Hjälp med lådritning

Drönirettab
6 juni 2009 · 21 761 Inlägg

J0ckeO skrev:
mutant ascension e tänkt att använda 1500W/rms om inte jag har sett fel.
måste man ha dämpmatta? hur är det utan?
å sen när jag kopplar in basarna, ska jag ha två anslutningar på lådan eller koppla på ngt speciellt sätt inne i lådan så jag bara har en?

Nej, man måste inte ha dämpmatta. Du kan köra utan sånt om du vill, är mest en smaksak. smile

Eftersom steget antagligen är ett monosteg så behövs egentligen bara en anslutningsterminal på lådan.

J0ckeO Yrkesförare
6 juni 2009 · 135 Inlägg

Lonefox skrev:

J0ckeO skrev:

Lonefox skrev:

Antar att ryggstödsplåten är lika illa bockad som i övriga Volvomodeller (2-900-familjen iaf) vilket kan innebära att du får bygga en baffel mot detta så det sluter tätt för att sedan dra fast som du tänkt. Så som du tänkt är prcis som jag gjorde...
Alltså en extra baffel som dels försänker basen och där du har glipor mellan låda o ryggstöd får du lägga till mdf-bitar så att dessa täcks igen. Om du förstår vad jag menar...

en ram mellan låda å ryggstöd menar du? d tänker jag ha då jag vill ha d så tätt som möjligt.

Nej...bara en extra baffel på samma sida som basarna sitter på......med upphöjningar där lådan inte når ryggstödsplåten....

Du förstår vad jag menar när du ser hur det ser ut, denna del behöver du inte göra direkt när du bygger lådan smile Du kan göra den när du fått hem bilen...

aha nu förstår jag, kanske en 2 cm tjock bit bara? som man sätter på samma sida som basarna då? typ lite över dom? å sen då skruvar fast i den som i sin tur e fast i lådan? så att då oxå basarna inte slår i ryggstödet?

J0ckeO Yrkesförare
6 juni 2009 · 135 Inlägg

Drönirettab skrev:

J0ckeO skrev:
mutant ascension e tänkt att använda 1500W/rms om inte jag har sett fel.
måste man ha dämpmatta? hur är det utan?
å sen när jag kopplar in basarna, ska jag ha två anslutningar på lådan eller koppla på ngt speciellt sätt inne i lådan så jag bara har en?

Nej, man måste inte ha dämpmatta. Du kan köra utan sånt om du vill, är mest en smaksak. smile

Eftersom steget antagligen är ett monosteg så behövs egentligen bara en anslutningsterminal på lådan.

d e monosteg ja, men d e dubbla utgångar bak på steget, 2 plus å 2 minus, läste ngnstans om att d e kopplat inne i steget så d e 1 plus å 1 minus inne men dubbla utgångar, så d kanske e lika bra å satsa på dubbla på lådan? basarna e på 2*4ohm hur kopplar jag det till steget för att få dom i 1ohm?

Lonefox Bad music kills good sound
6 juni 2009 · 7 241 Inlägg

J0ckeO skrev:
aha nu förstår jag, kanske en 2 cm tjock bit bara? som man sätter på samma sida som basarna då? typ lite över dom? å sen då skruvar fast i den som i sin tur e fast i lådan? så att då oxå basarna inte slår i ryggstödet?

Nja.....tänkte mer en skiva med hål efter elementens yttermått så att dessa "sänks" ner i baffeln.....och sedan efter det så får du se vart du skall fylla ut....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
J0ckeO Yrkesförare
6 juni 2009 · 135 Inlägg

Lonefox skrev:

J0ckeO skrev:
aha nu förstår jag, kanske en 2 cm tjock bit bara? som man sätter på samma sida som basarna då? typ lite över dom? å sen då skruvar fast i den som i sin tur e fast i lådan? så att då oxå basarna inte slår i ryggstödet?

Nja.....tänkte mer en skiva med hål efter elementens yttermått så att dessa "sänks" ner i baffeln.....och sedan efter det så får du se vart du skall fylla ut....

aha smile nu e jag med. det känns lite sådär halvkasst å behöva fråga efter varenda liten sak nu.men fan jag vill inte göra fel då d här e mitt första bygge smile så uppskattar alla svar jag får.

Lonefox Bad music kills good sound
6 juni 2009 · 7 241 Inlägg

J0ckeO skrev:

Drönirettab skrev:

J0ckeO skrev:
mutant ascension e tänkt att använda 1500W/rms om inte jag har sett fel.
måste man ha dämpmatta? hur är det utan?
å sen när jag kopplar in basarna, ska jag ha två anslutningar på lådan eller koppla på ngt speciellt sätt inne i lådan så jag bara har en?

Nej, man måste inte ha dämpmatta. Du kan köra utan sånt om du vill, är mest en smaksak. smile

Eftersom steget antagligen är ett monosteg så behövs egentligen bara en anslutningsterminal på lådan.

d e monosteg ja, men d e dubbla utgångar bak på steget, 2 plus å 2 minus, läste ngnstans om att d e kopplat inne i steget så d e 1 plus å 1 minus inne men dubbla utgångar, så d kanske e lika bra å satsa på dubbla på lådan? basarna e på 2*4ohm hur kopplar jag det till steget för att få dom i 1ohm?

Totalt sett såhär:
http://www.rockfordfosgate.com/rftech/woofer_wizard/2_4ohmDVC_1ohm.gif

Men du kan koppla varje bas såhär till steget iom de dubbla terminalerna om du vill:
http://www.rockfordfosgate.com/rftech/woofer_wizard/1_4ohmDVC_2ohm.gif

Senast redigerat av Lonefox (6 juni 2009)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
J0ckeO Yrkesförare
6 juni 2009 · 135 Inlägg

Lonefox skrev:

J0ckeO skrev:

Drönirettab skrev:

Nej, man måste inte ha dämpmatta. Du kan köra utan sånt om du vill, är mest en smaksak. smile

Eftersom steget antagligen är ett monosteg så behövs egentligen bara en anslutningsterminal på lådan.

d e monosteg ja, men d e dubbla utgångar bak på steget, 2 plus å 2 minus, läste ngnstans om att d e kopplat inne i steget så d e 1 plus å 1 minus inne men dubbla utgångar, så d kanske e lika bra å satsa på dubbla på lådan? basarna e på 2*4ohm hur kopplar jag det till steget för att få dom i 1ohm?

Totalt sett såhär:
http://www.rockfordfosgate.com/rftech/w … C_1ohm.gif

Men du kan koppla varje bas såhär till steget iom de dubbla terminalerna om du vill:
http://www.rockfordfosgate.com/rftech/w … C_2ohm.gif

men d står att den sista blir i 2ohm då, men då med tanke på dubbla terminaler så blir d 1ohm sen vis steget då eller?

Frippe_L Gladen Audio
6 juni 2009 · 2 388 Inlägg

J0ckeO skrev:
d e monosteg ja, men d e dubbla utgångar bak på steget, 2 plus å 2 minus, läste ngnstans om att d e kopplat inne i steget så d e 1 plus å 1 minus inne men dubbla utgångar, så d kanske e lika bra å satsa på dubbla på lådan? basarna e på 2*4ohm hur kopplar jag det till steget för att få dom i 1ohm?

JA det är dem flesta monosteg ihopkopplade inuti.
Du kan dra ut två kablar ur lådan om du vill istället för att koppla ihop dem inne i lådan och ha en terminal, dubbelterminal funkar ju iofs så kan du koppla in bägge basarna där.

Men basarna kan du koppla så du sätter kablar från ena spolens plus till andra spoelan plus och i den anslutningen sätter du även den kabelns som går till steget/terminaln, samma sak med minus. då blir det paralellkopplat till 2ohm per högtalare.
Sen när du kopplar in dem i steget så ser det två 2ohms basar paralellt och då blir det 1ohm last.

Lonefox har en bra länk i sin signatur från rockford fosgate. där du ser va jag menar.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
Lonefox Bad music kills good sound
6 juni 2009 · 7 241 Inlägg

J0ckeO skrev:

Lonefox skrev:

J0ckeO skrev:

d e monosteg ja, men d e dubbla utgångar bak på steget, 2 plus å 2 minus, läste ngnstans om att d e kopplat inne i steget så d e 1 plus å 1 minus inne men dubbla utgångar, så d kanske e lika bra å satsa på dubbla på lådan? basarna e på 2*4ohm hur kopplar jag det till steget för att få dom i 1ohm?

Totalt sett såhär:
http://www.rockfordfosgate.com/rftech/w … C_1ohm.gif

Men du kan koppla varje bas såhär till steget iom de dubbla terminalerna om du vill:
http://www.rockfordfosgate.com/rftech/w … C_2ohm.gif

men d står att den sista blir i 2ohm då, men då med tanke på dubbla terminaler så blir d 1ohm sen vis steget då eller?

Precis....
Enkelt förklarat:
För varje gång man parallellkopplar spolar så halveras impendansen.
Iom att du har två basar med dubbla spolar på 4 ohm så blir ekvationen således: 4/4=2/2=1 (VÄLDIGT förenklat)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Drönirettab
6 juni 2009 · 21 761 Inlägg

J0ckeO skrev:
men fan jag vill inte göra fel då d här e mitt första bygge smile

Fast det är ju nu man ska göra fel, så att man vet till nästa gång hur man inte ska göra. wink

J0ckeO Yrkesförare
6 juni 2009 · 135 Inlägg

då vet jag d nu oxå då, men när man kopplar från ena talspolen te andra talsoplen, då ska man ju vidare med en kabel te terminalen. ska man ha två kablar då på anslutningen på spolen eller finns d typ kabelskor så man kan sätta fast d på ngt smartare sätt, förstår ni vad jag menar? för d finns väl bara en plus å en minus på vardera spole?

J0ckeO Yrkesförare
6 juni 2009 · 135 Inlägg

Drönirettab skrev:

J0ckeO skrev:
men fan jag vill inte göra fel då d här e mitt första bygge smile

Fast det är ju nu man ska göra fel, så att man vet till nästa gång hur man inte ska göra. wink

eller så lär man sig rätt från första början så blir d alltid rätt big_smile haha ne men självklart, men d e fan inte kul å göra fel så d e lika bra å lära sig med en gång så man slipper stå där sen å undra va fan man håller på me.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang