Sluten eller portad låta?

VolvoXet Bas älskare
6 juni 2009 · 716 Inlägg

tja, har 2 GAS silver 12or i en sluten låda, funderar på att skaffa en portad låda ist (med lufthål), men är inte säker, vet ni om de blir bättre ljud med portad eller ska de va sluten ?

Volvo 744 (1988)
Jiimpa
6 juni 2009 · 767 Inlägg

Gas spelar väl bäst i sluten om jag inte minns fel men det skadar ju inte att prova=)

TT-Avant
6 juni 2009 · 6 851 Inlägg

VolvoXet skrev:
tja, har 2 GAS silver 12or i en sluten låda, funderar på att skaffa en portad låda ist (med lufthål), men är inte säker, vet ni om de blir bättre ljud med portad eller ska de va sluten ?

Vist kan du bygga portad, men den kommer bli ganska så stor. Jag byggde en portad till min 10" och den blev på 42L, inte så stor..men porten är långt som *** för att den ska funka till musik (enligt batterinörd avstämd till 37hz). Man kan ju korta ner röret lite, men det kommer ändå inte få plats i lådan utan att vinkla det, vilket kommer göra lådan mindre innuti.
Så räkna med runt 100-130L ink. portar för att den ska funka bra till musik..(vild gissning)

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Frissan
6 juni 2009 · 4 693 Inlägg

Det gör inget om röret sticker ut ur lådan heller smile

Booyakasha!
VolvoXet Bas älskare
6 juni 2009 · 716 Inlägg

tänkte mest på att köpa en låda från bra ljud i bil

Volvo 744 (1988)
TT-Avant
6 juni 2009 · 6 851 Inlägg

Softis skrev:
Det gör inget om röret sticker ut ur lådan heller smile

Absolut inte..om man har plats med det. Inte så praktiskt med en stor port mitt i bagaget.
Tror inte du ska köpa en färdig låda, troligen så blir det för liten lådvolym och fel avstämning för att den ska funka bra.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Frissan
6 juni 2009 · 4 693 Inlägg

Jo, röret kan visst sticka ut. Sen om det är praktiskt eller inte sa jag inget om. Men man KAN göra så smile

Booyakasha!
TT-Avant
6 juni 2009 · 6 851 Inlägg

Softis skrev:
Jo, röret kan visst sticka ut. Sen om det är praktiskt eller inte sa jag inget om. Men man KAN göra så smile

Jag menade att det absolut inte gör något om det sticker ut.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
brajjen5
6 juni 2009 · 12 Inlägg

hehe

Pro_fxr jobbar påre
7 juni 2009 · 751 Inlägg

Jiimpa skrev:
Gas spelar väl bäst i sluten om jag inte minns fel men det skadar ju inte att prova=)

enliigt mig så spelar GAS bäst i bandpass=smile då jag själv haft två 10"are för nått år sen

Audi A5 (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang