5644
Sök

2*2ohm serie&parallelkoppling

101 Inlägg
21 juni 2008
Trådstartare
ztoffe88 skrev:
PlumCrazy skrev:
ztoffe88 skrev:

ok, vad behöver man för att koppla kablarna innan dom kommer till steget då? några slags skarvar av nått slag el? 

hmm, är du säker på att ja inte kna få ut 1 ohm från steget me 2 st 2*2 ohms basar?

Från steget går det 2 kablar till anslutningen,en plus en minus, innuti lådan kan du göra så att du har anslutningsblock, dvs flera kablar in i blocken, och en kabel ut ur vardera block till anlutnignen.
Fattar du inte kan jag visa på bild tongue

Och nej du kan inte få 1 ohm med 2st 2*2ohm högtalare. Bara med en högtalare inkopplad kan du få ner det till 1ohm i och med att högtalarna ligger på 2*2ohm per högtalare.

okej, köra i 2 ohm då.... så de kommer gå 2 kablar från steget till anslutningspanelen, en minus o en plus. sen efter anslutningspanelen kommer de ju in två kablar i lådan, och dom sk aja alltså me nått "block" göra så dom mynnar ut och blir 4 kablar, 2 till plus och 2 till minus...? är de så du menar? smile

behöver då ett block med 2 ingångar och 4 utgångar???

881 Inlägg
21 juni 2008
ztoffe88 skrev:
ztoffe88 skrev:
PlumCrazy skrev:
Från steget går det 2 kablar till anslutningen,en plus en minus, innuti lådan kan du göra så att du har anslutningsblock, dvs flera kablar in i blocken, och en kabel ut ur vardera block till anlutnignen.
Fattar du inte kan jag visa på bild tongue

Och nej du kan inte få 1 ohm med 2st 2*2ohm högtalare. Bara med en högtalare inkopplad kan du få ner det till 1ohm i och med att högtalarna ligger på 2*2ohm per högtalare.

okej, köra i 2 ohm då.... så de kommer gå 2 kablar från steget till anslutningspanelen, en minus o en plus. sen efter anslutningspanelen kommer de ju in två kablar i lådan, och dom sk aja alltså me nått "block" göra så dom mynnar ut och blir 4 kablar, 2 till plus och 2 till minus...? är de så du menar? smile

behöver då ett block med 2 ingångar och 4 utgångar???

Bilden nedan visar hur jag menar, de blå plupparna är kopplingsblock. (sockerbitar eller liknande.)

http://img48.imageshack.us/img48/6959/namnlsry5.jpg

Edit: Bara 2 block behövs, ett + och ett - block. Inte 4 som på bilden om man tänker efter big_smile.
Senast redigerat av PlumCrazy (21 juni 2008)

6 851 Inlägg
21 juni 2008
Alltså ni krånglar till allt helt i onödan. Koppla basarna som på bild 2. Sedan ansluter du dem till steget.
Gör du som på bild 2 behöver du inte någon kopplingsplint eller socker bit som hindrar signalen.
Alltså, en kort kabel mellan en av spolarnas + till den andra spolens -..sedan kopplar du basen som vanligt på steget,+ och -. Allt annart är att komplicera till det helt i onödan.

101 Inlägg
22 juni 2008
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Alltså ni krånglar till allt helt i onödan. Koppla basarna som på bild 2. Sedan ansluter du dem till steget.
Gör du som på bild 2 behöver du inte någon kopplingsplint eller socker bit som hindrar signalen.
Alltså, en kort kabel mellan en av spolarnas + till den andra spolens -..sedan kopplar du basen som vanligt på steget,+ och -. Allt annart är att komplicera till det helt i onödan.

ja så blir de på en bas, att man får en + kabel och en - kabel, men sen blir de ju två till kablar från andra basen,,   så där får jag 4 kablar som ska till steget, 2 plus, 2 minus, och jag har en anslutningspanel på lådan me två öppningar bara... så på de sättet måste man ju ha kopplingssplitt så man får te till 2 kablar te anslutningspanelen??

Sök