intercooler till min bil

miss84
18 juli 2006 · 6 Inlägg

hejsan
undra om det krävs "något mera av motor"om man lägger in en intercooler.
själv har jag en volvo 740.88a.en helt vanlig B230F.

9-5 AERO M-06
18 juli 2006 · 231 Inlägg

Intercooler används enbart på överladdade motorer för att sänka lufttemperaturen efter turbon eller kompressorn.

Chevrolet Captiva LTZ "4WD Aut" (2012)
miss84
18 juli 2006 · 6 Inlägg

okej........en annan fråga du kanske kunde svar på då?smile
bilen blir väldigt varm snabbt.kokar inte eller så.men går man förbi den så känner man riktigt hur varmt det är.ibland kan det ryka lite(pytte lite)

parayaCar
19 juli 2006 · 424 Inlägg

av vad jag har erfarit så är volvo väldigt varma hursomhelt.
sålänge inte oljetempen eller vattentempen skjuter i höjden ska det inte vara nåt problem.
har du nyss skaffat bilen?

**// Toyota \\**
BoostLogic
19 juli 2006 · 272 Inlägg

Då är det bättre för din del att ha en tub med flytande kväve eller lustgas. Spruta det på insuget (inte i) så det kyler ner insuget rejält. Det är vad jag skulle gjort om jag absolut måste ha ner lufttempen. Om du nu har tendenser på att motorn spikar pga för hög luft temp så borde du tanka 98 eller skvätta i lite etanol.

Projekt 900hk 2JZ-GTE
www.jleracing.se - Tuningdelar till ett bra pris
Sharky
19 juli 2006 · 10 287 Inlägg

1: Ja, bilen blir varm på sommaren.

2: Svenska namnet för Intercooler är Laddluftkylare. Då förstår man bättre vad en sådan används till. Dvs kyla komprimerad luft. (Du kanske kommer ihåg från skolan att om man komprimerar en gas så blir den varm, rent adiabatiskt så får man det ur allmänna gaslagen, pV = n RT)

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
sveddan
19 juli 2006 · 1 453 Inlägg

Sharky skrev:
1: Ja, bilen blir varm på sommaren.

2: Svenska namnet för Intercooler är Laddluftkylare. Då förstår man bättre vad en sådan används till. Dvs kyla komprimerad luft. (Du kanske kommer ihåg från skolan att om man komprimerar en gas så blir den varm, rent adiabatiskt så får man det ur allmänna gaslagen, pV = n RT)

/Göran

Så skönt pedagogiskt att man rodnar å frågeställarens vägnar smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang