5350
Sök

Slutsteget dör när man skruvar upp volymen eller när man åker i ett gupp!

1 270 Inlägg
29 juni 2009
Trådstartare
Har ett problem med mitt slutsteg, det är är GAS Silver C1. Det är så att när man vrider upp volymen lr kör i ett gupp med bilen så dör slutsteget. Så jag trodde att det inte fick ström som det skulle så jag köpte grövre kablar. Sitter nu 21mm2 som plus och 25mm2 som jord. Säkringen sitter ca 20cm efter batteriet. Men det dör fortfarande. Så nu har jag slut på idéer om vad det kan vara för fel.

Nån annan som vet?

//Johan

1 207 Inlägg
29 juni 2009
Det låter som att du har dålig kontakt så att det glappar.

1 270 Inlägg
29 juni 2009
Trådstartare
maco skrev:
Det låter som att du har dålig kontakt så att det glappar.

Vet inte vart det skulle kunna vara det, alla är ju bytt nu.

1 517 Inlägg
29 juni 2009
får den tillräkligt med jord?

▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%

1 270 Inlägg
29 juni 2009
Trådstartare
TUbbex skrev:

Jo som sagt satte dit en ny idag på 25mm2 smile jordat på samma ställe som det funka på innan så.

Sir
291 Inlägg
29 juni 2009
Skulla kolla alla anslutningar, skarvar runt batteri, säkringshållare och jordpunkter. Är jorden dragen till batteriet eller jordar du vid steget?

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com

1 270 Inlägg
29 juni 2009
Trådstartare
Dale skrev:
Skulla kolla alla anslutningar, skarvar runt batteri, säkringshållare och jordpunkter. Är jorden dragen till batteriet eller jordar du vid steget?

Har kollat allt det och jorden är jordad vid steget

365 Inlägg
29 juni 2009
Hoppas verkligen du kör steget i 4 ohm.
Gör du inte det så har du fortfarande för klena strömkablar.

Har du sett till så steget har gott om ventilation, dvs inte i någon reservhjulsbalja, eller lurvigt tyg under det?
Brukar ha lätt för att bli överhettat annars när det är sånthär väder ute.

Hellre 100 blås på tvären än 200 rätt fram.

1 270 Inlägg
29 juni 2009
Trådstartare
Winterdrift skrev:
Hoppas verkligen du kör steget i 4 ohm.
Gör du inte det så har du fortfarande för klena strömkablar.

Har du sett till så steget har gott om ventilation, dvs inte i någon reservhjulsbalja, eller lurvigt tyg under det?
Brukar ha lätt för att bli överhettat annars när det är sånthär väder ute.

Hmm... vet inte om det är 4ohm, men har ju funkat innan när jag bara hade gamla strömkabeln som gick till förra steget, och det va bara 8mm2 tror jag. Då funka det men så när jag bytte så laggar det åå knappt vill funka =/ det ligger på golvet i skuffen så jag ju på en matta. Men kanske ska prova att lägga en spånskiva under?

365 Inlägg
29 juni 2009
Ligger det bara löst så föreslår jag att du skruvar fast det, om det inte redan är för sent...
Kan vara så att det får sig en smäll i varje gupp och dör därför.

Spånskiva behöver du inte, mellanrummet mot plant underlag brukar räcka om det är vanlig klädsel det handlar om, och täck aldrig över steget med någonting smile

Om du fick problem när du bytte till GRÖVRE kabel så får du nog leta fel i anslutningar..
Se till att alla kabelskor är korrekt klämda, inga kortisar nånstans, rent och fint på polklämmorna, och inte massa oljegegga och skit imellan  osv smile

Hellre 100 blås på tvären än 200 rätt fram.

1 270 Inlägg
29 juni 2009
Trådstartare
Winterdrift skrev:
Ligger det bara löst så föreslår jag att du skruvar fast det, om det inte redan är för sent...
Kan vara så att det får sig en smäll i varje gupp och dör därför.

Spånskiva behöver du inte, mellanrummet mot plant underlag brukar räcka om det är vanlig klädsel det handlar om, och täck aldrig över steget med någonting smile

Om du fick problem när du bytte till GRÖVRE kabel så får du nog leta fel i anslutningar..
Se till att alla kabelskor är korrekt klämda, inga kortisar nånstans, rent och fint på polklämmorna, och inte massa oljegegga och skit imellan  osv smile

Nej det sitter fast skruvat! har kollat alla anslutningar och så. Men funkar inet fortfarande =/ Får nog lämna in bilen lr nått så man får det fixat..

1 634 Inlägg
29 juni 2009
J_Erixzzon skrev:
TUbbex skrev:

Jo som sagt satte dit en ny idag på 25mm2 smile jordat på samma ställe som det funka på innan så.

Du sa ju att det INTE funka som det skulle innan.... Bara en tanke. skrapa lite till eller byt jordpunkt. Onödigt att lämna in bilen innan du testat detta då det med all säkerhet blir det första dom testar.

Du kan även ha kortslutit högtalarkablarna med nån kardel eller så, det har jag själv gjort en gång, då klippte steget ifrån när jag vred upp volymen lite. Eller att du klämt en kabel under någon list, högtalarkablarna kan vara inblandade.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

1 270 Inlägg
29 juni 2009
Trådstartare
andreas_gbg_ skrev:
J_Erixzzon skrev:
TUbbex skrev:

Du sa ju att det INTE funka som det skulle innan.... Bara en tanke. skrapa lite till eller byt jordpunkt. Onödigt att lämna in bilen innan du testat detta då det med all säkerhet blir det första dom testar.

Du kan även ha kortslutit högtalarkablarna med nån kardel eller så, det har jag själv gjort en gång, då klippte steget ifrån när jag vred upp volymen lite. Eller att du klämt en kabel under någon list, högtalarkablarna kan vara inblandade.

Mvh Andreas

Jo kanske blev lite fel men va så att det börja glappa på mitt andra steg så trodde inte det fick ström som det skulle så köpte ny kabel till nya steget och har den tunna kabeln till lilla steget åå efter det så börja det krångla med nya steget med kablar och så. Men det steget funkar bra och är inge fel med det börja med det nya nu med nya kablar. Men jag får prova slipa lite på jord punkten lr byta.
Får väl prova med att byta högtalarkabel oxå, men den går ju bara från steget till basarna max 40cm finns inget ställe som dom skulle kunna klämmas på.

jobbar påre
751 Inlägg
29 juni 2009
ganska lätt å se om steget inte får nog med ström.starta bilen.. låt nån stå å vrida upp volymen. sen mäter du med en multimeter över + och jord.. då ser du om den sjunker under 12v..gör den de..Byt batteri.....

låter annars som att de är jordpunkt..eller att du fått en säkring med dålig lödning... så när de ska mkt ström igenom så orkar de inte leverera..sen när de skumpar till så glappar de till lite... kolla säkringen.byt den.

1 270 Inlägg
29 juni 2009
Trådstartare
Pro_fxr skrev:
ganska lätt å se om steget inte får nog med ström.starta bilen.. låt nån stå å vrida upp volymen. sen mäter du med en multimeter över + och jord.. då ser du om den sjunker under 12v..gör den de..Byt batteri.....

låter annars som att de är jordpunkt..eller att du fått en säkring med dålig lödning... så när de ska mkt ström igenom så orkar de inte leverera..sen när de skumpar till så glappar de till lite... kolla säkringen.byt den.

Okej tackar ska kolla i morgon smile

Sök