Hjälp angående laddtryck!

Rakarn
9 juni 2009 · 60 Inlägg

Hej!

Har en volvo 855 T5 95:a automat som är steg 3 chippad. Sitter ett simons sportavgassystem på nu som suttit på länge så nu har det rostat av precis innan sista ljuddämparen innan slutröret. I samband med detta började lamda lampan lysa en kort stund men sedan slocknade plus att laddtrycket sjönk från att ha laddat 1 bar vid gaspådrag till nu bara 0,6. Har detta med att avgassystemet gått av sista biten eller vad kan det sjunkade laddtrycket bero på? Ska byta avgassystem på lördag nu. Sen har jag kollat alla slangar men dom verkar hela samt rengjort sportluffiltret. Många pratar om magnetventilen samt luftmassemätaren också vid problem med sjunkade laddtryck så vad tro ni kan vara felet?

Tacksam för svar smile

240turbo-84
9 juni 2009 · 1 Inlägg

Min gjorde det samma så jag bytte till nytt system och nu laddar den som den ska igen.
Måste vara helt tätt tydligen.

Volvo 855 T5-r "Spyan reg bak spya" (1994)
Crille88
9 juni 2009 · 1 353 Inlägg

ska inte spela nån roll om systemet gått av längst bak.
det är bara om du har läckage innan lamdansonden då det är den som mäter avgaserna..
laddtrycket påverkars inte av detta.
kolla så du inte skjutit loss nån slang, ja tryckte ut dumpslangen vid insuget för nån vecka sen o då laddade ja bara 0,6. eftersom ja har luftburken kvar med insatsfilter så hördes knappt när luften studsade.

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Rakarn
9 juni 2009 · 60 Inlägg

okej, men jag testade koppla ur kontakten till magnetventilen idag och då ska den ju ladda runt 0,4. Men min laddade bara 0,2 så både om man har den ur eller inte så ladda den för lite. Ska se efter jag bytt avgassystem om det hjälpt nått annars får jag väl felsöka vidare. Så drygt kan ju vara hur mkt som helst :S

fagerlund
9 juni 2009 · 133 Inlägg

Har du kollat vilken felkod som genererades när "lamda" lampan lös?
Lambda lampan är egentligen en lampa som säger att det är något fel på motorelektroniken. wink

Rakarn
9 juni 2009 · 60 Inlägg

Nej alltså den lös ju bara en liten kort stund men kan man kolla felkoden nu i efterhand och hur gör man i sånna fall det?

fagerlund
9 juni 2009 · 133 Inlägg

Felkoderna lagras alltid, du har ju en -95a så du kan kolla felkoderna själv.
Bakom höger strålkastare sitter det 2 diagnosuttag.
Felkoderna kolla du såhär;
http://forum.svenska85x70klubben.se/viewtopic.php?t=607

Rakarn
9 juni 2009 · 60 Inlägg

okej, ska kolla det imon då. Tackar för hjälpen! smile

fagerlund
9 juni 2009 · 133 Inlägg

Det kan hända att du får fram fler felkoder (gamla koder), anteckna alla och kör ett par dagar o se vilka som återkommer.

Rakarn
9 juni 2009 · 60 Inlägg

aa ska göra detta smile

fagerlund
9 juni 2009 · 133 Inlägg

Viktigt!!! Glöm inte att anteckna i vilka "hål" du får felkoderna i, tex felkod 1-2-4 i A1, felkod 3-1-1 i A3 osv. wink
Lycka till!

Crille88
10 juni 2009 · 1 353 Inlägg

lågt grundladd tyder inte på hål i avgasröret. du ska ladda 0,4 oavset om du har hål eller om du kör utan avgassystem.
så gå över tryckrör o vakumslangar så ska du se att det e nåt som spruckit..

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Rakarn
10 juni 2009 · 60 Inlägg

Jag kollade felkoderna idag. Det enda som gav felkod var i sockel B1 4-1-8. Det är: effektenheten saknar kontrollsignal. Någon som vet vad som menas med detta?

fagerlund
13 juni 2009 · 133 Inlägg

Har du nollat felkoden och kört ett par dagar, kan vara en gammal felkod som ligger lagrad.

Rakarn
13 juni 2009 · 60 Inlägg

Ahh det var en gammal för det var ECC:n som gav en felkod. Nått med klimatanläggningen alltså inget att göra med laddtrycket men annars förutom det fick jag ingen felkod. Så nu har man ju egentligen ingen aning vad felet ligeer :S. Ska dock byta avgassystemet idag så får vi se först om det blir någon skillnad annars får jag helt enkelt leta vidare efter felet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang