. är detta något som jag borde gå tillbaka till volvo och åtgärda?

tack för svar!!

Kolla så det inte är värmeplåten som sitter i golvet ovanför avgasröret på passagerarsidan, den kan skallra och låta illa!

Det med nyckeln låter som om tändninslåset går trögt och fastnar i startläge så att även startmotorn går när bilen startar!

Sök