Måste man ha återcirkulerande-Dump om man har mekaniskt insprut (Volvo).

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
26 april 2009 · 1 899 Inlägg

Varför väckte ni den här tråden för egentligen tongue ?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Losgard
26 april 2009 · 1 688 Inlägg

prodrive skrev:

Losgard skrev:
Testade just med öppen dump på min Audi, den gillade det inte alls.
Gick fett, blev ett moln av soppa bakom bilen när man släppt gasen efter man varvat ur den.
Sen fick den ingen tomgång heller, och dom få gångerna den hade tomgång dippade den ner så den nästan dog för att sen gasa till å hamnar på 1300 varv för att sen gå ner för att dö. Rätt jobbigt med andra ord. Dom flesta gångerna dog den bara.

Köpte mig en Forge återcirkulerande istället, tätad med massa o-ringar och grejjer, funkar kallas! smile

Herregud... Tomgången har ingenting med om dumpen är öppen eller inte att göra, tänk till lite snälla nån... Dumpen är ju stängd i alla lägen förutom när den ska släppa laddtrycket vilket sker när man släpper gasen när man har laddtryck, det är endast då öppen dump eller inte gör någon skillnad. Dessutom är det inget farligt att motorn går fett, kolla bara tävlingsbilar, bränslet kyler...

Sen kan det ju vara din dump som är defekt eller felinställd så att den läcker hela tiden..

I och med att den skjuter in så mycket soppa när man släpper gasen så fick min såpass mycket bränsle att den kvävde sig själv genom för fet blandning.
Så jag citerar dig själv, "Så snälla, tänk lite grann...."

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
prodrive Avstängd
26 april 2009 · 962 Inlägg

Losgard skrev:

prodrive skrev:

Losgard skrev:
Testade just med öppen dump på min Audi, den gillade det inte alls.
Gick fett, blev ett moln av soppa bakom bilen när man släppt gasen efter man varvat ur den.
Sen fick den ingen tomgång heller, och dom få gångerna den hade tomgång dippade den ner så den nästan dog för att sen gasa till å hamnar på 1300 varv för att sen gå ner för att dö. Rätt jobbigt med andra ord. Dom flesta gångerna dog den bara.

Köpte mig en Forge återcirkulerande istället, tätad med massa o-ringar och grejjer, funkar kallas! smile

Herregud... Tomgången har ingenting med om dumpen är öppen eller inte att göra, tänk till lite snälla nån... Dumpen är ju stängd i alla lägen förutom när den ska släppa laddtrycket vilket sker när man släpper gasen när man har laddtryck, det är endast då öppen dump eller inte gör någon skillnad. Dessutom är det inget farligt att motorn går fett, kolla bara tävlingsbilar, bränslet kyler...

Sen kan det ju vara din dump som är defekt eller felinställd så att den läcker hela tiden..

I och med att den skjuter in så mycket soppa när man släpper gasen så fick min såpass mycket bränsle att den kvävde sig själv genom för fet blandning.
Så jag citerar dig själv, "Så snälla, tänk lite grann...."

Du skrev att den inte gick på tomgång...

axelj Assumption is the mother of all fuck ups!
26 april 2009 · 764 Inlägg

prodrive skrev:

Losgard skrev:
Testade just med öppen dump på min Audi, den gillade det inte alls.
Gick fett, blev ett moln av soppa bakom bilen när man släppt gasen efter man varvat ur den.
Sen fick den ingen tomgång heller, och dom få gångerna den hade tomgång dippade den ner så den nästan dog för att sen gasa till å hamnar på 1300 varv för att sen gå ner för att dö. Rätt jobbigt med andra ord. Dom flesta gångerna dog den bara.

Köpte mig en Forge återcirkulerande istället, tätad med massa o-ringar och grejjer, funkar kallas! smile

Herregud... Tomgången har ingenting med om dumpen är öppen eller inte att göra, tänk till lite snälla nån... Dumpen är ju stängd i alla lägen förutom när den ska släppa laddtrycket vilket sker när man släpper gasen när man har laddtryck, det är endast då öppen dump eller inte gör någon skillnad. Dessutom är det inget farligt att motorn går fett, kolla bara tävlingsbilar, bränslet kyler...

Sen kan det ju vara din dump som är defekt eller felinställd så att den läcker hela tiden..

I den bästa av världar har tomgång och öppen dump ingenting gemensamt. Dock är många av de billigare kinesdumparna av dålig kvalitet och drar därför tjuvluft när kolven inte är trycksatt.

För motorn i sig själv finns det nog som du säger ingen risk med en bränsledusch ibland. Katalysatorerna är inte överdrivet förtjusta i det dock wink

Victorduvet
26 april 2009 · 395 Inlägg

prodrive skrev:

Losgard skrev:
Testade just med öppen dump på min Audi, den gillade det inte alls.
Gick fett, blev ett moln av soppa bakom bilen när man släppt gasen efter man varvat ur den.
Sen fick den ingen tomgång heller, och dom få gångerna den hade tomgång dippade den ner så den nästan dog för att sen gasa till å hamnar på 1300 varv för att sen gå ner för att dö. Rätt jobbigt med andra ord. Dom flesta gångerna dog den bara.

Köpte mig en Forge återcirkulerande istället, tätad med massa o-ringar och grejjer, funkar kallas! smile

Herregud... Tomgången har ingenting med om dumpen är öppen eller inte att göra, tänk till lite snälla nån... Dumpen är ju stängd i alla lägen förutom när den ska släppa laddtrycket vilket sker när man släpper gasen när man har laddtryck, det är endast då öppen dump eller inte gör någon skillnad. Dessutom är det inget farligt att motorn går fett, kolla bara tävlingsbilar, bränslet kyler...

Sen kan det ju vara din dump som är defekt eller felinställd så att den läcker hela tiden..

nog påverkar väll ändå dumpen hur bilen går o.sv
pratade med dahlbäck racing om det.
han rekommenderade verkligen inte öppen dump på t.ex min bil, den förstör bara,
hur som helst så har jag läst om Hybrider. som både dumpar ut en del luft + att den skickar vidare en del så att luftmasse läser av den informationen som behövs?????

BMW 520 (1992)
axelj Assumption is the mother of all fuck ups!
26 april 2009 · 764 Inlägg

Victorduvet skrev:

prodrive skrev:

Losgard skrev:
Testade just med öppen dump på min Audi, den gillade det inte alls.
Gick fett, blev ett moln av soppa bakom bilen när man släppt gasen efter man varvat ur den.
Sen fick den ingen tomgång heller, och dom få gångerna den hade tomgång dippade den ner så den nästan dog för att sen gasa till å hamnar på 1300 varv för att sen gå ner för att dö. Rätt jobbigt med andra ord. Dom flesta gångerna dog den bara.

Köpte mig en Forge återcirkulerande istället, tätad med massa o-ringar och grejjer, funkar kallas! smile

Herregud... Tomgången har ingenting med om dumpen är öppen eller inte att göra, tänk till lite snälla nån... Dumpen är ju stängd i alla lägen förutom när den ska släppa laddtrycket vilket sker när man släpper gasen när man har laddtryck, det är endast då öppen dump eller inte gör någon skillnad. Dessutom är det inget farligt att motorn går fett, kolla bara tävlingsbilar, bränslet kyler...

Sen kan det ju vara din dump som är defekt eller felinställd så att den läcker hela tiden..

nog påverkar väll ändå dumpen hur bilen går o.sv
pratade med dahlbäck racing om det.
han rekommenderade verkligen inte öppen dump på t.ex min bil, den förstör bara,
hur som helst så har jag läst om Hybrider. som både dumpar ut en del luft + att den skickar vidare en del så att luftmasse läser av den informationen som behövs?????

Lmm läser av typ hälften, eftersom hälften återcirkuleras. Bilen kanske inte dör men det är fortfarande inte bra, och responsen blir sämre än den hade med en återcirkulerande. Det är en dålig lösning på ett problem som egentligen inte finns. Återcirkulerande är i särklass bäst, dessutom slipper man fjortisstämpeln.

nilsson_racing
27 april 2009 · 67 Inlägg

prodrive skrev:

nilsson_racing skrev:

prodrive skrev:

Det största problemet man kan få är väll att det eldar lite i asgasröret, det kan skada katten. Det löser man genom att köra utan kat smile

du kan skada lmm också kör inte med öppen dump om du inte har råd att byta lmm eller kat eller båda

Öhm, jag har mycket svårt att tänka mig att luftmassemätaren kan ta skada, den mäter lixom bara hur mycket luft motorn tar in... Dessutom sitter returen från dumpen efter lmm, iaf på min bil... Du tänker säkert på öppet luftfilter va?

nej jag tänker på om bilen får för fet blandning och bakskjuter.

axelj Assumption is the mother of all fuck ups!
28 april 2009 · 764 Inlägg

nilsson_racing skrev:

prodrive skrev:

nilsson_racing skrev:

du kan skada lmm också kör inte med öppen dump om du inte har råd att byta lmm eller kat eller båda

Öhm, jag har mycket svårt att tänka mig att luftmassemätaren kan ta skada, den mäter lixom bara hur mycket luft motorn tar in... Dessutom sitter returen från dumpen efter lmm, iaf på min bil... Du tänker säkert på öppet luftfilter va?

nej jag tänker på om bilen får för fet blandning och bakskjuter.

Har du någonsin hört en bil med insprutning (och därmed lmm) bakskjuta?

twin_cam Smålänning
28 april 2009 · 7 877 Inlägg

Mekaniskt sprut = Inga elektroniska system = ingen referensluft = den har ingen aning om luften går ut, in upp eller ner = JA DU KAN HA ÖPPEN DUMP!

Gamla Saab med K-jetronic har inte ens någon dump. Ska man med det till?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Frejd
29 maj 2009 · 53 Inlägg

Satte dit öppendump på lättryckarn nyss (b230fk), mest för att se om dumpen för denna betydelselösa pening fungerade, men bilen dör på tomgång och går mysigt fett... ger man minsta lilla gas så går den hur bra som hellst, men annars segar han ihop och dör. så jag borde då byta till återcirkulerande så LMMen kan mäta upp rätt mängd luft, eller?

Volvo Amazon Turbo "Sleeper" (1967)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
29 maj 2009 · 1 899 Inlägg

Ja.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang