19T på 940 -95 B230FK håller det??

bloodimir
16 juni 2009 · 237 Inlägg

Som sagt i rubriken, håller en B230FK för en 19T eller måste jag byta ut stakarna??
19T ska man ju kunna kräma ut 350hk  ur iaf. .

dumt att börja riva motorn om d inte är ett måste.. smile

Turbo knackare
softmuppen
16 juni 2009 · 224 Inlägg

men LOL va fan du kan ju ha en lastbils turbo i bilen och den håller beror väl på hur mkt ladd du tänkt köra med!

bloodimir
16 juni 2009 · 237 Inlägg

softmuppen skrev:
men LOL va fan du kan ju ha en lastbils turbo i bilen och den håller beror väl på hur mkt ladd du tänkt köra med!

nee d har ju som inte d, kolvarna vet jag stoppar till 400hk iaf,
men stakarna vet jag inget om.. har inte lust att kröka dom på familje bilen..
plus att jag kommer inte ladda mer än 1.2 -1.4 räcker gått på en fam bil o det ska ta ut d mesta ur en 19T som jag hört det iaf..smile

Turbo knackare
Amazon_123GT Driifter;)
16 juni 2009 · 1 630 Inlägg

de beror väl på¨pryttlarna runt omkring mest.. e nog inga problem så länge de finns soppa så de räcker så de inte spikar då e de inga problem

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
softmuppen
16 juni 2009 · 224 Inlägg

jag körde mitt t04e agg på b230fk årsm96 och laddade 1.3 o det va inget problem
org agget körde jag på 1.6 ca o det agget höll i 3 mån
men motorn höll för allt

bloodimir
16 juni 2009 · 237 Inlägg

ok, jag får helt enkelt pröva om det fungerar o hoppas på d bästa smile
spika ska den inte göra, har 440cc spridare o walbro pump o ställt upp bensin tryck till 3,8 den ska då få nog med sås, enligt fetlambdan kör jag 12.3 i blandning o d ksa ju räcka i fett mängd smile

Turbo knackare
jkpgforlife
16 juni 2009 · 40 Inlägg

bloodimir skrev:

softmuppen skrev:
men LOL va fan du kan ju ha en lastbils turbo i bilen och den håller beror väl på hur mkt ladd du tänkt köra med!

nee d har ju som inte d, kolvarna vet jag stoppar till 400hk iaf,
men stakarna vet jag inget om.. har inte lust att kröka dom på familje bilen..
plus att jag kommer inte ladda mer än 1.2 -1.4 räcker gått på en fam bil o det ska ta ut d mesta ur en 19T som jag hört det iaf..smile

Effektjakt hit å dit... Rekomendationen är max ladd 1bar med orignalstakar, har bilen gått långt så är det bättre med nya lager och renovering innan man börjar fresta..

bloodimir
16 juni 2009 · 237 Inlägg

jkpgforlife skrev:

bloodimir skrev:

softmuppen skrev:
men LOL va fan du kan ju ha en lastbils turbo i bilen och den håller beror väl på hur mkt ladd du tänkt köra med!

nee d har ju som inte d, kolvarna vet jag stoppar till 400hk iaf,
men stakarna vet jag inget om.. har inte lust att kröka dom på familje bilen..
plus att jag kommer inte ladda mer än 1.2 -1.4 räcker gått på en fam bil o det ska ta ut d mesta ur en 19T som jag hört det iaf..smile

Effektjakt hit å dit... Rekomendationen är max ladd 1bar med orignalstakar, har bilen gått långt så är det bättre med nya lager och renovering innan man börjar fresta..

handlar inte om effekt jakt hit o dit, har redan 1 bil med nog effekt, vill bara ha en fam bil att ha lite roligt med på sidan av smile ska öppna motorn i sommar o byta ut alla lager, o då blir det nog stakar med o grövre blockpackningen från spm o sen ladda lite hårdare o kanske på med en t04e istället om frugan går med på det smile

Turbo knackare
Sharky
17 juni 2009 · 10 287 Inlägg

I en B230FK handlar det om att få motorn att andas bättre, Med orginal topp/kam är det rätt meningslöst att sätta dit en 19T.
Gå upp till en T04 är inte riktigt vettigt på en bruksbil.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 juni 2009 · 13 756 Inlägg

jkpgforlife skrev:

bloodimir skrev:

softmuppen skrev:
men LOL va fan du kan ju ha en lastbils turbo i bilen och den håller beror väl på hur mkt ladd du tänkt köra med!

nee d har ju som inte d, kolvarna vet jag stoppar till 400hk iaf,
men stakarna vet jag inget om.. har inte lust att kröka dom på familje bilen..
plus att jag kommer inte ladda mer än 1.2 -1.4 räcker gått på en fam bil o det ska ta ut d mesta ur en 19T som jag hört det iaf..smile

Effektjakt hit å dit... Rekomendationen är max ladd 1bar med orignalstakar, har bilen gått långt så är det bättre med nya lager och renovering innan man börjar fresta..

troligen går den bättre med 1bars ladd istället för 1.3 och soppa som inte räcker till smile

det slutar bara med att styrboxarna vrider ner tändningen för att stoppa knacket och sen har man mindre effekt än orginal ;-)

många som tror att bara man har högt ladd har man massor av effekt
tror man att 1.4 med ett orginal agg ger någon effekt är man ute på hal is och springer

bättre att bygga en motor som har relativt vättigt ladd och lite mer grundeffekt
grundeffekten har man mer nytta av

16T är nog det vättigaste agget på en relativt orginal 940turbo
det räcker gått och väl till 270hk sen måste man endå byta stakar och sånt tjafs

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
epapower
18 juni 2009 · 593 Inlägg

Klart det fungerar med ett 19t på din motor men vad är målet me det hela?
man kan inte bara smacka på ett 19t agg, större spriadre och upptälld soppa, och vips har man 300 hållbara hk. Spelar ingen roll om du smackar på grövre stakar, arbetar inte motorn med rätt luft/bränsleblanding så kan du spika/krasha dom grövre stakarna lika fort..

Mitt tips är lite mindre turbo, typ 15/16t och sen prata me göran på vikingchip och få ett vettigt chip til de hela. Du har du en motor som går rent och risken för spikningar är betydligt mindre än att hålla på hemma och laborera..

även så ska du nog titta lite på kam och topp om du ska få ut effekten ur en större turbo då t-kammen som sitter i nu inte är speciellt agressiv..

mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang